1/72 Special Hobby Messerschmitt Bf-109E

Detta är vårt fotografiska forum där besökare kan dela bilder på deras pågående modellprojekt (pågående eller färdiga), för att kunna få feedback och konstruktiva kommentarer. För att lägga upp en bild, klicka på fliken Bilagor under inläggets testruta. Klicka på Lägg till filer för att ladda upp dina bilder, upp till tre bilder per inlägg. 800 × 600 pixlar är lagom storlek.
SvenYoung
Inlägg: 2910
Blev medlem: 25 jan 2012, 21:03
Namn: Sven Young

Re: 1/72 Special Hobby Messerschmitt Bf-109E

Inlägg av SvenYoung »

Stort grattis till den fina utmärkelsen, Magnus, välförtjänt.

Njuter av dina otroligt fina byggen och inte minst av den makalöst krispiga fotografin.
"Svenne-Kongo"

"Det omöjliga omhändertas omgående, mirakler kan ta lite längre tid"
- svenska underhållskompaniet, Kongo
magnusf
Site Admin
Inlägg: 3641
Blev medlem: 02 apr 2012, 20:16
Namn: Magnus Fridsell

Re: 1/72 Special Hobby Messerschmitt Bf-109E

Inlägg av magnusf »

Björn! Det finns lite overspray här och där att bättra... Upplever även att färgen inte biter lika bra i MrSurfacer som den gör i Tamiya Fine White så jag har blivit av med några flagor också på några ställen. E-1:an ska primas med Fine White som vanligt!

Sven! Tack för berömmet! Det där "priset" var dock bara ett avancerat practical joke från en kompis som hade ordnat så modellen skickades till mig :) !

Som jag skrev tidigare så är inte maskfesten slut än...

Bild
Dags att maska för det svarta i korsen...

Bild
...och så målar vi över med lite NATO-black...

Bild
...och så pillar vi bort maskerna...

Bild
...och njuter av resultatet :) !

Men vänta, det är dessvärre inte slut än!
Bild
Det finns en 109:a till...

Bild
...men här snabbspolar vi processen tänkte jag!

Trevlig kväll!

Hälsningar

Magnus
SvenYoung
Inlägg: 2910
Blev medlem: 25 jan 2012, 21:03
Namn: Sven Young

Re: 1/72 Special Hobby Messerschmitt Bf-109E

Inlägg av SvenYoung »

Hej Magnus!

Aha, det hade jag missat (practical joken
alltså) man borde läsa varje inlägg 😁😁
Oavsett, kanonfint arbete!
"Svenne-Kongo"

"Det omöjliga omhändertas omgående, mirakler kan ta lite längre tid"
- svenska underhållskompaniet, Kongo
magnusf
Site Admin
Inlägg: 3641
Blev medlem: 02 apr 2012, 20:16
Namn: Magnus Fridsell

Re: 1/72 Special Hobby Messerschmitt Bf-109E

Inlägg av magnusf »

Sven! Tack :) !

Här kommer lite mer bilder...

Bild
Maskar för vinklarna och det vertikala strecket (och till höger om korset kan ni se lite av det jag skrev om tidigare, färgen biter inte riktigt på primern)...

Bild
...och så lite mer NATO-black...

Bild
...och så en snabbspolning till färdigt!

Jag har provat lite olika tricks för att måla sådana här figurer (svarta med vit outline) och kommit fram till att det här funkar bäst även om det innebär att måla vitt över svart!

Trevlig kväll!

Hälsningar

Magnus
Göran
Inlägg: 166
Blev medlem: 26 jan 2012, 17:36

Re: 1/72 Special Hobby Messerschmitt Bf-109E

Inlägg av Göran »

Mors

Det ser ju bra ut som vanligt men en sak kanske du ändra/fundera på. Jag gillar den mörkgråa framtoningen på hela kärran men spontant föll blicken på höger vinge som är betydligt "ljusare" än den vänstra d.v.s. det råden en "obalans" i färgsättningen/nyanserna. För att jämna ut det hela så kan du väl fundera på att dra dit en mindre färgfläck, typ den ljusgröna förslagsvis på höger skevroder.

