HMS Sjöormen

Detta är vårt fotografiska forum där besökare kan dela bilder på deras pågående modellprojekt (pågående eller färdiga), för att kunna få feedback och konstruktiva kommentarer. För att lägga upp en bild, klicka på fliken Bilagor under inläggets testruta. Klicka på Lägg till filer för att ladda upp dina bilder, upp till tre bilder per inlägg. 800 × 600 pixlar är lagom storlek.
Björn B
Inlägg: 3434
Blev medlem: 13 jan 2012, 22:55
Namn: Björn Bäcklund
Ort: Stockholm
Kontakt:

HMS Sjöormen

Inlägg av Björn B »

Bild
Jag sökte flera år efter byggsatsen till HMS Västergötland och hittade en till slut. Jag behövde två för att även kunna konvertera en till en av de förlängda ubåtarna också. Med tanke på hur svårt det var att hitta en byggsats hade jag inget större hopp om att hitta en andra så jag försökte att göra en silikonform av fören och aktern och försöka scratchbygga resten.

Bild
Ett plaströr monterades mellan polyesteravgjutningarna och Magic Sculp användes för att fylla ut.

Bild
Ett år senare hade jag turen att få tag på en andra byggsats så det påbörjade projektet skrotades och den nya byggsatsen kapades i två delar istället.
Så här långt hann jag komma innan jag hittade byggsatsen.

Bild
Har funderat på att scratcha ett par tidigare ubåtar och har kommit fram till att jag kan använda delar av mitt nedlagda projekt till en HMS Sjöormen. Jag knäckte bort fören och använder aktern med tillhörande plaströr. Det blir en mindre omformning av delen men det ska nog gå även om polyester delen är väldigt hård.
Det var lite synd att plaströret var lite för kort för denna båt så en del fick limmas på och ger en extra skarv att dölja. En ny nos i Magic Sculp har påbörjats.
Senast redigerad av Björn B den 07 jul 2022, 11:41, redigerad totalt 1 gånger.
MartinN
Inlägg: 649
Blev medlem: 14 mar 2012, 23:21
Namn: Martin Nordström
Ort: Säve

Re: HMS Sjöormen

Inlägg av MartinN »

Spännande!

Och det ser ut som om du och bygget har kommit ut i rum sjö nu...


/M
Lurifax
Inlägg: 902
Blev medlem: 09 feb 2012, 20:12

Re: HMS Sjöormen

Inlägg av Lurifax »

Nu känns det som om du trots allt tagit dig vatten över huvudet.

Men som vanligt beundrar jag din energi, klurighet och hantverksskicklighet. Jag hade inte inte gått i land med en sådan konvertering.

Jag hoppas att du kan gå till botten med det här.

Du är förvisso ute på djupt vatten. Men på djupt vatten är risken att bygget går på grund lägre.
holst

CU@C4
Björn B
Inlägg: 3434
Blev medlem: 13 jan 2012, 22:55
Namn: Björn Bäcklund
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: HMS Sjöormen

Inlägg av Björn B »

Kanske jag borde bygga klart min URF först om detta bygge skulle kapsejsa.
Knajd
Inlägg: 427
Blev medlem: 17 okt 2012, 19:19

Re: HMS Sjöormen

Inlägg av Knajd »

Yes! Mer svenska ubåtar! Ser förträffligt ut och jag vill se hur det slutar.
AndersR
Inlägg: 221
Blev medlem: 26 jan 2012, 02:03

Re: HMS Sjöormen

Inlägg av AndersR »

Björn B skrev: 28 jan 2021, 08:30 Kanske jag borde bygga klart min URF först om detta bygge skulle kapsejsa.
Nu skall ju iof URFen kunna operera självständigt men för att du skall kunna erbjuda besättningen bästa möjliga räddningsupplevelse bör du även ha Belos med så bygg du den också för säkerhets skull.
Ifall du nu skulle råka ut för ett totalhaveri på djupt vatten.

/Anders
Björn B
Inlägg: 3434
Blev medlem: 13 jan 2012, 22:55
Namn: Björn Bäcklund
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: HMS Sjöormen

Inlägg av Björn B »

Bild
Det har inte hänt så mycket. Grundformen på fören är på plats. Ska lägga på ett lager grundfärg för att se var jag ska fortsätta spackla. Har börjat på tornet. Det blir till att skiktbygga i plastic card.
daza
Inlägg: 168
Blev medlem: 25 apr 2019, 19:39
Namn: Daniel Zachrisson

Re: HMS Sjöormen

Inlägg av daza »

AndersR skrev: 28 jan 2021, 19:25
Björn B skrev: 28 jan 2021, 08:30 Kanske jag borde bygga klart min URF först om detta bygge skulle kapsejsa.
Nu skall ju iof URFen kunna operera självständigt men för att du skall kunna erbjuda besättningen bästa möjliga räddningsupplevelse bör du även ha Belos med så bygg du den också för säkerhets skull.
Ifall du nu skulle råka ut för ett totalhaveri på djupt vatten.

/Anders
URF:en fick dessutom en omfattande livstidsförlängning för några år sedan, så det finns två versioner att ta sig an. Var i princip bara tryckskrovet som blev kvar.

/Daniel
Björn B
Inlägg: 3434
Blev medlem: 13 jan 2012, 22:55
Namn: Björn Bäcklund
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: HMS Sjöormen

Inlägg av Björn B »

Bild
Satsar på den första versionen av URF (till att börja med i alla fall). Med Sjöormen gick det fort men fel. Jag startade på HMS Näcken och limmade på plastic card på röret för att öka diametern slog det mig att jag missade det på Sjöormen. Var väl för glad att hittat delar med en Okej form.
Nåväl. Gör om, gör rätt är ju ett av mina byggarmotton so på med två lager plast.

Bild
Sedan på med Magic Sculp och vi har inte kommit något närmare ett slutresultat trots en del jobb. Fast jag har ju limmat ihop en massa plast till tornet.
Björn B
Inlägg: 3434
Blev medlem: 13 jan 2012, 22:55
Namn: Björn Bäcklund
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: HMS Sjöormen

Inlägg av Björn B »

Bild
Har tagit mig tid att jobba lite på mina ubåtar. Sjöormen vill absolut inte bli byggd. Den var mer eller mindre färdigspacklad och slipad när den rullade av bordet och knäcktes vid landningen på golvet. Bara att börja om. Tornet är också påbörjad.
Skriv svar