1/72 Special Hobby Messerschmitt Bf-109E

Detta är vårt fotografiska forum där besökare kan dela bilder på deras pågående modellprojekt (pågående eller färdiga), för att kunna få feedback och konstruktiva kommentarer. För att lägga upp en bild, klicka på fliken Bilagor under inläggets testruta. Klicka på Lägg till filer för att ladda upp dina bilder, upp till tre bilder per inlägg. 800 × 600 pixlar är lagom storlek.
magnusf
Site Admin
Inlägg: 3641
Blev medlem: 02 apr 2012, 20:16
Namn: Magnus Fridsell

Re: 1/72 Special Hobby Messerschmitt Bf-109E

Inlägg av magnusf »

Sådär, den ondskefulla trion har nu blivit en ondskefull kvartett!

Jag var lite tveksam till hur det skulle bli med en enfärgad modell, har aldrig känt mig riktigt säker på hur jag ska göra för att få till något som ser intressant ut. I det här fallet så hade jag bra draghjälp på åtminstone tre punkter:

1) Ytdetaljeringen på modellen gör att det räcker med en wash för att den ska se spännande ut.

2) Det är en relativt ljus färg, mycket enklare än till exempel en mörkblå Wildcat eller Hellcat.

3) Det faktum att jag, tack var en taskigt städad spruta, lyckades sprätta små vita pluttar över hela modellen som jag sedan bättringsmålade utan att få till exakt samma nyans.

Det är nog faktiskt så att punkt 3) är den dominerande, känns alltid lika bra när det är slarv och slump som är huvudingredienserna i framgångsreceptet :D :D !

Huven är bara fastkilad, ska ersätta den med en vacuumhuv. Som jag trodde jag hade :) ! Huven är den absolut svagaste länken i de här byggsatserna, den är väldigt tjock tyvärr även om den är klar och fin, har inte brytt mig om det på de andra byggena men ska fixa det på denna. Ingen som har ett Falcon-set med den tidiga 109-huven i till salu? Jag har flera men endast med de senare, kantiga, i... Har restat en Rob Taurus-huv, vet inte om de är bra men det verkar vara de som är lättast tillgängliga just nu!

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Hälsningar Magnus
Stellan
Inlägg: 5634
Blev medlem: 12 dec 2011, 21:13
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: 1/72 Special Hobby Messerschmitt Bf-109E

Inlägg av Stellan »

Inget tråkigt där, Magnus. Nedfällda flaps och utfjongade slats gör det lilla extra med denna modell.
Stellan Schroeder Englund
Anders.Edblad
Inlägg: 1060
Blev medlem: 19 feb 2012, 19:19

Re: 1/72 Special Hobby Messerschmitt Bf-109E

Inlägg av Anders.Edblad »

Spännande metod det där att spruta med taskigt spädd färg, slutresultatet blev kanon.
Ska bli intressant att se hur du gör med den där vacumhuven, har själv provat några gånger med ett bedrövligt resultat.

Anders E
magnusf
Site Admin
Inlägg: 3641
Blev medlem: 02 apr 2012, 20:16
Namn: Magnus Fridsell

Re: 1/72 Special Hobby Messerschmitt Bf-109E

Inlägg av magnusf »

Stellan! Tack :) !

Anders! Jag är inte heller så såld på vacuumhuvar men om man bara använder den "rörliga" delen av huven så är det rätt OK. Kommer inte att göra något åt frontruta eller partiet bakom, det får vara som det är och det känns bara som en onödig högriskoperation. Speciellt som huven inte är designad för just den hör modellen!

Bild
Jag kan bara inte låta bli. Det är på väg att bli en ondskefull kvintett...

Hälsningar Magnus
Lennart 12
Inlägg: 1914
Blev medlem: 19 dec 2013, 16:46
Namn: Lennart Alvhult

Re: 1/72 Special Hobby Messerschmitt Bf-109E

Inlägg av Lennart 12 »

Fantastiska modeller du gör i den lilla skalan, man kan tro varje gång att det är 1/48 i stället .//Lennart
Janne.S
Inlägg: 2418
Blev medlem: 26 jan 2012, 02:13

Re: 1/72 Special Hobby Messerschmitt Bf-109E

Inlägg av Janne.S »

Rackarns vad snyggt! Precis som Lennart säger...man kunde tro det var i 1/48
Follow me on https://www.patreon.com/user?u=62899518 for earlier and better access to me and my work :D
magnusf
Site Admin
Inlägg: 3641
Blev medlem: 02 apr 2012, 20:16
Namn: Magnus Fridsell

Re: 1/72 Special Hobby Messerschmitt Bf-109E

Inlägg av magnusf »

Lennart och Janne! 1/48 är ju inte min grej men jag tackar för komplimangerna i alla fall :) !

Har hunnit pyssla lite under veckan...
Bild

Bild
...tänkte hinna limma ihop kroppen innan det är dags att dra igång grillen ikväll!

Hälsningar Magnus
magnusf
Site Admin
Inlägg: 3641
Blev medlem: 02 apr 2012, 20:16
Namn: Magnus Fridsell

Re: 1/72 Special Hobby Messerschmitt Bf-109E

Inlägg av magnusf »

Inte direkt någon killer-update ikväll, mer av ett livstecken... Färdigbyggd, maskerad och dags för en omgång primer!

Bild

Bild

Jag har, på ett väldigt o-Magnus sätt, försökt att ta till mig det jag lärt genom att bygga fyra sådana här tidigare och den bästa lärdomen är att monteras så mycket som möjligt innan målning! Därav ställen på plats. Och jag har återigen lyckats bryta av sporrhjulet - fem av fem!

Hälsningar Magnus
magnusf
Site Admin
Inlägg: 3641
Blev medlem: 02 apr 2012, 20:16
Namn: Magnus Fridsell

Re: 1/72 Special Hobby Messerschmitt Bf-109E

Inlägg av magnusf »

Och så ett litet livstecken till på denna!

Bild
Primat och förberett för salt-chipping. Ska se om detta funkar bättre, jag är kass på chipping med pensel och hur jag än gör så ser det bara ut som målningskladd, det här kan kanske hjälpa.

Hälsningar Magnus
magnusf
Site Admin
Inlägg: 3641
Blev medlem: 02 apr 2012, 20:16
Namn: Magnus Fridsell

Re: 1/72 Special Hobby Messerschmitt Bf-109E

Inlägg av magnusf »

Och så har vi målat lite! Ska måla det svarta i korsen och sen är det dags för de gröna fläckarna vilket är projektets höjdpunkt :) !

Jag målade vitt där siffrorna skulle vara när jag ändå målade bandet runt bakkroppen och satte sedan dit maskerna innan jag målade sandbrunt, skulle ju faktiskt kunnat göra så med det vita i korsen också som jag istället målade över det bruna.

Bild

Bild

Saltchippningen är allmänt besvärlig, den trillar av vid hantering och måste göras om stup i kvarten. Jag har ett litet fat med salt på byggbordet. Perfekt även till frukostägget :D ! Nästa gång ska jag prova med MikroMask istället. Fast det funkar ju inte med ägget...

Hälsningar Magnus
Skriv svar