Franssonskt bokslut 2020 del 1

Detta är vårt fotografiska forum där besökare kan dela bilder på deras pågående modellprojekt (pågående eller färdiga), för att kunna få feedback och konstruktiva kommentarer. För att lägga upp en bild, klicka på fliken Bilagor under inläggets testruta. Klicka på Lägg till filer för att ladda upp dina bilder, upp till tre bilder per inlägg. 800 × 600 pixlar är lagom storlek.
Björn Fransson
Inlägg: 3574
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:02
Ort: Närke
Kontakt:

Franssonskt bokslut 2020 del 1

Inlägg av Björn Fransson »

Del 1? Förklaring kommer nedan. 2020 var ännu ett år fyllt av infall snarare än sedan länge planerade byggen. Men jag har sedan länge lärt mig att den modell jag tror kommer att bli den nästa, i stort sett aldrig blir det.

Till exempel hade jag nog aldrig på allvar trott att jag verkligen skulle bygga Hellers DC-6B i 1/72. Men en kollega berättade den fascinerande historien om sin mormor som arbetade som flygvärdinna på SAS på femtiotalet och vips låg den här maskinen (som var en av de som hon jobbade på) på byggbordet. Skönt med något så totalt annorlunda mot det jag brukar bygga och nivån anpassades till modellens kvalitet. Dvs grodorna rättades i lagom omfattande grad:

Bild

Under vintern började jag också rota i den där nästan-klara-högen och fixade till målning och resten på Hobbyboss MiG-17F i 1/48:

Bild

Ännu mer nästan-klar var Eduards MiG-21MF i 1/48 som stannade av efter målning och dekalering. Dock har jag en dålig ovana att spara de pilligaste momenten som ställ, stol och huv till sist. Så det var lite mer jobb kvar än jag trodde. Men en härlig modell att bygga är det!

Bild

De avslutade projekten kompenserades snabbt med nya oavslutade, så våren ägnades åt ännu ej färdiga Airfix Concorde och Heller Boeing 707, båda i 1/72 och båda ligger fortfarande kvar och tar typ halva byggbordet i anspråk... Tröttnade på dem och ville bygga något enklare. Och så fick det bli, Eduards Spitfire XVI i 1/48 var en ren njutning att bygga:

Bild

Inspirerad av Bubbelspiten gjorde jag något som kom att bli årets tema: Jag grävde djupt i stashen. Långt därnere fanns Airfix Spitfire 22 i 1/48. Inte lika enkel som Eduarden, men ovanligt bra för sin tid:

Bild

Två hyfsat enkla modeller i rad? Tuppkammen växte. Nu var det dags för en rejäl utmaning och OEZ/Smer/KP:s gamla Su-7BKL i 1/48 hamnade på byggbordet. Såna här byggen brukar bli liggandes efter ett tag, men efter en rejäl, men rolig, brottningsmatch blev den faktiskt klar rätt snart:

Bild

Inspirerad av Suchojen tänkte jag att "jag bygger väl en till". Dumt nog föll valet på den coola, men ack så usla Su-15. Även här följde en brottningsmatch, dock inte lika rolig som den med Su-7:an. Oklart egentligen varför vissa dåliga modeller är roligare än andra. Men en urläcker maskin är det, så det var absolut värt slitet!

Bild

Sommaren kom och med den en önskan att dra igång något enkelt. Men årets tema var som sagt att gräva djupt och plötsligt hade jag dragit igång Airfix gamla Mosquito PR.XVI i 1/48, den äldsta modellen av alla i min stash. Så det var onekligen hög tid. Lite samma syndrom som Su-7:an, en hård, men rolig kamp. Och även här ett jädrans läckert plan!

Bild

Nu var det dags för något lite modernare. Dessutom var det länge sedan jag byggde något med kronor på. Lösningen på den ekvationen blev Airfix nya J 34 Hunter i 1/48. Sånär som på vingframkanterna ett smärtfritt bygge (å andra sidan ägnades väl typ halva byggtiden åt dem) av ett av historiens vackraste flygplan.

Bild

Efter Huntern var planen att bygga Kittyhawks JAS 39C Gripen. För att värma upp lite, letade jag åter i stashen och kom upp med Italeris gamla 39B. Ett bygge som växte i omfattning och trots att det nog gick rätt spårlöst förbi här på forumet ett av det som jag är mest nöjd med i år.

