1/72 Special Hobby Messerschmitt Bf-109E

Detta är vårt fotografiska forum där besökare kan dela bilder på deras pågående modellprojekt (pågående eller färdiga), för att kunna få feedback och konstruktiva kommentarer. För att lägga upp en bild, klicka på fliken Bilagor under inläggets testruta. Klicka på Lägg till filer för att ladda upp dina bilder, upp till tre bilder per inlägg. 800 × 600 pixlar är lagom storlek.
magnusf
Site Admin
Inlägg: 3641
Blev medlem: 02 apr 2012, 20:16
Namn: Magnus Fridsell

Re: 1/72 Special Hobby Messerschmitt Bf-109E

Inlägg av magnusf »

I ett anfall av frenetiskt frihandsmålande en kväll så blev det till slut såhär:

Bild

Bild

Det ska justeras på några ställen, sedan är det blank lack och några dekaler att pina sig igenom...

Hälsningar Magnus
Urban Gardini
Inlägg: 1272
Blev medlem: 25 jan 2012, 20:17
Namn: Urban Gardini
Ort: Skellefteå
Kontakt:

Re: 1/72 Special Hobby Messerschmitt Bf-109E

Inlägg av Urban Gardini »

Vackert som en solnedgång i Libyen...
Modellbyggare gör det med modeller.

What is the color when black is burned? - Neil Young
magnusf
Site Admin
Inlägg: 3641
Blev medlem: 02 apr 2012, 20:16
Namn: Magnus Fridsell

Re: 1/72 Special Hobby Messerschmitt Bf-109E

Inlägg av magnusf »

Urban! Poetiskt :) ! Tack för det!

Nu är även dekalerna på. Måste säga att jag gillar Eduards nya dekaler där man kan pilla bort filmen från modellen efteråt, det blir riktigt bra! Man sätter dit dem precis som vanliga dekaler med vätskor osv men dagen efter så kan man försiktigt ta bort filmen.

Bild

Bild

Bild
Plastdelen till filtret var en besvikelse men jag använde ändå det som det var. Men med dekalerna för gallerna på så blev det riktigt fint!

Hälsningar Magnus
Urban Gardini
Inlägg: 1272
Blev medlem: 25 jan 2012, 20:17
Namn: Urban Gardini
Ort: Skellefteå
Kontakt:

Re: 1/72 Special Hobby Messerschmitt Bf-109E

Inlägg av Urban Gardini »

Vassego!
Modellbyggare gör det med modeller.

What is the color when black is burned? - Neil Young
magnusf
Site Admin
Inlägg: 3641
Blev medlem: 02 apr 2012, 20:16
Namn: Magnus Fridsell

Re: 1/72 Special Hobby Messerschmitt Bf-109E

Inlägg av magnusf »

Ytterligare en snabbupdate efter en wash, en omgång lagom matt lack samt påbörjade detaljmålning, det lilla där nu är :) !

Bild

Bild

Bild

Hälsningar Magnus
magnusf
Site Admin
Inlägg: 3641
Blev medlem: 02 apr 2012, 20:16
Namn: Magnus Fridsell

Re: 1/72 Special Hobby Messerschmitt Bf-109E

Inlägg av magnusf »

Vänner!

Det blev lite utdraget såhär på slutet till följd av den här:
Bild
Som jag skrivit om tidigare så är huvarna den i särklass svagaste länken i de här fina byggsatserna, de är tyvärr tjocka även om de är klara och fina. Med stängd huv så är det väl OK men med öppen huv ser det inte så kul ut. Jag letade fram ett gammalt Falcon-set och snodde en F-huv vilket blev hur bra som helst. Tills jag kom på att jag måste montera dit pansarplåten... Vacuumhuven är jäkligt vek och besvärlig när man försöker hantera den och hur jag än grejade så lyckades jag aldrig fixera den jäkla plastbiten i huven. Jag lyckades få dit den en stund med trälim men det släppte direkt när jag tog i den. Lyftet var att komma på att fixera den med lite maskeringsputty så den satt still och uppriktad, sedan limmade jag superförsiktigt med svart superlim och nu sitter den där!

Bild
Och här kommer en teaser! Jag har tagit en hel serie med porträttbilder bara för att upptäcka att jag inte målat trimtabbarna röda. Så fram med Vallejo och pensel så ska jag fota om om någon timme :) !

Hälsningar Magnus
Anders.Edblad
Inlägg: 1060
Blev medlem: 19 feb 2012, 19:19

Re: 1/72 Special Hobby Messerschmitt Bf-109E

Inlägg av Anders.Edblad »

Supersnyggt även utan röda trimtabbar. Huven blev en klar förbättring.

Anders E
magnusf
Site Admin
Inlägg: 3641
Blev medlem: 02 apr 2012, 20:16
Namn: Magnus Fridsell

Re: 1/72 Special Hobby Messerschmitt Bf-109E

Inlägg av magnusf »

Anders! Tack! Och nu kör vi med de riktiga trimtabbarna :) !

Det är inga komplicerade modeller men det finns ändå lite att lära för varje bygge, det blir lättare och lättare och faktiskt lite bättre för var och en.

Nu ska jag bygga något annat så länge men jag lär återkomma med fler Special Hobby-109:or, än så länge har jag hållit jämna steg med utgåvorna :) ! Det borde snart komma en Galland-box (kikarsiktet han använde på någon maskin finns med bland klarplasten) och så är jag sugen på en ökenmaskin till som har undersidans blå färg uppdragen på sidorna.

Jag blev ganska nöjd med saltvädringen, jag tycker min propeller blev fin och snyggt sliten (något jag alltid haft svårt att få till) och jag är sjukt nöjd med den tunna antenntråden (knappast raketforskning men ändå...). Sedan finns det lite målningsmissar som jag antingen inte såg i tid eller förträngde, och så lyckades jag ju givetvis bryta av sporrhjulet även på denna innan den var klar :) !

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild
Avslutar med en bild på den ondskefulla kvintetten...

Även maskinen från spanska inbördeskriget fick en ny huv som utlovat. Jag beställde en Rob Taurus-huv och de är minst lika fina som de numera svårtillgängliga Falcon-seten!

Hälsningar Magnus
Stellan
Inlägg: 5634
Blev medlem: 12 dec 2011, 21:13
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: 1/72 Special Hobby Messerschmitt Bf-109E

Inlägg av Stellan »

Galet snyggt! Får man föreslå en eller till och med ett par tidiga gröna maskiner? Ser till exempel att SH har en E-1 i grön/grön/blå, gul 14, och det borde finnas drivor av dylika att bygga.
Stellan Schroeder Englund
magnusf
Site Admin
Inlägg: 3641
Blev medlem: 02 apr 2012, 20:16
Namn: Magnus Fridsell

Re: 1/72 Special Hobby Messerschmitt Bf-109E

Inlägg av magnusf »

Stellan! Tack! Jag har dekalerna till maskinen du refererar till men jag har slut på E-1-byggsatser så den får vänta. Men jag håller med, en riktig grön/grön från 1938-1939 saknas i samlingen!

Hälsningar

Magnus
Skriv svar