HMS Neptun och Näcken

Detta är vårt fotografiska forum där besökare kan dela bilder på deras pågående modellprojekt (pågående eller färdiga), för att kunna få feedback och konstruktiva kommentarer. För att lägga upp en bild, klicka på fliken Bilagor under inläggets testruta. Klicka på Lägg till filer för att ladda upp dina bilder, upp till tre bilder per inlägg. 800 × 600 pixlar är lagom storlek.
Björn B
Inlägg: 3434
Blev medlem: 13 jan 2012, 22:55
Namn: Björn Bäcklund
Ort: Stockholm
Kontakt:

HMS Neptun och Näcken

Inlägg av Björn B »

Bild
Fören från mitt första HMS Södermanlandförsök blir ju över då jag startade på HMS Sjöormen. Efter lite filande på den omålade delen har jag början till en av Näcken-klassen. (viewtopic.php?f=3&t=11858)

Bild
Plaströr och en Viggennos ger utgångsmaterial till HMS Neptun. Ska ge mig på den svartmålade delen sedan för att bygga den förlängda HMS Näcken också, fast det bär mig emot att offra nosen från en obyggd Heller Viggen till detta.
Senast redigerad av Björn B den 31 mar 2023, 17:34, redigerad totalt 2 gång.
Mats Averkvist
Inlägg: 990
Blev medlem: 26 jan 2012, 19:24
Ort: Strömsnäsbruk
Kontakt:

Re: HMS Neptun

Inlägg av Mats Averkvist »

Jösses var den så liten! Knappt en penna lång...

Har du inga övre noshalvor från SF 37:or? Det är visserligen hål i de, men diametern borde väl stämma...?
Knajd
Inlägg: 427
Blev medlem: 17 okt 2012, 19:19

Re: HMS Neptun

Inlägg av Knajd »

Spännande. Ett "Farbror Frej"-projekt.

Hej alla barn, nu blir det byggprogram! Titta nu här vad farbror Björn tar fram.
Ett plaströr och noskon och nu ska ni höra vad man med plaströr och nosar kan göra!

Mecka ihop dem å spackelifun - så har vi byggt oss en fin Neptun.
Björn B
Inlägg: 3434
Blev medlem: 13 jan 2012, 22:55
Namn: Björn Bäcklund
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: HMS Neptun

Inlägg av Björn B »

Bild
Jag har en hel del fotonosar men dom är längre så det blir mer jobb att använda dom men jag kom just på att jag har ett projekt som inte kommer behöva nosen så det löser sig.
Men under tiden jobbar jag vidare på denna. Ett lager plastic card för att bygga upp diametern på plaströret. Mer plastic card på ryggen och Viggennosen har börjats bygga på med Magic Sculp.
daza
Inlägg: 168
Blev medlem: 25 apr 2019, 19:39
Namn: Daniel Zachrisson

Re: HMS Neptun

Inlägg av daza »

Kul projekt med ubåtarna! Jag har nog en attacknos över om det skulle behövas fler.

/Daniel
Björn B
Inlägg: 3434
Blev medlem: 13 jan 2012, 22:55
Namn: Björn Bäcklund
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: HMS Neptun och Näcken

Inlägg av Björn B »

Bild
Får kanske återkomma om nosen om jag skulle behöva den till en Viggen.
Tar och drar igång ett parallellt bygge av HMS Näcken också. Plaströret fick en Viggennos och ökad diameter av plastic card.

Bild
Viggennosen har fått grundformen med Magic Sculp så dags att kapa det hela i rätt längd och montera ihop för och akter.
Björn B
Inlägg: 3434
Blev medlem: 13 jan 2012, 22:55
Namn: Björn Bäcklund
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: HMS Neptun och Näcken

Inlägg av Björn B »

Bild
Neptun har fått en köl och tornet är påbörjat.

Bild
Näcken har kommit ungefär lika långt i bygget.
Mats Averkvist
Inlägg: 990
Blev medlem: 26 jan 2012, 19:24
Ort: Strömsnäsbruk
Kontakt:

Re: HMS Neptun och Näcken

Inlägg av Mats Averkvist »

Jag har Viggennosar om du vill ha... :)
Skriv svar