Bild

Nu var vi framme i oktober. Hösten var - förstås - inplanerad med byggen som troligen inte skulle bli av ändå, men ersatta av andra infall, när Britmodeller drog igång ett gruppbygge av gamla klassiska Heller-modeller. Då Heller var en stor del av min byggungdom och jag dyrkade deras modeller och deras satsning på det svenska, ville jag förstås haka på. Började med ett par, sedan lade jag till ytterligare några, och till sist hade jag dragit igång elva byggen. Jo, ni läste rätt. Elva stycken.

Gruppbyggeet avslutas 8 februari, då kommer del 2 av min årsredovisning. Byggena finns förstås på Britmodeller, men för er som inte hänger där, kommer här en teaser om vilka modeller som ni kommer att få se i 2020 års bokslut del 2. Utöver dessa dyker det upp två drakar, en Vampire och en Alouette II som blir klara på den här sidan årsskiftet och alltså hör till 2021. Även de snart på ett forum nära er. :)

Bild
MartinN
Inlägg: 649
Blev medlem: 14 mar 2012, 23:21
Namn: Martin Nordström
Ort: Säve

Re: Franssonskt bokslut 2020 del 1

Inlägg av MartinN »

Härligt Björn!
Snyggt rakt igenom och Heller-kartongerna väcker ju många minnen också hos mig. Tänk när jag första gången såg Heller 29:a på hyllan i varuhuset Punkt (hette det väl?) i Västerås. Jag ser verkligen fram emot att få se mera.

/Martin
magnusf
Site Admin
Inlägg: 3641
Blev medlem: 02 apr 2012, 20:16
Namn: Magnus Fridsell

Re: Franssonskt bokslut 2020 del 1

Inlägg av magnusf »

Björn! Du gör oss aldrig besvikna, återigen en schysst skörd! Minns att du berättat att du en gång i tiden började som ryss-byggare, är du på väg ditåt igen nu? Många gillar MiG men Suchoi är så otroligt mycket coolare i all sin oborstade brutalitet.

Ser väldigt mycket fram emot resultatet av dina Heller-byggen, vi är nog många kring 50 som har ett varmt förhållande till dessa gamla boxar!

Hälsningar

Magnus
Knajd
Inlägg: 427
Blev medlem: 17 okt 2012, 19:19

Re: Franssonskt bokslut 2020 del 1

Inlägg av Knajd »

Din Gripen och Su-7 är mina favoriter. Speciellt med det där indiska brunröda, grå och gröna camot. Jag hade en bok om sovjetiskt jaktflyg och där fanns den på bild. Jag tyckte den såg så häftig ut och nu har du byggt den! Det fanns även en Su-7 med rosa fält ditmålade, det var ett plan från en uppvisningsgrupp.
Snoddas
Inlägg: 122
Blev medlem: 18 sep 2020, 22:27
Namn: Henrik

Re: Franssonskt bokslut 2020 del 1

Inlägg av Snoddas »

Det var riktigt fina byggen Björn, gillar livet du fått till i färgerna.
Mvh Henrik
Björn Fransson
Inlägg: 3574
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:02
Ort: Närke
Kontakt:

Re: Franssonskt bokslut 2020 del 1

Inlägg av Björn Fransson »

Tack alla!

Martin: Jamen visst blir man nostalgisk? Och vet du var jag köpt just den Tunnan som är på bilden? Jo, på varuhuset Punkt i Västerås! En av ett ytterst fåtal modeller jag köpte där innan anrika Zetterlunds leksaksaffär slog igen. Märkligt sammanträffande, minst sagt!

Magnus: Jo, det har väl alltid funnits en dragning åt de där kalla kriget-ryssarna hos mig. Och du har helt rätt i att jag dras mer åt det hållet även om det verkar gå i vågor. Det svenska och brittiska kommer nog alltid att ligga mig lika varmt om hjärtat. Egentligen också det franska, men av någon anledning kommer jag inte loss riktigt där. Men i 2020 års inköpta modeller finns många kommande godingar inom alla dessa kategorier, som Su-24, Mi-24, Sea Fury och en härlig Mirage III med nosvingar! Snart på ett forum nära er! :) Och när det gäller Hellerkärrorna utlovas en underbar nostalgiresa inom kort!

