1/72 Special Hobby Messerschmitt Bf-109E

Detta är vårt fotografiska forum där besökare kan dela bilder på deras pågående modellprojekt (pågående eller färdiga), för att kunna få feedback och konstruktiva kommentarer. För att lägga upp en bild, klicka på fliken Bilagor under inläggets testruta. Klicka på Lägg till filer för att ladda upp dina bilder, upp till tre bilder per inlägg. 800 × 600 pixlar är lagom storlek.
magnusf
Site Admin
Inlägg: 3641
Blev medlem: 02 apr 2012, 20:16
Namn: Magnus Fridsell

Re: 1/72 Special Hobby Messerschmitt Bf-109E

Inlägg av magnusf »

Bild
Herregud, det verkar aldrig ta slut... Fortsättning följer!

:D

Magnus
magnusf
Site Admin
Inlägg: 3641
Blev medlem: 02 apr 2012, 20:16
Namn: Magnus Fridsell

1/72 Special Hobby Messerschmitt Bf-109E

Inlägg av magnusf »

Som utlovat tidigare, här kommer fortsättningen!

Jag har svårt att låta bli de där Special-Hobby-boxningarna så det slank in en Rumänsk/Slovakisk låda på byggbordet!
Bild

Bild
Och här rullar det på bra, det ger en viss vana att bygga flera av samma modell :) !

Det blir en rumän med gul nos av den ene, för den andre återvänder jag till ett av alternativen jag inte byggde ur en tidigare boxning:
Bild
Werner Mölders åk från boxarten har jag redan gjort så jag plockar en med vit nos för det här bygget, känns som det saknas en sådan i min ondskefulla samling :D !

Just det ja, ska kanske klargöra lite som konsumentupplysning: det kommer bara en modell i varje låda från Special Hobby. Jag har en dubbelbox från Eduard som jag plockade den extra maskinen från!

Trevlig helg!

Magnus
Urban Gardini
Inlägg: 1272
Blev medlem: 25 jan 2012, 20:17
Namn: Urban Gardini
Ort: Skellefteå
Kontakt:

Re: 1/72 Special Hobby Messerschmitt Bf-109E

Inlägg av Urban Gardini »

Härligt! Jag gillar dina 109'or. Själv så har jag funderationer på att starta en AZ G-1 inom en någorlunda snar framtid.
Modellbyggare gör det med modeller.

What is the color when black is burned? - Neil Young
Anders.Edblad
Inlägg: 1060
Blev medlem: 19 feb 2012, 19:19

Re: 1/72 Special Hobby Messerschmitt Bf-109E

Inlägg av Anders.Edblad »

Full fart i Me-109 fabriken!
Kul att följa dina byggen.

Anders E
Morgan
Inlägg: 213
Blev medlem: 09 jan 2022, 13:19

Re: 1/72 Special Hobby Messerschmitt Bf-109E

Inlägg av Morgan »

Den här byggsatsen har jag läst om i ModellFan och till min stora glädje sett att även motorn går att bygga. Den här byggtråden har tyvärr gått mig fullständigt förbi.

Är det möjligt att bygga flygplanet med motorhuvsluckorna öppna så att det lönar sig att detaljera och visa upp motorn?

Vänligen, Morgan
magnusf
Site Admin
Inlägg: 3641
Blev medlem: 02 apr 2012, 20:16
Namn: Magnus Fridsell

Re: 1/72 Special Hobby Messerschmitt Bf-109E

Inlägg av magnusf »

Sorry för sent svar här, har prioriterat skidåkning på sportlovet men nu är jag tillbaka :) !

Urban! Du har en del jobb framför dig om du ska bygga en AZ 109:a. Jag skulle försöka leta upp en Fine Molds G-2 och konvertera det lilla som krävs för att få till en G-1! Vill du fortfarande anta utmaningen så håller jag tummarna för ditt bygge.

Anders! Det kommer flera, jag har som sagt ytterligare en obyggd kvar och så kommer det en E-1 i JaBo-utförande under våren, tänkte fylla på med de båda. Och då har vi fortfarande inte sett en riktig Galland-box...

Morgan! Det funkar absolut att lämna luckorna öppna, man bör nog tunna ner lite kanter som syns för att få lite bättre plåttjocklek men modellen är förberedd i övrigt. Och motorn är outstanding fin för att vara gjord i plast, vill man detaljera mer så har man en bra grund och vill man inte det så ser den rätt OK ut ändå :) !

Hälsningar

Magnus
Morgan
Inlägg: 213
Blev medlem: 09 jan 2022, 13:19

Re: 1/72 Special Hobby Messerschmitt Bf-109E

Inlägg av Morgan »

magnusf skrev: 05 mar 2023, 09:38 Morgan! Det funkar absolut att lämna luckorna öppna, man bör nog tunna ner lite kanter som syns för att få lite bättre plåttjocklek men modellen är förberedd i övrigt. Och motorn är outstanding fin för att vara gjord i plast, vill man detaljera mer så har man en bra grund och vill man inte det så ser den rätt OK ut ändå :) !

Hälsningar

Magnus
Då ska jag kanske beställa en sådan när lönen kommer. Dekaler från Tamiya har jag ändå i tredubbla upplagor om jag även räknar med de ifrån de två G-6-byggsatserna, som är planerade att bli en maskin ifrån Schweiz resp. Finland. Jag har tyvärr dålig erfarenhet av SH-dekalerna...

Vänligen, Morgan
magnusf
Site Admin
Inlägg: 3641
Blev medlem: 02 apr 2012, 20:16
Namn: Magnus Fridsell

Re: 1/72 Special Hobby Messerschmitt Bf-109E

Inlägg av magnusf »

Morgan! Tycker definitivt du ska skaffa en sådan här, de är roliga att bygga (vilket man kanske kan misstänka utifrån den här tråden :) ).

Bild
Börjar närma sig primer. Och än är sporrhjulen kvar intakta, ett klart fall framåt jämfört med tidigare byggen :) !

Hälsningar

Magnus
Morgan
Inlägg: 213
Blev medlem: 09 jan 2022, 13:19

Re: 1/72 Special Hobby Messerschmitt Bf-109E

Inlägg av Morgan »

magnusf skrev: 16 mar 2023, 08:26 Morgan! Tycker definitivt du ska skaffa en sådan här, de är roliga att bygga (vilket man kanske kan misstänka utifrån den här tråden :) ).
Då följer jag det rådet! :-)

Vänligen, Morgan
magnusf
Site Admin
Inlägg: 3641
Blev medlem: 02 apr 2012, 20:16
Namn: Magnus Fridsell

1/72 Special Hobby Messerschmitt Bf-109E

Inlägg av magnusf »

När alla andra är så flitiga och postar så får väl jag också skärpa mig :) ! Har jobbat på ganska flitigt men inte tagit mig tid till att fota på sistone.

Bild
Dekaldags på rumänen och lite mottling på sidorna kvar på den tyska maskinen.

Bild
JG 52-maskinen har tappat klaffen i en maskeringsolycka, service är bokad!

Hälsningar

Magnus
Skriv svar