1/72 Special Hobby Messerschmitt Bf-109E

Detta är vårt fotografiska forum där besökare kan dela bilder på deras pågående modellprojekt (pågående eller färdiga), för att kunna få feedback och konstruktiva kommentarer. För att lägga upp en bild, klicka på fliken Bilagor under inläggets testruta. Klicka på Lägg till filer för att ladda upp dina bilder, upp till tre bilder per inlägg. 800 × 600 pixlar är lagom storlek.
Lurifax
Inlägg: 902
Blev medlem: 09 feb 2012, 20:12

Re: 1/72 Special Hobby Messerschmitt Bf-109E

Inlägg av Lurifax »

Mumsiga små schnittar de där. Det finns vill inte mycket mer att säga. Som vanligt väldigt skarpa, klara och exakta byggen.
holst

CU@C4
Lennart 12
Inlägg: 1914
Blev medlem: 19 dec 2013, 16:46
Namn: Lennart Alvhult

Re: 1/72 Special Hobby Messerschmitt Bf-109E

Inlägg av Lennart 12 »

Mycket fina modeller. Gör du samma moment på varje från start till mål ? //Lennart
magnusf
Site Admin
Inlägg: 3641
Blev medlem: 02 apr 2012, 20:16
Namn: Magnus Fridsell

Re: 1/72 Special Hobby Messerschmitt Bf-109E

Inlägg av magnusf »

Björn! Jag har redan kroknat en gång på dem och då var de bara två :) ! Kom dock igång igen efter sommaren som tur var!

Peter! Tack :) ! Gillar din beskrivning av dem, jag är själv stor diggare av skärpa!

Lennart! Jag är, på gott och ont, inte en speciellt välorganiserad byggare (kolla till exempel Janne S och hans Viggen, det är vad jag kallar ett välskött projekt!) men i själva byggdelen försöker jag få dem att följa varandra, och det är inte svårare att måla upp fyra landställ än att måla två när man ändå har sprutan framme. När det väl kommer fram till slutmålning så försöker jag bryta kedjan och göra dem klara var för sig, så har det inte blivit i det här fallet men det är planen i alla fall. Just för att de inte ska se ut som enäggstrillingar. Det är lättare ju olikare förebilderna är givetvis, och mindre frestande att fuska av det enkla skälet att det finns inget att fuska med om varje modell ska ha var sin färg :) !

Hälsningar

Magnus
Björn B
Inlägg: 3434
Blev medlem: 13 jan 2012, 22:55
Namn: Björn Bäcklund
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: 1/72 Special Hobby Messerschmitt Bf-109E

Inlägg av Björn B »

Dom blir jäkligt snygga (trots att det är messaschnitzlar)
Lennart 12
Inlägg: 1914
Blev medlem: 19 dec 2013, 16:46
Namn: Lennart Alvhult

Re: 1/72 Special Hobby Messerschmitt Bf-109E

Inlägg av Lennart 12 »

Ha ha, jag uppfattar dig däremot som mycket välorganiserad. Anledningen till frågan var egentligen att under åren jag byggde massor av F-4 Ph, så provade jag att bygga 3-4 samtidigt. Men jag blev mest förvirrad, och är mycket imponerad av dina multi byggen.. Dessutom målade märkningar, det är verkligen respektingivande . Och som sagt, snyggt blir det .//Lennart
magnusf
Site Admin
Inlägg: 3641
Blev medlem: 02 apr 2012, 20:16
Namn: Magnus Fridsell

Re: 1/72 Special Hobby Messerschmitt Bf-109E

Inlägg av magnusf »

Björn B! Det var det snällaste jag läst på länge, fattar inte bara var din aversion mot 109:or kommer från :) ?

Lennart! Jag har också provat bygga Phantom i flock. Det blev j-igt rörigt (och är inte klart än!) :) !

Bild
Nu börjar denna lilla ondskefulla trio bli klar! Huvar och antenner ska dit och sedan är det lite mer vädring och fix och pyssel...

Hälsningar

Magnus
Lennart 12
Inlägg: 1914
Blev medlem: 19 dec 2013, 16:46
Namn: Lennart Alvhult

Re: 1/72 Special Hobby Messerschmitt Bf-109E

Inlägg av Lennart 12 »

Oj så fina, känns nästan som om det skall lätta och flyga iväg .

Jo det är onödigt att göra det enkelt, om man kan krångla till det i stället, eller hur ? Man får ju fler timmar vid byggbordet om inte annat :)
//Lennart
magnusf
Site Admin
Inlägg: 3641
Blev medlem: 02 apr 2012, 20:16
Namn: Magnus Fridsell

Re: 1/72 Special Hobby Messerschmitt Bf-109E

Inlägg av magnusf »

Jag borde inte men nu blev det såhär ändå... Jag har fått en till sådan här filur på halsen, kan dock inte skylla på någon annan den här gången heller. Spanska inbördeskriget, ser helt annorlunda ut mot de från slaget om England, svårt att motstå...

Ska försöka dra lite nytta av det jag mot alla odds lärt mig på de tidigare byggena så häng med!

Bild
Som vanligt så får boxarten topp-betyg!

Bild
Och om man skärper sig och är noggrann så går det undan att bygga också, och inte behövs det något spackel! Notera att jag målat svart överallt där man kan se in vid kylare och luftintag samt limmat dit alla små klaffar och läppar som jag lämnade löst i de tidigare byggena.

Bild
Tänkte inte bygga med öppen motorhuv den här gången heller men motorn är ett praktiskt fäste för propellern! Motorn går ner mellan insidan av avgasrören, jag fyllde där med superlim som förstärkning så den inte ska lossna under bygget. Motorbärare, kompressor osv behöver man inte bry sig om om man inte vill ha öppen motorhuv!

Hålet i plattan på propellern är lite snålt, jag tog upp det med en konisk fil tills det passade på axeln. Jag vet att jag tidigare skrev att man skulle vänta med sporrhjulet men jag tänker ge det en chans till och försöka vara försiktig och låta blir att bryta det!

Den "ondskefulla trion" är på gång, bara det allra sista kvar på dem sedan blir det en fotosession!

Hälsningar

Magnus
Snussugen
Inlägg: 803
Blev medlem: 30 mar 2013, 01:14

Re: 1/72 Special Hobby Messerschmitt Bf-109E

Inlägg av Snussugen »

Mycket snyggt arbete för så liten skala. :D
Live & let dry.
Urban Gardini
Inlägg: 1272
Blev medlem: 25 jan 2012, 20:17
Namn: Urban Gardini
Ort: Skellefteå
Kontakt:

Re: 1/72 Special Hobby Messerschmitt Bf-109E

Inlägg av Urban Gardini »

Härligt att se ännu en Emil! Är dessutom småsugen på den senaste för egen del.
Modellbyggare gör det med modeller.

What is the color when black is burned? - Neil Young
Skriv svar