Yak-28PP Brewer 1/48 (Hobby Boss)

Detta är vårt fotografiska forum där besökare kan dela bilder på deras pågående modellprojekt (pågående eller färdiga), för att kunna få feedback och konstruktiva kommentarer. För att lägga upp en bild, klicka på fliken Bilagor under inläggets testruta. Klicka på Lägg till filer för att ladda upp dina bilder, upp till tre bilder per inlägg. 800 × 600 pixlar är lagom storlek.
EmilL
Inlägg: 13
Blev medlem: 20 jan 2019, 21:17
Namn: Emil Lindgren

Yak-28PP Brewer 1/48 (Hobby Boss)

Inlägg av EmilL »

Som rubriken lyder har jag tagit mig an en Yak-28PP från Hobby Boss. När jag först såg lådan till denna modell visste jag direkt att jag var tvungen att köpa den. Jag fastande speciellt för det intressanta kamouflaget samt de underliga formerna. Detta projekt är för tillfället nästintill klart då enbart raketstolarna, huven och luckan till gubben som sköter den elektroniska krigsföringen i nosen.

Bild
Men projektet började i drama då paket kom vattenskadat och illa tilltryckt i ett av hörnen. Dessutom hade de färger jag beställt försvunnit helt ifrån paketet. Som tur var klarade sig all plast samt dekaler från några skador, däremot fick jag nya färger på posten inom en vecka!
Bild
Bild
Denna bild visar lite av den färdigmålade cockpiten. På det riktiga flygplanet förs huven bakåt för öppnas, detta finns inte representerat i kitet i någon form. Som bilden visar har jag fyllt området bakom cockpiten med styrenplast för att fylla det gap som lämnas efter att man för huven bakåt.

Bild
Tyvärr dokumenterade jag inte början av bygget, men här kommer lite bilder från målandet...
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild

Jag bestämde mig även för att bygga en platta för modellen att stå på. Jag köpte en uppsättning av PAG-14 plattor från ICM, otroligt bra värde för pengarna! Notera att plattorna inte är målade i de följande bilderna, dock klädde jag in plattorna i en ram av smyglister i ek.

Bild
Bild
Bild
Här kommer färgerna!
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild

Det var alla bilderna jag har för tillfället, ska fixa fram några fler de kommande dagarna!

//Emil
Urban Gardini
Inlägg: 1278
Blev medlem: 25 jan 2012, 20:17
Namn: Urban Gardini
Ort: Skellefteå
Kontakt:

Re: Yak-28PP Brewer 1/48 (Hobby Boss)

Inlägg av Urban Gardini »

Vilket härligt bygge! Har länge funderat på om man ska leta rätt på en bra Yak-28 i 1:72
Modellbyggare gör det med modeller.

What is the color when black is burned? - Neil Young
Lurifax
Inlägg: 904
Blev medlem: 09 feb 2012, 20:12

Re: Yak-28PP Brewer 1/48 (Hobby Boss)

Inlägg av Lurifax »

Ujujuj ... det här är coolt. Yak-28 är en av de flygplan jag är osäker på om det verkligen har funnits. De är Yak-28, Tu-22 Blinder och B-36 peacemaker. De känns som om de kommer från någon slags alternativ verklighet i någon serie å Netflix. Ungefär som Zeppelinarna.

Kul at se hur du jobbar med färgerna. Du märker alltså upp med blyertspenna som du sedan suddar bort? Hur som helst ser det bra ut.

Första hatten av för val av förebild.
Andra hatten av för bygg- och målning.
holst

CU@C4
jonaszett
Inlägg: 538
Blev medlem: 08 maj 2012, 22:49

Re: Yak-28PP Brewer 1/48 (Hobby Boss)

Inlägg av jonaszett »

Snyggt bygge och verkligen informativt hur du målar för att få fram den avsedda effekten...
Förebilden påminner mig om en diskussion jag hade för flera år sedan med en finsk kollega om hans rysktillverkade aluminiumbåt.
Jag frågade "hur ser en sån ut och hur är den gjord"
"Jooo dom tog ett solitt stycke aluminium och en yxa och högg ut båten likt en stenålders stockbåt..." :lol: :lol: :lol: :lol:
Z
magnusf
Site Admin
Inlägg: 3647
Blev medlem: 02 apr 2012, 20:16
Namn: Magnus Fridsell

Re: Yak-28PP Brewer 1/48 (Hobby Boss)

Inlägg av magnusf »

Väldigt snyggt Emil! Jag har inte varit så mycket för pre-shade själv men måste säga att ditt bygge inspirerar till att prova mycket mer!

