1/72 Special Hobby Messerschmitt Bf-109E

Detta är vårt fotografiska forum där besökare kan dela bilder på deras pågående modellprojekt (pågående eller färdiga), för att kunna få feedback och konstruktiva kommentarer. För att lägga upp en bild, klicka på fliken Bilagor under inläggets testruta. Klicka på Lägg till filer för att ladda upp dina bilder, upp till tre bilder per inlägg. 800 × 600 pixlar är lagom storlek.
magnusf
Site Admin
Inlägg: 3641
Blev medlem: 02 apr 2012, 20:16
Namn: Magnus Fridsell

1/72 Special Hobby Messerschmitt Bf-109E

Inlägg av magnusf »

Jag växte upp med Biggles men det var Len Deightons "Jaktpiloterna" och Christer Bergströms "Luftstrid över kanalen" om Slaget om Storbritannien som fick mig riktigt flygintresserad. Och det har jag aldrig ångrat, jag blev kanske lite konstig men jag hävdar fortfarande att jag är lyckligare än medelsnittet :) !

Hur som, intimt förknippad med denna period är Messerschmitt Bf-109E i diverse utföranden. Jag har aldrig byggt någon men när Special Hobby annonserade en sådan så var jag givetvis intresserad. Av olika randiga och rutiga skäl så fick jag aldrig tag på någon innan den var slutsåld över hela norra halvklotet.

Döm då om min förvåning när detta sms dök upp:
Bild
Hallå? Verkar väldigt amatörmässigt att inte fråga om mitt kreditkortsnummer ens...

...och igår så låg den här i brevlådan:
Bild

Notera att Gerhard Schöpfel pälsar av samma Hurricane som Arma Hobby har som boxart :) :
Bild
Känns lite som en subtil roasting, modelltillverkare emellan...

Jag är långt ifrån först med att bygga den här modellen, jag har läst mig till att den är bra. Väldigt bra...

Bild
Vill man ha en måttstock på vad som är en riktigt bra modell så tycker jag att Eduards Spit IX funkar...

Bild
...döm själva, Spiten är den mörkare plasten...

Hugger in på den här direkt, stay tuned :) !

Just det ja, SMS:et var ett avancerat practical joke från en kompis som hittat modellen hos Hobbybokhandeln här i Stockholm och bett dem skicka den till mig :) ! Tack :) !

Hälsningar

Magnus
Frasse
Inlägg: 182
Blev medlem: 12 okt 2015, 20:57
Namn: Göran Fransson
Ort: Silverdalen

Re: 1/72 Special Hobby Messerschmitt Bf-109E

Inlägg av Frasse »

Det blir intressant att följa detta bygge och jämföra med Airfix Bf-109E som jag har i stashen.
Göran
Paint it black ! :twisted:
daza
Inlägg: 168
Blev medlem: 25 apr 2019, 19:39
Namn: Daniel Zachrisson

Re: 1/72 Special Hobby Messerschmitt Bf-109E

Inlägg av daza »

Spännande! Har spanat på den där och var nära att klicka hem den från Hobbybokhandeln, även om det är utanför min vanliga svenska FV-bubbla, men tur att den kom till dig då. Blir ju nästan lika intressant som att bygga den själv :D

/Daniel
magnusf
Site Admin
Inlägg: 3641
Blev medlem: 02 apr 2012, 20:16
Namn: Magnus Fridsell

Re: 1/72 Special Hobby Messerschmitt Bf-109E

Inlägg av magnusf »

Morgan! Tamiyan är superfin, tror du blir mycket nöjd med den byggsatsen!

Göran! Jag har aldrig kommit mig för att skaffa Airfix "nya" 109:a i 1/72, däremot så har jag byggt den gamla som under många år räknades som bästa 109E på marknaden. Trots nitar och lite grov detaljering :) . Minns att jag gjorde ökenvarianten av den som fjortonåring!

Daniel! Jag kan helhjärtat rekommendera att du bygger en, det här är verkligen så bra det blir just nu i den här skalan! Och gillar du inte just den här boxen så kommer det andra, man kan redan nu köpa en E-3 från Slaget om Frankrike och jag känner på mig att det kommer att bli Galland-boxning, Legion Condor-boxning, 1938-boxning, JaBo-boxning, Nordafrika-boxning. Möjligheterna är oändliga :) !

Bild
Riggat för primer! Det enda som inte är original från byggsatsen är en stol från Quickboost, inget fel på originalstolen men det är väldigt bekvämt med resinstolens ingjutna bälten. Jag har med stigande ålder blivit gammal och lat (fanns en viss logik i det påståendet, eller hur :) ?). Jag kommer inte att använda motorn men kunde inte låta bli att sätta ihop den för att se hur den blir.