Knajd: Det var verkligen kul att få bygga en Su-7. När det begav sig förr i tiden, var det en dröm att hitta den som modell, men även nu är det märkligt att OEZ gamla drake från sent åttiotal fortfarande är den enda i 1/48. Det som slår en när man bygger den är vilket jädrans stort flygplan det är, jag trodde länge att den var som en MiG-21, men icke så!

Henrik: Kul att du uppskattar det, det är faktiskt just det område jag ägnat mest åt att försöka utveckla i år. Hur får man t ex en grågrå Gripen eller en mossgrön Hunter att se levande ut? Det är en riktigt rolig utmaning, har nog aldrig haft så kul med airbrushen som i år!
Lurifax
Inlägg: 902
Blev medlem: 09 feb 2012, 20:12

Re: Franssonskt bokslut 2020 del 1

Inlägg av Lurifax »

Del 1!
Herregud, hur många delar finns det!? :D

En mycket fin Alladin ask av plastgodis du fått till där.

Jag är ju svagt för ryskt och militärt men ändå är det Hellers DC:a som sticker ut. Metallen på den är ... ja ... vad ska man säga metallisk! Det ser oerhört bra ut. Sen är ju Spittarna och givetvis SU-15 min andra favoriter. Men det är svårt att välja.

Alla hattar av!
holst

CU@C4
Lurifax
Inlägg: 902
Blev medlem: 09 feb 2012, 20:12

Re: Franssonskt bokslut 2020 del 1

Inlägg av Lurifax »

Förresten, apropå det ryska så minns jag din Yak-28 från C4-Open 2018(?). Även det ett vackert bygge av en modell som inte lär vara lätt att spika ihop.
holst

CU@C4
Björn Fransson
Inlägg: 3574
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:02
Ort: Närke
Kontakt:

Re: Franssonskt bokslut 2020 del 1

Inlägg av Björn Fransson »

Tack Holst! Du har bra koll, Jaken var med på C4 2018 och vann dessutom pris av samma kulör som den själv bar. :)

DC-6:an är målad med Vallejos metallfärger. Och med risk för att verka dryg håller jag faktiskt med. Blev lite paff själv över hur metallisk den faktiskt känns. Nästan lite för mycket, det kan riskera att dra åt leksakshållet, men jag gillar det ändå!
Lurifax
Inlägg: 902
Blev medlem: 09 feb 2012, 20:12

Re: Franssonskt bokslut 2020 del 1

Inlägg av Lurifax »

Björn Fransson skrev: 14 jan 2021, 13:00
DC-6:an är målad med Vallejos metallfärger. Och med risk för att verka dryg håller jag faktiskt med. Blev lite paff själv över hur metallisk den faktiskt känns. Nästan lite för mycket, det kan riskera att dra åt leksakshållet, men jag gillar det ändå!
Dryga på du bara. Det kan du unna dig! :D

Vallejos nya metallfärger är verkligen bra. Jag klarar ju inte hålla på med lösningsmedelsbaserade färger. Det känns inte sunt.

Jag förstår hur du menar med leksakshållet men jag tycker du håller dig på rätt sida. Metall är bland det svåraste att få till bra på modeller. Finishen skiftar dessutom på objekten. Kollar man på metallrena flygplan på museum, särskilt om de står utomhus, så ser de nästan gråmålade ut. Men plan i tjänst, och då speciellt civila plan, är oftast blanka. Ett av problemen med blanka ytor är att vi kan skala ner allting på modellen men inte ljuset som träffar modellen och reflekteras. Det kommer alltid att vara 1:1. Därför finns det alltid en risk att modellen ser ut att vara just en modell som är gjord i metall. Då får den ett leksaksaktigt utseende.

Su-15 i din samling är också bra. Men den lite mer oxiderade aluminiumen är trots allt lite lättare att få till, även om det inte är enkelt att få det trovärdigt. Förmodligen p g a att den inte reflekterar så mycket ljus.

I samband med detta minns jag även en svensk Canberra som du ställde ut i Gbg för typ fem år sedan(?). Även det ett toppenbygge. På tal om det kan man kolla på förebilden som finns utanför Flygvapenmuseet. Den är i princip helt grå. Den ser nästan målad ut.
holst

CU@C4
Skriv svar