Hälsningar

Magnus
EmilL
Inlägg: 13
Blev medlem: 20 jan 2019, 21:17
Namn: Emil Lindgren

Yak-28PP Brewer 1/48 (Hobby Boss)

Inlägg av EmilL »

Tack för alla de fina kommentarerna! Tänkte nämna mitt användande av blyertspenna för att markera de olika kamouflagefärgerna. Jag finner det ytterst användbart att markera upp en tydlig och tunn linje, jag målar sedan precis över linjen så att den inte är synlig då detta ger ett tydligt stopp men ändå en naturlig övergång till närliggande färg. Man får däremot tänka på att ta det försiktigt med ljusare färger så inte blyertsen skiner igenom.

Här kommer lite fler bilder på en nästan helt färdig modell:

Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild

//Emil
Lurifax
Inlägg: 904
Blev medlem: 09 feb 2012, 20:12

Re: Yak-28PP Brewer 1/48 (Hobby Boss)

Inlägg av Lurifax »

Angående blyertslinjerna, är du inte rädd att de lossnar? Dvs att färgen släpper där du ritat?

Jag tog jag av hattarna i förmiddags så det kan jag inte göra igen. Men jag är ytterst imponerad av bygget. Det är riktigt snyggt.
holst

CU@C4
Björn Fransson
Inlägg: 3576
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:02
Ort: Närke
Kontakt:

Re: Yak-28PP Brewer 1/48 (Hobby Boss)

Inlägg av Björn Fransson »

Intressant med blyertsen! Och väldigt snyggt bygge, snart MÅSTE jag se till att bygga den där! Hur var den att bygga? Funderar på om jag ska välja den eller Bobcats. Deras Jak-28P som ju är grunden även för glasnosversionen var inte helt smärtfri att få ihop, så om den här är lättare kan det kännas lockande.
EmilL
Inlägg: 13
Blev medlem: 20 jan 2019, 21:17
Namn: Emil Lindgren

Re: Yak-28PP Brewer 1/48 (Hobby Boss)

Inlägg av EmilL »

Björn Fransson skrev: 18 jan 2021, 17:00 Intressant med blyertsen! Och väldigt snyggt bygge, snart MÅSTE jag se till att bygga den där! Hur var den att bygga? Funderar på om jag ska välja den eller Bobcats. Deras Jak-28P som ju är grunden även för glasnosversionen var inte helt smärtfri att få ihop, så om den här är lättare kan det kännas lockande.
Modellen var otroligt enkel att bygga med få delat och bra passform. Däremot är den förenklad och felaktig, särskilt i cockpiten och motorgondolerna. Om man vill ha en modell som är enkel att bygga så bör man välja Hobby Boss, däremot om man vill ha bättre detaljer och en korrektare representation av flygplanet ska man välja Bobcat. Hade jag byggt en Yak-28 igen hade jag valt Bobcats modell även om den skulle vara lite klurigare att få ihop.

/Emil
EmilL
Inlägg: 13
Blev medlem: 20 jan 2019, 21:17
Namn: Emil Lindgren

Re: Yak-28PP Brewer 1/48 (Hobby Boss)

Inlägg av EmilL »

Hej åter igen. Är inte alls snabb när det kommer till att bygga och måla pga av studier mm men här är den färdiga modellen.

Blev helt klar med modellen natten till 08-open då jag lyckades få raketstolarna klara. Till tävlingen målade jag även hastighet klart de sista detaljerna på flygkroppen. Lyckades även vinna ett pris för den vilket var mycket uppskattat för min debut (har tidigare tävlat i ungdomsklassen).

Basen är även helt klar, anser att den blev relativt lyckad för ett första försök, kan starkt rekommendera ICMs PAG-14 Airfield Plates!
Bild
Bild
Bild
Bild

Här är modellen tillsammans med min Mig-21SMT. Även den fick följa med till 08-Open men vann tyvärr ingenting. Så här i efterhand hade det varit klokt att ta med basen till 08-Open men var osäker om man fick ställa två modeller på en bas.
Bild
Bild
Bild
Bild

/Emil
Skriv svar