Bild
Och så efter en snabbomgång med färgspruta och pensel. Använde för första gången Mr Surfacer 1500 (först vit och sedan svart för att skapa en början till skuggor) vilket (som många redan vetat länge!) är en riktigt bra primer, dessutom smidigt att kunna använda färgsprutan istället för att köra sprayburk! Det gröna är Gunzes RLM02, resterande detaljmålning gjord med Vallejo. Instrumentbrädan är fint graverad, jag målade den svart och lade sedan dit dekalen som kommer med byggsatsen.

Trevlig kväll!

Hälsningar

Magnus
Urban Gardini
Inlägg: 1272
Blev medlem: 25 jan 2012, 20:17
Namn: Urban Gardini
Ort: Skellefteå
Kontakt:

Re: 1/72 Special Hobby Messerschmitt Bf-109E

Inlägg av Urban Gardini »

Snyggt i vanlig ordning!

Har du ingen användning av motorn så köper jag den gärna av dig.
Modellbyggare gör det med modeller.

What is the color when black is burned? - Neil Young
jonaszett
Inlägg: 538
Blev medlem: 08 maj 2012, 22:49

Re: 1/72 Special Hobby Messerschmitt Bf-109E

Inlägg av jonaszett »

'Blir det inte lite tomt i hjulhuset utan motor?
Z
magnusf
Site Admin
Inlägg: 3641
Blev medlem: 02 apr 2012, 20:16
Namn: Magnus Fridsell

Re: 1/72 Special Hobby Messerschmitt Bf-109E

Inlägg av magnusf »

Urban! Motorn är din, jag behöver den inte! Stay tuned!

Jonas! Fel flygplan, det är på 190:an man ser in i motorutrymmet :) ! På 109:an sitter stället i "öron" som sticker ut från kroppen, man kunde plocka av vingarna och låta maskinen stå på landningsställen.

Hälsningar

Magnus
Urban Gardini
Inlägg: 1272
Blev medlem: 25 jan 2012, 20:17
Namn: Urban Gardini
Ort: Skellefteå
Kontakt:

Re: 1/72 Special Hobby Messerschmitt Bf-109E

Inlägg av Urban Gardini »

Tackar! Har börjat jaga delar med mera till ett planerat diorama där jag har behov av lämpligt skrot.
Modellbyggare gör det med modeller.

What is the color when black is burned? - Neil Young
jonaszett
Inlägg: 538
Blev medlem: 08 maj 2012, 22:49

Re: 1/72 Special Hobby Messerschmitt Bf-109E

Inlägg av jonaszett »

magnusf skrev: 05 mar 2021, 17:22 Urban! Motorn är din, jag behöver den inte! Stay tuned!

Jonas! Fel flygplan, det är på 190:an man ser in i motorutrymmet :) ! På 109:an sitter stället i "öron" som sticker ut från kroppen, man kunde plocka av vingarna och låta maskinen stå på landningsställen.

Hälsningar

Magnus
ooop!s helt rätt!
Men det va nog mer på Macci 202/205 jag tänkte än på än Fw 190 :oops: :oops: :oops:
På italienarna ligger ju hela bakdelen av motorn rakt upp i hjulhuset.
Z
magnusf
Site Admin
Inlägg: 3641
Blev medlem: 02 apr 2012, 20:16
Namn: Magnus Fridsell

Re: 1/72 Special Hobby Messerschmitt Bf-109E

Inlägg av magnusf »

Vänner! Jag kom inte riktigt igång igen med byggandet efter sportlovet men nu så rör det sig lite i alla fall!

Bild
För att komplicera projektet lite så har jag skaffat en 109:a till, en E-3. Man kan bygga en E-3 även från E-4-byggsatsen jag skaffade först men tvärt om går inte då den här endast kommer med den lite rundade huven, E-4:an har både kantig och rund huv. All annan plast är densamma!

Bild
Det är mycket bitar på små modeller!

Bild
Skroven färdiga med maskering på plats...

Bild
...och så hanns det faktiskt med en första omgång "riktig" målning, MrP RLM65!

Vad gäller kamo så har jag vänt, valt och vridit i flera veckor och det slutar nog faktiskt med modellen på boxarten i båda fallen! E-4:an blir väldigt ren med de ljusblå sidorna, den röda "djävulshunden" på sidan är fräck och sedan piffar gula ving- och stabilisatorspetsar samt gul fentopp upp det hela!

E-3:an var ett knepigare val men jag har till slut bestämt mig för Werner Mölders lite udda målade maskin på omslaget. Finns lite olika bud på hur den egentligen såg ut men jag tror det var en "helgrön" maskin (RLM 70/71/65) från början som man ljusade upp med RLM 02. Mölders sköts ner i den här maskinen under slaget om Frankrike i maj 1940, det är den händelsen man ser på boxarten. Han var krigsfånge under några veckor men släpptes när Frankrike föll i juni.

Hälsningar

Magnus
Skriv svar