Mach2 Tp85

Detta är vårt fotografiska forum där besökare kan dela bilder på deras pågående modellprojekt (pågående eller färdiga), för att kunna få feedback och konstruktiva kommentarer. För att lägga upp en bild, klicka på fliken Bilagor under inläggets testruta. Klicka på Lägg till filer för att ladda upp dina bilder, upp till tre bilder per inlägg. 800 × 600 pixlar är lagom storlek.
Rickard Andersson
Inlägg: 95
Blev medlem: 27 sep 2012, 19:59
Namn: Rickard Andersson

Mach2 Tp85

Inlägg av Rickard Andersson »

Vad skall man säga om Mach2 modeller dom ger en iallafall mycket byggtid och test på tålamod. Dom flesta delarna passar bra men är fel placerade, tror jag kapat bort det mesta och återmonterat på rätt ställe. Jag har full förståelse varför jag inte sett fler byggda men jag ville se om det gick att göra något av denna plast.
Bild
Några enkla linjer för att rätta till högersidans sneda fönsterlinje.

Bild
Fönsterraden utsågad och justerad till det nya läget.

Bild
Gjorde även en enkel inredning men inte mycket som syns genom fönstren.

Bild
Cockpitfönstren slipades ner så att nya kunde maskeras så långt ner som möjligt då byggsatsens sitter för högt upp.

Bild
Det blev mycket spackel och grundmålande, alla linjer fick maskeras och målas fram. Det gick åt mycket maskeringstape till detta bygget i varierande breder.

Bild
Dom enda dekalerna från byggsatsen jag använde var runt fönstren som passade så där, Jag fick klippa var dekal ren på utsidan från dekalfilm samt smälta bort resterande på insidan efter montering med etylacetat.

Bild
Många antenner fick byggas av plastark och slipas till form.

Bild
Här syns en del av antennerna.

Bild

Bild

Bild

Bild

Jag tror det kommer att dröja ett tag innan jag bygger en till Caravelle från Mach2 men detta var en utmaning och kul att ha byggt en obyggbar modell.
magnusf
Site Admin
Inlägg: 3641
Blev medlem: 02 apr 2012, 20:16
Namn: Magnus Fridsell

Re: Mach2 Tp85

Inlägg av magnusf »

Underbart modellbygge Rickard!

Jobbet med att rikta upp fönsterraden sammanfattar väl Mach2 i ett nötskal, den har varit sned sedan den modellen kom ut för drygt 20 år sedan och ingen har brytt sig om att rätta till formarna :) ! Fantastiskt också att man kan släppa en modell i det skicket, och till det priset, besten är inte billig heller!

Maskeringen kring dörren räddade fredagkvällen och slutresultatet ser helt superbt ut! Jäkla snygg flygmaskin på det hela taget och signalspanarmålningen var läcker i all sin enkelhet.

Hälsningar

Magnus
hanfeh
Inlägg: 600
Blev medlem: 26 jan 2012, 20:08
Namn: Hans Fehrnström
Ort: Enskede
Kontakt:

Re: Mach2 Tp85

Inlägg av hanfeh »

Mycket uppskattat bygge och ett fantastiskt fint arbete att få till en toppensnygg modell av en svår byggsats. Grattis!!! Nu hoppas jag på Tp82 Vickers Varsity från Airmodel. Har försökt skapa intresse med min walk-around https://www.ipmsstockholm.se/home/tp82- ... lk-around/
Att sen lägga till en Tp79 och en Tp52 blir mer som en "walk in park" för att göra det ultimata F8 dioramat ;)
/Hasse

Mina webplatser
https://www.diorama.one/
Anders.Edblad
Inlägg: 1060
Blev medlem: 19 feb 2012, 19:19

Re: Mach2 Tp85

Inlägg av Anders.Edblad »

Plastkirurgi på hög nivå!
Jag har följt ditt intressanta byggreportage i SFF tidning.
Supersnyggt bygge.

Anders E
Knajd
Inlägg: 427
Blev medlem: 17 okt 2012, 19:19

Re: Mach2 Tp85

Inlägg av Knajd »

Woaw! Vilken process! Snyggt.
Nicklas Karlén
Inlägg: 879
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:00
Namn: Nicklas Karlén
Ort: Norrköping

Re: Mach2 Tp85

Inlägg av Nicklas Karlén »

Vilket projekt, snyggt jobbat att få den klar :). Jag har kikat i en del Mach 2 bygglådor men lagt dem ifrån mig så jag kan förställa mig arbetsinsatsen. Den är ju skapligt stor också så det är ju inte helt enkelt att hantera den på byggbordet.

Jag har en släkting som flugit Tp 85 i tjänsten. Han är väldigt tystlåten om den perioden av sin pilotkarriär.

Nicklas
Vid tider av oro och fara för staten, åkallar vi Gud och hyllar soldaten.

När faran är över och fyllda blir faten, då glömmer vi Gud och föraktar soldaten
Rickard Andersson
Inlägg: 95
Blev medlem: 27 sep 2012, 19:59
Namn: Rickard Andersson

Re: Mach2 Tp85

Inlägg av Rickard Andersson »

Tackar för dom positiva kommentarerna, en Tp82 Vickers Varsity kommer att påbörjas men det blir Broplans som ser lite bättre ut men jag hoppas på en injektionsgjuten då Vickers Viking och Valetta har släppts.
mvh Rickard
hanfeh
Inlägg: 600
Blev medlem: 26 jan 2012, 20:08
Namn: Hans Fehrnström
Ort: Enskede
Kontakt:

Re: Mach2 Tp85

Inlägg av hanfeh »

Mycket intressant då jag inte kände till Valoms injektionsgjutna Vickers Viking och Vickers Valetta i 1:72. Men jag antar att det är ett helt nytt verktyg för Vickers Varsity? Defintivt något att sätta upp på önskelistan!
/Hasse

Mina webplatser
https://www.diorama.one/
Lurifax
Inlägg: 902
Blev medlem: 09 feb 2012, 20:12

Re: Mach2 Tp85

Inlägg av Lurifax »

:o
Helt makalöst i alla moment, från själva byggandet till målningen.

Som tidigare nämnts är målningen av dörren helt underbar.

Alla hattar av!
holst

CU@C4
Johan Elvin
Inlägg: 986
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:43
Namn: Johan Elvin
Ort: Linköping

Re: Mach2 Tp85

Inlägg av Johan Elvin »

Hur snyggt som helst Richard.
Det visar att har man bara lite vilja så går det få till en snygg modell även från dom mest rudimentära utgångsobjekten.

/Johan
It's nice to be important, but it's more important to be nice...

I vitrinet
J 26 P-51D Mustang
J 29F Tunnan
S 31 Spitfire PR Mk.XIX
J 32B Lansen
J 35J Draken
Skriv svar