Ha re
Göran
magnusf
Site Admin
Inlägg: 3641
Blev medlem: 02 apr 2012, 20:16
Namn: Magnus Fridsell

Re: 1/72 Special Hobby Messerschmitt Bf-109E

Inlägg av magnusf »

Göran! Jag vet, det ser skumt ut, men det var faktiskt på det viset! Vet inte varför men det var mycket mer övermålat på ena vingen än på den andra. Har kollat lite på bilder och sedan går jag rätt hårt på Eduards tolkning.

Och så har jag hunnit börja med dekalerna, en sida i taget, sakta men säkert...

Bild

Bild
Och för att ytterligare svara på Björns fråga från tidigare: det finns enklare sätt att bygga den här modellen på...

Bild
...försöker anamma det på E-1:an som jag börjat montera. Så lite löst som möjligt på denna :) !

Trevlig kväll!

Hälsningar

Magnus
magnusf
Site Admin
Inlägg: 3641
Blev medlem: 02 apr 2012, 20:16
Namn: Magnus Fridsell

Re: 1/72 Special Hobby Messerschmitt Bf-109E

Inlägg av magnusf »

Det haglar inte direkt uppdateringar men det har varit mycket jobb och cykel på sistone... Lite har dock blivit klart och en intressant upptäckt har också gjorts...

Bild
Färdigdekalerat! Det var rätt mycket smådekaler som skulle på trots att jag målat en del av märkningarna. E-1:an släpar efter på produktionslinan, väntar på svetsaren för att fixa kroppsskarven...

Bild
Och så ett referenstips! De här böckerna är riktigt fina, är man intresserad av 109:an under slaget om England och missade Classic Publications "Jagdwaffe"-serie så är de här mer än tillräckliga. Eller så bygger man och litar på Eduard, funkar det också :) !

Och nu till den intressanta upptäckten: Eduard har tydligen smugit igång med dekaler där man kan peta bort dekalfilmen i efterhand! Man MÅSTE inte, men man KAN! Och både Special Hobby-boxningarna och Eduard-boxningen har sådana dekaler utan att det står något om det. Och det bästa: det funkar faktiskt, jag har petat bort filmen på alla dekaler jag använt på E-3:an och E-4:an, på E-1:an leker jag med tanken att strunta i mina egna masker och använda dekaler rakt igenom och se hur det blir, nu när jag slipper dekalfilmen, min stora skräck :) !

Hälsningar

Magnus
Snussugen
Inlägg: 803
Blev medlem: 30 mar 2013, 01:14

Re: 1/72 Special Hobby Messerschmitt Bf-109E

Inlägg av Snussugen »

Ser jättenice och cleant ut, får mig att vilja bygga en egen Emil. Inte byggt en på år och dar nu.
Live & let dry.
magnusf
Site Admin
Inlägg: 3641
Blev medlem: 02 apr 2012, 20:16
Namn: Magnus Fridsell

Re: 1/72 Special Hobby Messerschmitt Bf-109E

Inlägg av magnusf »

Snussugen! Klart det är dags att bygga en 109:a, när är det inte det :) ?

Det är lite periodvis byggångest här men nu kom jag en liten bit på vägen med montering av klaffar, roder och stabbar! Till E-1:an ska jag som sagt försöka montera ihop mycket mer i förväg!

Bild
E-1:an är som synes hyggligt hoplimmad, ska låta den stå några dagar och "sätta sig" innan slipning!

Bild

Hälsningar

Magnus
Stellan
Inlägg: 5634
Blev medlem: 12 dec 2011, 21:13
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: 1/72 Special Hobby Messerschmitt Bf-109E

Inlägg av Stellan »

Ser jäkligt spännande ut den där trion. Ska bli intressant att skåda E-1:ans kläder framöver. Fortsätter att gilla dina sproijkiga färgsättningar och härliga kontraster. Länge sedan vi såg något med dayglow nu...
Stellan Schroeder Englund
Skriv svar