Re: BF-109 G6 (Mersu) 1/32 efterkrigsmärkning FÄRDIG.
-
- Inlägg: 510
- Blev medlem: 03 feb 2012, 20:52
- Namn: Kalle Nordlund
- Ort: Mariehamn
Re: BF-109 G6 (Mersu) 1/32 efterkrigsmärkning FÄRDIG.
Nu blir det mera finskt. Har påbörjat Trumpeters G6a i 1/32 som ska bli en finsk efterkrigsmaskin med beteckningen MT-452. Har inhandlat lite godis till den iform av Aires cockpit. Då denna Trumpet är den tidiga G6an blev jag tvungen att införskaffa den senare Erlahuven, vacuumformad från Squadron.
Har påbörjat bygget med att slipa, borra och såga bort det som inte ska vara där samt pysslat med cockpit. Har det mesta målat och vädrat och nu ska jag limma dit all fotoets vilket var rätt mycket, bälten, klaffhjul, pedaler, remmar instrument m.m.
Lite bilder kommer här.
Har påbörjat bygget med att slipa, borra och såga bort det som inte ska vara där samt pysslat med cockpit. Har det mesta målat och vädrat och nu ska jag limma dit all fotoets vilket var rätt mycket, bälten, klaffhjul, pedaler, remmar instrument m.m.
Lite bilder kommer här.
Senast redigerad av kallenordlund den 09 feb 2013, 23:08, redigerad totalt 1 gånger.
Re: BF-109 G6 (Mersu) 1/32 efterkrigsmärkning
Läskigt vad bra början! tråd ska följas!!
Re: BF-109 G6 (Mersu) 1/32 efterkrigsmärkning
Hej!
Du har en bra byggsats för att kunna bygga till detaljer,
men kolla sidrodret.
Dess profil - är för kort och har fel kontur.
Byggsatsens sidroder behöver byggas ut, eller bytas.
Det skall bli kul att ev. kunna följa ditt bygge.
Mvh Jesper
Du har en bra byggsats för att kunna bygga till detaljer,
men kolla sidrodret.
Dess profil - är för kort och har fel kontur.
Byggsatsens sidroder behöver byggas ut, eller bytas.
Det skall bli kul att ev. kunna följa ditt bygge.
Mvh Jesper
-
- Inlägg: 510
- Blev medlem: 03 feb 2012, 20:52
- Namn: Kalle Nordlund
- Ort: Mariehamn
Re: BF-109 G6 (Mersu) 1/32 efterkrigsmärkning
Tack ska ni ha allesammans! Tack för infon Jesper, får se hur jag gör med rodret.
Har monterat ihop bältena som bestod av mellan sex och elva delar. Det var rätt tålamodskrävande med tanke på mina "små" fingrar. Cockpiten anser jag vara i det närmste färdig. Ska bara måla siktet och limma dit glasen till siktlinjen.
Har monterat ihop bältena som bestod av mellan sex och elva delar. Det var rätt tålamodskrävande med tanke på mina "små" fingrar. Cockpiten anser jag vara i det närmste färdig. Ska bara måla siktet och limma dit glasen till siktlinjen.
-
- Inlägg: 477
- Blev medlem: 26 jan 2012, 02:20
- Ort: Järfälla
Re: BF-109 G6 (Mersu) 1/32 efterkrigsmärkning
Ser mycket fint ut! Visserligen är jag ju inbiten anglofil och därmed ingen expert på düschka flygplan, men jag har för mig att jag sett andra byggbloggar där den gula bränsleledningen på högersidan i cockpit har en kort sektion av något klart material (glas?) på den översta delen. Men jag kan ha helt fel...
Sten Ekedahl
Rule Britannia!
Rule Britannia!
-
- Inlägg: 226
- Blev medlem: 28 jan 2012, 17:54
Re: BF-109 G6 (Mersu) 1/32 efterkrigsmärkning
Riktigt snygg cockpit!
/ Pekka
/ Pekka
-
- Inlägg: 510
- Blev medlem: 03 feb 2012, 20:52
- Namn: Kalle Nordlund
- Ort: Mariehamn
Re: BF-109 G6 (Mersu) 1/32 efterkrigsmärkning
Nu fortsätter projekt Mersu anno 1948.
Håller på med den förbaskade vacuumgjutna Erlahuven och har äntligen fått den utskuren. Måste bygga till en liten förstärkning av plasticard och den ska fortfarande finputsas. Även huven behöver en polering innan det är klart.
Nästa steg blev att ta itu med luftintaget. Denna Mersu hade ett tropikfilter och eftersom jag inte har ett sådant i 1/32 så blir jag tvungen att scratcha. Här har jag iaf. varmdragit en bit gjutstam som ska bli till en svetsfog på luftintaget.
109orna har ju ett gångjärn för motorluckorna ovanpå huven och det finns sällan gjutet på ett vettigt sätt. Jag har lagat ett gångjärn av ståltråd och gjort skåror i tråden med en vass kniv. För att det ska se vettigt ut när det limmas på plats så tog jag ett ritsverktyg och ritsade ett rejält dike mellan motorkåporna där jag sänkte ner tråden. Diket fylldes först med Gator glue och tråden säkrades sedan med tejp.
Tror att Trumpeters kvalitetskontrollgubbar sov när dessa vingar gled förbi. Kolla in vingspetsen.
En överblick på projektet.
Håller på med den förbaskade vacuumgjutna Erlahuven och har äntligen fått den utskuren. Måste bygga till en liten förstärkning av plasticard och den ska fortfarande finputsas. Även huven behöver en polering innan det är klart.
Nästa steg blev att ta itu med luftintaget. Denna Mersu hade ett tropikfilter och eftersom jag inte har ett sådant i 1/32 så blir jag tvungen att scratcha. Här har jag iaf. varmdragit en bit gjutstam som ska bli till en svetsfog på luftintaget.
109orna har ju ett gångjärn för motorluckorna ovanpå huven och det finns sällan gjutet på ett vettigt sätt. Jag har lagat ett gångjärn av ståltråd och gjort skåror i tråden med en vass kniv. För att det ska se vettigt ut när det limmas på plats så tog jag ett ritsverktyg och ritsade ett rejält dike mellan motorkåporna där jag sänkte ner tråden. Diket fylldes först med Gator glue och tråden säkrades sedan med tejp.
Tror att Trumpeters kvalitetskontrollgubbar sov när dessa vingar gled förbi. Kolla in vingspetsen.
En överblick på projektet.
Re: BF-109 G6 (Mersu) 1/32 efterkrigsmärkning
super snyggt!! följer med stort intresse!!
Re: BF-109 G6 (Mersu) 1/32 efterkrigsmärkning
Detta ska följas! Var ca 5 år sedan jag besökte Utti och såg på MT-452 i sin glasmonter.
Trevligt med en efterkrigs 109a
Trevligt med en efterkrigs 109a