1/72 Special Hobby Messerschmitt Bf-109E

Detta är vårt fotografiska forum där besökare kan dela bilder på deras pågående modellprojekt (pågående eller färdiga), för att kunna få feedback och konstruktiva kommentarer. För att lägga upp en bild, klicka på fliken Bilagor under inläggets testruta. Klicka på Lägg till filer för att ladda upp dina bilder, upp till tre bilder per inlägg. 800 × 600 pixlar är lagom storlek.
magnusf
Site Admin
Inlägg: 3653
Blev medlem: 02 apr 2012, 20:16
Namn: Magnus Fridsell

1/72 Special Hobby Messerschmitt Bf-109E

Inlägg av magnusf »

Som traditionellt är på Långfredagen så målas det Luftwaffe-kamo på Fraggelberget :) !

Bild

Bild

Bild

Det är fasen snyggt med vit motorkåpa men den sväljer alla detaljer. Nåja, de kommer fram i vädringen!

Hälsningar

Magnus
aln63
Inlägg: 181
Blev medlem: 06 sep 2014, 09:06
Namn: Anders Lindgren
Ort: Tyresö

Re: 1/72 Special Hobby Messerschmitt Bf-109E

Inlägg av aln63 »

Hej Magnus,
Det är i vanlig ordning väldigt välbyggna modeller du gör. En sak som jag undrar över är hur du får så bra bilder. Använder du systemkamera och ljustält?

Mvh
Anders
Rickard Malmborg
Inlägg: 279
Blev medlem: 26 jan 2012, 09:28
Ort: Stockholm/Jordbro

Re: 1/72 Special Hobby Messerschmitt Bf-109E

Inlägg av Rickard Malmborg »

Riktigt snyggt Magnus!
Det kunde i vanlig ordning lika gärna vara en modell i 1/48 på bilderna, att du får till det så fint i 1/72 tycker jag är imponerande.

Glad påsk!
Rickard
magnusf
Site Admin
Inlägg: 3653
Blev medlem: 02 apr 2012, 20:16
Namn: Magnus Fridsell

Re: 1/72 Special Hobby Messerschmitt Bf-109E

Inlägg av magnusf »

Anders! Tack för vänligt omdöme! Här är min foto-setup, fototält och systemkamera.

Rickard! Du vet vad jag säger om 1/48 :) ?

Hälsningar

Magnus
magnusf
Site Admin
Inlägg: 3653
Blev medlem: 02 apr 2012, 20:16
Namn: Magnus Fridsell

1/72 Special Hobby Messerschmitt Bf-109E

Inlägg av magnusf »

Rumänen. Dekalerna är inte bra, det gula ser inte bra ut alls, blekt och pixligt. Jag blev så glad när jag kom på att jag har en östfrontsboxning av Armas Hurricane Mk 1 med finska och rumänska dekaler men det är en helt annan design på det korset. Skit.

Radu Brinzan har gjort dekaler men de verkar bara finnas att få tag på i England och det känner jag inte att jag riktigt orkar med...

Bild
Det som stör mig ännu mer är att jag varit med om detta innnan, E-1:an jag byggde för något år sedan hade samma problem med de gula siffrorna.

Bild
Vingkorsen har jag givetvis redan petat dit. Bra tänkt att börja med ovansidan. Jättebra tänkt...

Bild
På bild ser det ändå ganska OK ut, första gången jag varit med om att kameran förskönar något åt mig :) !

Bild
Det här känns alltid lika jobbigt...

Bild
...men är hyfsat enkelt att fixa!

Bild
Maskar och målar för vit bård...

Bild
...och gult i mitten...

Bild
...och sedan vidtar ett jäkla plockande med masker för att till slut landa här...

Bild
...i något som är ganska OK. Önskar linjer och så vidare blev jämnare men det är svårt när det blir såhär tunt. Och det är tillåtet att bättringsmåla med pensel också! Jag lyckades få in rödfärg på det gula på vänster sida men det är lätt fixat när allt fått torka ordentligt.

Hälsningar

Magnus
Stellan
Inlägg: 5635
Blev medlem: 12 dec 2011, 21:13
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: 1/72 Special Hobby Messerschmitt Bf-109E

Inlägg av Stellan »

Bra jobbat, Magnus! Gillar verkligen rumänens olika färgklickar och texter. Tänker du jobba dig igenom alla användarländer av 109:an? Italien, Bulgarien, Slovakien, Tjeckien, Kroatien, Grekland, Finland, Japan, Spanien, Schweiz, Jugoslavien...
Stellan Schroeder Englund
Lurifax
Inlägg: 907
Blev medlem: 09 feb 2012, 20:12

Re: 1/72 Special Hobby Messerschmitt Bf-109E

Inlägg av Lurifax »

Snyggt jobbat med maskerna. Fantastiskt resultat bl a med tanke på skalan. :)
holst

CU@C4
magnusf
Site Admin
Inlägg: 3653
Blev medlem: 02 apr 2012, 20:16
Namn: Magnus Fridsell

1/72 Special Hobby Messerschmitt Bf-109E

Inlägg av magnusf »

Stellan! Vi får väl se hur det blir med de andra nationaliteterna, det lär komma ett gäng boxningar på det temat också!

Peter! Tack :) !

Här är det fortsatt allmänt dekaltrassel. När jag målade om korsen så lyckades jag förstöra några dekaler jag redan fått dit så jag har beställt en ny modell att sno dem från (modellen kan man säkert ha till något nyttigt senare :) ). På den tyska maskinen så krånglade "vildsvinsskölden" på nosen en massa så den slipades försiktigt bort och så har jag beställt dekaler som ersättning till den (hittade separata dekaler med skölden så där slapp jag en extra modell i alla fall...).

Bild
Så det ser tyvärr inte så mycket roligare ut nu än senast!

Hälsningar

Magnus
aln63
Inlägg: 181
Blev medlem: 06 sep 2014, 09:06
Namn: Anders Lindgren
Ort: Tyresö

Re: 1/72 Special Hobby Messerschmitt Bf-109E

Inlägg av aln63 »

Hej Magnus
Ja det är ett elände när man lyckas sabba dekalerna.
När du målar dina märkningar med masker vad använder du för typ av tejp?
Hur skär du ut dem med sådan precision?
/Anders
Björn Fransson
Inlägg: 3579
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:02
Ort: Närke
Kontakt:

Re: 1/72 Special Hobby Messerschmitt Bf-109E

Inlägg av Björn Fransson »

Struligt, men väldigt tjusigt! Och det där med att maskera märkning istället för dekaler... Ja, jädrar!
Skriv svar