1/72 Special Hobby Messerschmitt Bf-109E

Detta är vårt fotografiska forum där besökare kan dela bilder på deras pågående modellprojekt (pågående eller färdiga), för att kunna få feedback och konstruktiva kommentarer. För att lägga upp en bild, klicka på fliken Bilagor under inläggets testruta. Klicka på Lägg till filer för att ladda upp dina bilder, upp till tre bilder per inlägg. 800 × 600 pixlar är lagom storlek.
Stellan
Inlägg: 5634
Blev medlem: 12 dec 2011, 21:13
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: 1/72 Special Hobby Messerschmitt Bf-109E

Inlägg av Stellan »

Rickard Malmborg skrev: 08 nov 2021, 07:43 Hejsan,

Afrika-motivet (JG27) är faktiskt inte kopplat till att man började operera i Afrika, det tillkom tidigare, tro det eller ej! Tanken var väl att ge en lite kolonial känsla som anstod sig det tredje riket.

Mvh
Rickard
Antar att det är detta som är ursprunget "The Geschwader Stab (headquarters staff) and I. Gruppe/JG 27 were formed in Handorf, Germany on 1 October 1939. The emblem of I Gruppe, featuring a map of Africa, originated with the Gruppenkommandeur in 1940, Hauptmann Helmut Riegel (killed in action 20 July 1940) who was born in German South West Africa."

https://military.wikia.org/wiki/Jagdgeschwader_27
Stellan Schroeder Englund
Janne.S
Inlägg: 2418
Blev medlem: 26 jan 2012, 02:13

Re: 1/72 Special Hobby Messerschmitt Bf-109E

Inlägg av Janne.S »

Fräckt.minsann! 🤩
Follow me on https://www.patreon.com/user?u=62899518 for earlier and better access to me and my work :D
Snussugen
Inlägg: 803
Blev medlem: 30 mar 2013, 01:14

Re: 1/72 Special Hobby Messerschmitt Bf-109E

Inlägg av Snussugen »

Sjukt snyggt! :D Aldrig sett den där saxen på en 109:a förut, är det något slags divisionsmärke?
Live & let dry.
magnusf
Site Admin
Inlägg: 3641
Blev medlem: 02 apr 2012, 20:16
Namn: Magnus Fridsell

Re: 1/72 Special Hobby Messerschmitt Bf-109E

Inlägg av magnusf »

Vänner! Tack för kommentarer :) !

Jag trodde förr också att Afrika-skölden kom till när JG 27 flyttade till Nordafrika men precis som Rickard skriver så hänger det mer ihop med en politisk manifestation över de förlorade afrikanska kolonierna.

Saxen hänger ihop med piloten, det är en ordlek på hans namn (Ulrik Scherer), det man ser är en sax ("Schere") och ett "r" :) !

Hälsningar

Magnus
magnusf
Site Admin
Inlägg: 3641
Blev medlem: 02 apr 2012, 20:16
Namn: Magnus Fridsell

Re: 1/72 Special Hobby Messerschmitt Bf-109E

Inlägg av magnusf »

Wash/vädring påbörjad, allt vaknar till liv när man skrämmer upp ytdetajerna med en wash! Kör några olika varianter för att de inte ska bli alldeles för lika varann, favoriterna är MiGs "Dark Brown Wash for Green Vehicles" och "Brown Wash for German Dark Yellow". Till det blå har jag använt MiGs panel line wash "Dark Sea Blue". Jag är lite orolig för washpolisen eftersom modellerna varken är fordon, målade med Dark Yellow bas eller är det minsta förknippade med Dark Sea Blue. Man kan göra det här själv med både olje- och Humbrolfärger om man vill men det är väldigt bekvämt med färdiga washer rakt ur flaskan, vill man justera färgen lite så kan man göra det med oljefärg.

Bild

Bild

Hälsningar

Magnus
Urban Gardini
Inlägg: 1272
Blev medlem: 25 jan 2012, 20:17
Namn: Urban Gardini
Ort: Skellefteå
Kontakt:

Re: 1/72 Special Hobby Messerschmitt Bf-109E

Inlägg av Urban Gardini »

Snart är sötnosarna färdiga!
Modellbyggare gör det med modeller.

What is the color when black is burned? - Neil Young
Stellan
Inlägg: 5634
Blev medlem: 12 dec 2011, 21:13
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: 1/72 Special Hobby Messerschmitt Bf-109E

Inlägg av Stellan »

Messerschmitt ÄR ett trehjuligt fordon, såluda är dessa trehjulingar Messerschmittar. Nu kan du glatt fortsätta med dina fordonswasher utan rädsla för represalier från mycktyckarna.

Aldrig har väl fyra nyanser av RLM sett så smaskiga ut. Aldrig tröttna vi på 109:or.

Tack för "musiken" ;)
Stellan Schroeder Englund
Gabriel
Inlägg: 642
Blev medlem: 16 maj 2015, 13:33
Namn: Gabriel Pålsson
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: 1/72 Special Hobby Messerschmitt Bf-109E

Inlägg av Gabriel »

Oj oj vad det här ser bra ut! Jag måste erkänna att dina 109:or inspirerade mig till att utöka min egen stash med en E-4. Special Hobbys senaste släpp är riktiga mästerverk.

/Gabriel
magnusf
Site Admin
Inlägg: 3641
Blev medlem: 02 apr 2012, 20:16
Namn: Magnus Fridsell

Re: 1/72 Special Hobby Messerschmitt Bf-109E

Inlägg av magnusf »

Urban! Du har helt rätt, nu kan man faktiskt ana slutet på projektet!

Stellan! Tack för stödet :) !

Gabriel! Bra köp! Tre tips:

1) Bygg så mycket som möjligt klart innan målning, lämna inte en massa löst plock till slutmonteringen, det blir bara onödigt pilligt.
2) Det finns några ställen som är lite ojämna i plasten (ser nästan 3D-printat ut!), framför framrutan på kroppshalvorna och på kompressorluftintaget. Lätt att fixa med lite slipning om man vet om det!
3) Montera sporrhjulet sist. Dumt nog ska det "sandwichas" mellan kroppshalvorna, jag har brutit av det på de två byggen jag följde beskrivningen på...

Hälsningar

Magnus
Björn Fransson
Inlägg: 3574
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:02
Ort: Närke
Kontakt:

Re: 1/72 Special Hobby Messerschmitt Bf-109E

Inlägg av Björn Fransson »

Fantastiskt snajdig trio! Det är klurigt att bygga flera av samma på en gång, håller på med två dubbelbyggen just nu och det är en utmaning att komma ifrån känslan av löpande band-produktion och hålla uppe entusiasmen för alla. Och att dessutom köra en tredje... Imponerande! Och snyggt som attan, såklart!
Skriv svar