Franssonskt bokslut 2020 del 1

Detta är vårt fotografiska forum där besökare kan dela bilder på deras pågående modellprojekt (pågående eller färdiga), för att kunna få feedback och konstruktiva kommentarer. För att lägga upp en bild, klicka på fliken Bilagor under inläggets testruta. Klicka på Lägg till filer för att ladda upp dina bilder, upp till tre bilder per inlägg. 800 × 600 pixlar är lagom storlek.
Björn Fransson
Inlägg: 3578
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:02
Ort: Närke
Kontakt:

Re: Franssonskt bokslut 2020 del 1

Inlägg av Björn Fransson »

Lurifax skrev: 15 jan 2021, 10:22
Björn Fransson skrev: 14 jan 2021, 13:00
DC-6:an är målad med Vallejos metallfärger. Och med risk för att verka dryg håller jag faktiskt med. Blev lite paff själv över hur metallisk den faktiskt känns. Nästan lite för mycket, det kan riskera att dra åt leksakshållet, men jag gillar det ändå!
Dryga på du bara. Det kan du unna dig! :D

Vallejos nya metallfärger är verkligen bra. Jag klarar ju inte hålla på med lösningsmedelsbaserade färger. Det känns inte sunt.

Jag förstår hur du menar med leksakshållet men jag tycker du håller dig på rätt sida. Metall är bland det svåraste att få till bra på modeller. Finishen skiftar dessutom på objekten. Kollar man på metallrena flygplan på museum, särskilt om de står utomhus, så ser de nästan gråmålade ut. Men plan i tjänst, och då speciellt civila plan, är oftast blanka. Ett av problemen med blanka ytor är att vi kan skala ner allting på modellen men inte ljuset som träffar modellen och reflekteras. Det kommer alltid att vara 1:1. Därför finns det alltid en risk att modellen ser ut att vara just en modell som är gjord i metall. Då får den ett leksaksaktigt utseende.

Su-15 i din samling är också bra. Men den lite mer oxiderade aluminiumen är trots allt lite lättare att få till, även om det inte är enkelt att få det trovärdigt. Förmodligen p g a att den inte reflekterar så mycket ljus.

I samband med detta minns jag även en svensk Canberra som du ställde ut i Gbg för typ fem år sedan(?). Även det ett toppenbygge. På tal om det kan man kolla på förebilden som finns utanför Flygvapenmuseet. Den är i princip helt grå. Den ser nästan målad ut.
Håller helt med om lösningsmedelsbaserat. Gillar det inte alls, så Vallejos metall var egentligen en förutsättning för mig att kunna börja måla metallrent. Canberran som du nämner - och som ni ju var snälla nog att ge pris - är faktiskt målad med Tamiyas aluminium. Funkade väl egentligen bara för att förebilden såg ungefär lika risig ut. :) Och precis som du skriver är det lättare med det oxiderade. Därför försöker jag hålla mig till den typen - helt metallblankt som en tidig amerikansk Starfighter t ex känns väldigt klurigt att få till på ett bra sätt! Men kanske just därför borde jag prova. ;)
Joakim Hultman
Inlägg: 1836
Blev medlem: 27 jan 2012, 10:27
Ort: Stockholm

Re: Franssonskt bokslut 2020 del 1

Inlägg av Joakim Hultman »

Väldigt härlig årsproduktion, och du lyckas få till en så fin lyster på alla planen. Mycket trevligt att se!
Skriv svar