Re: BF-109 G6 (Mersu) 1/32 efterkrigsmärkning FÄRDIG.

Detta är vårt fotografiska forum där besökare kan dela bilder på deras pågående modellprojekt (pågående eller färdiga), för att kunna få feedback och konstruktiva kommentarer. För att lägga upp en bild, klicka på fliken Bilagor under inläggets testruta. Klicka på Lägg till filer för att ladda upp dina bilder, upp till tre bilder per inlägg. 800 × 600 pixlar är lagom storlek.
kallenordlund
Inlägg: 510
Blev medlem: 03 feb 2012, 20:52
Namn: Kalle Nordlund
Ort: Mariehamn

Re: BF-109 G6 (Mersu) 1/32 efterkrigsmärkning

Inlägg av kallenordlund »

Tack Björn, kul att du gillar den.
Jag använder ljummet vatten och en pensel som jag borstar rent med. Har det torkat in så kan brukar jag ta lite cellulosaförtunning, det löser det mesta, även hjärncellerna så använd mask för mun och näsa :D
Lennart

Re: BF-109 G6 (Mersu) 1/32 efterkrigsmärkning

Inlägg av Lennart »

Riktigt snyggt Kalle.Cellulosaförtunning,är det samma som balsamterpentin?Har provat ett par gånger men mådde riktigt dåligt av ångorna efteråt.Jag använder ren Ajax till Johnsson som rengöringsmedel./Lennart
kallenordlund
Inlägg: 510
Blev medlem: 03 feb 2012, 20:52
Namn: Kalle Nordlund
Ort: Mariehamn

Re: BF-109 G6 (Mersu) 1/32 efterkrigsmärkning

Inlägg av kallenordlund »

Tack ska du ha Lennart.
Nej det är inte samma. Balsamterpentin är betydligt mildare än cellulosaförtunning. Finns olika varianter av cellulosaförtunning också. Vet att Humbrol har haft en sort som är hyfsat mild. Med den kan man t.ex. torka rent spackelfogar gjorda med Mr.Surfacer eller motsvarande dito. Jag köpte min plåtflaska på Jula och den är riktigt rivig. Testade på en spacklad fog men plasten smälte ihop till en obeskrivlig massa, dock är den bra till rengöring eftersom den tar med sig allt. Huvudanvändningsområdet är förtunning för lackfärger som används vid t.ex. bilmålerier.
Gemensamt för cellulosaförtunning är dock att den innehåller ett ämne som heter Toluen och är mycket farligt så var rädd om hälsan och använd mask =)
kallenordlund
Inlägg: 510
Blev medlem: 03 feb 2012, 20:52
Namn: Kalle Nordlund
Ort: Mariehamn

Re: BF-109 G6 (Mersu) 1/32 efterkrigsmärkning

Inlägg av kallenordlund »

Liten uppdatering idag. Spinner och propeller provmonterade. Kärran har fått lite washer, pigment samt vädring med airbrushen. Blir bara lite smygtittar nu, sparar resten tills den är klar. Håller på med huvens infästningsmekanism i sittbrunnen. Ska tillverka dragfjädrar av 0,1 mm tråd och dessa ska fästa i vajern som håller huven samt hjälper till att öppna och stänga. Har även plockat ihop pilotens huvudpansar samt det invändiga ramverket i huven + öppningshandtag.

Bild
Bild
Bild
kallenordlund
Inlägg: 510
Blev medlem: 03 feb 2012, 20:52
Namn: Kalle Nordlund
Ort: Mariehamn

Re: BF-109 G6 (Mersu) 1/32 efterkrigsmärkning FÄRDIG.

Inlägg av kallenordlund »

Ja nu är hon klar. Upptäckte dock ett par saker på bilderna (usch vad kamerablixten avslöjar mycket), har glömt att måla undre delen av antenninfästningen i huven. Måste även städa ur cockpit med en pensel. En riktig lortgris till pilot som har lämnat massa smulor efter sig.

Nästa bygge blir svenskt. Nu när Airfix kommer med en fin Spit i 1/48 så tänker jag ge mig på en S31.

Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Lennart

Re: BF-109 G6 (Mersu) 1/32 efterkrigsmärkning FÄRDIG.

Inlägg av Lennart »

Fantastikst fin Kalle,du har fått till en härlig vädring /Lennart
kallenordlund
Inlägg: 510
Blev medlem: 03 feb 2012, 20:52
Namn: Kalle Nordlund
Ort: Mariehamn

Re: Re: BF-109 G6 (Mersu) 1/32 efterkrigsmärkning FÄRDIG.

Inlägg av kallenordlund »

Tack Lennart!
Stellan
Inlägg: 5635
Blev medlem: 12 dec 2011, 21:13
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Re: BF-109 G6 (Mersu) 1/32 efterkrigsmärkning FÄRDIG.

Inlägg av Stellan »

Redigt fin! Man får lust att plocka upp den och bara "wrooooom!" liksom. :) Fina färger med det blåa och molnmärkningen. Är det kameran som luras eller är ställen lite olika i vinklarna?
Stellan Schroeder Englund
Henrik R
Inlägg: 2969
Blev medlem: 25 jan 2012, 20:19
Ort: Rockholm

Re: Re: BF-109 G6 (Mersu) 1/32 efterkrigsmärkning FÄRDIG.

Inlägg av Henrik R »

Mycket fint mästerverk! Fin fint lackad!
Andreas Lärka
Inlägg: 12
Blev medlem: 13 feb 2012, 08:58
Kontakt:

Re: BF-109 G6 (Mersu) 1/32 efterkrigsmärkning FÄRDIG.

Inlägg av Andreas Lärka »

Snyggt jobbat...

...men lite för "ren" för min smak. Planet hade vid nattjaktstiden först övermålade tyska markeringar, sedan övermålade finska östfrontsmarkeringar, sedan övermålade hakkors och till sist kokarder av 2/3 dels storlek jämfört med hakkorsen. Övermålningarna som gjordes efter hösten 1944 gjordes med de färger som fanns tillhanda (de tyska leveranserna hade ju upphört) och motsvarade då inte helt originalfärgerna.
Andreas Lärka
Vanda, Finland

http://www.andreaslarka.net
Skriv svar