Re: BF-109 G6 (Mersu) 1/32 efterkrigsmärkning FÄRDIG.

Detta är vårt fotografiska forum där besökare kan dela bilder på deras pågående modellprojekt (pågående eller färdiga), för att kunna få feedback och konstruktiva kommentarer. För att lägga upp en bild, klicka på fliken Bilagor under inläggets testruta. Klicka på Lägg till filer för att ladda upp dina bilder, upp till tre bilder per inlägg. 800 × 600 pixlar är lagom storlek.
Björn Fransson
Inlägg: 3579
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:02
Ort: Närke
Kontakt:

Re: BF-109 G6 (Mersu) 1/32 efterkrigsmärkning

Inlägg av Björn Fransson »

Mycket imponerande. Följer med spänning! Cockpiten är ju makalöst fin!
kallenordlund
Inlägg: 510
Blev medlem: 03 feb 2012, 20:52
Namn: Kalle Nordlund
Ort: Mariehamn

Re: BF-109 G6 (Mersu) 1/32 efterkrigsmärkning

Inlägg av kallenordlund »

Nu fortskrider projektet igen.
Den vacuumformade huven från Squadron visade sig vara rätt usel. Taskig passform och dålig detaljering samt att det inte följde med något huvudpansar för piloten avgjorde saken. Nu har ersättaren kommit. En fotoetsad huv med alla tillbehör...mums! Har också beställt hem lite annat godis till kärran såsom:
Hjul från Aires
Propellerblad från Quickboost
Skräpfilter från Quickboost

Har även lyckats limma dit vingar samt diverse roder m.m
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
kallenordlund
Inlägg: 510
Blev medlem: 03 feb 2012, 20:52
Namn: Kalle Nordlund
Ort: Mariehamn

Re: BF-109 G6 (Mersu) 1/32 efterkrigsmärkning

Inlägg av kallenordlund »

Har dragit igång projektet med att bygga ihop den fotoetsade Erlahuven. Ett riktigt trevligt projekt men jag borde skaffa mig en etsvikare. Denna ets är jäkligt hård att vika med rakblad. Har kommit så långt att jag fått gångjärnspinnarna ditlimmade. Gjorde dessa av 0.3 mm varmdragen gjutstam. Nu ska den målas invändigt med RLM 66 innan rutorna limmas dit. Här kommer ett gäng bilder på framstegen. Just det! HAr även monterat sandfiltret från Quickboost. Fick modda stagen lite då det var avsett för Hasegawas 109or. Annars rätt nöjd ;)

Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild

Ha d gött!
kallenordlund
Inlägg: 510
Blev medlem: 03 feb 2012, 20:52
Namn: Kalle Nordlund
Ort: Mariehamn

Re: BF-109 G6 (Mersu) 1/32 efterkrigsmärkning

Inlägg av kallenordlund »

Då fortsätter vi! Kärran är är målad. Jag började med att ge henne en omgång av Alclads gråa primer. Helt ljuvlig i mitt tycke men bör sprutas på med minst 0,3 munstycke. Efter en snabb inspektion kunde konstateras att ett par små ställen behövde få lite linjer återritsade och det arbetet gick i en hast (tack Dymo för tejpen :D )
En preshade som bestod av RLM 70 och 66 lades. Vet inte varför jag valde dessa färger men smaken är ju som baken. Valda områden runt cockpit och vingroten fick lite Alclad Duraluminium och flingsalt. Tänkte köra med hårpray men frugan hade nästan slut i flaskan så jag hade åkt dit om jag tömt den :shock:
Denna nattjägare från hade 1948 ett camo som bestod av samma grund som Luftwaffes "standardschema" d.v.s. RLM 74,75,76 samt små fläckar av 02 runt cockpit.
Här kommer lite bilder på framstegen. Håll tillgodo och känn er fria att kommentera :)

Handskar på!

Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Björn Eriksson
Inlägg: 603
Blev medlem: 28 jan 2012, 00:29

Re: BF-109 G6 (Mersu) 1/32 efterkrigsmärkning

Inlägg av Björn Eriksson »

Fantastiskt snyggt bygge Kalle!
cockpiten blev ju övergrym, hur löste du den taskit gjutna vingspetsen?

Mvh
/Björn
SwAF F16 Fighter Wing/Museumgroup Uppsala
IPMS Uppsala
_________________
Wings of Exellence SAAB 1937-2013
Mvh
/Björn
SwAF F16 Fighter Wing/Museumgroup Uppsala
IPMS Uppsala

Wings of Excellence SAAB 1937-2014
kallenordlund
Inlägg: 510
Blev medlem: 03 feb 2012, 20:52
Namn: Kalle Nordlund
Ort: Mariehamn

Re: BF-109 G6 (Mersu) 1/32 efterkrigsmärkning

Inlägg av kallenordlund »

Tack Björn! Ja jag blev riktigt nöjd själv över sittbrunnen. Måste säga att Aires har fina inredningar iaf. till 109.
Vingspetsen byggde jag upp med Squadron Green Putty och slipade till rätt form.
Lennart

Re: BF-109 G6 (Mersu) 1/32 efterkrigsmärkning

Inlägg av Lennart »

Stiligt bygge Kalle /Lennart
kallenordlund
Inlägg: 510
Blev medlem: 03 feb 2012, 20:52
Namn: Kalle Nordlund
Ort: Mariehamn

Re: BF-109 G6 (Mersu) 1/32 efterkrigsmärkning

Inlägg av kallenordlund »

Lennart skrev:Stiligt bygge Kalle /Lennart
Tack Lennart! :)

Nu är de nya propellerbladen i resin monterade och kärran är klarlackad för dekaler. Ska försöka få till lite bilder till kvällen.
kallenordlund
Inlägg: 510
Blev medlem: 03 feb 2012, 20:52
Namn: Kalle Nordlund
Ort: Mariehamn

Re: BF-109 G6 (Mersu) 1/32 efterkrigsmärkning

Inlägg av kallenordlund »

Här kommer då bilderna som sagt.
Resinbladen från Quickboost monterade och väntar på ålning tillsammans med spinnern.
Efter mycket om och men tänkte jag att jag ska ge Johnsons golvpolish en chans till (haft problem med krackeleringar). Denna gång la jag på den i mycket lätta omgångar med AB:n. Det gick bra förutom att jag tyckte ytan blev aningen grov med det löser sig som flickan sa så hon s..t i handfatet.
Dekalerna trillade dit utan några stora problem. Fick sticka hål i nitarna samt skära upp panellinjer o dyl. för att få dem att riktigt smita åt. Ska även nöta dekalerna på vissa ställen då de har torkat.
Nästa steg blir ännu ett lager klarlack och sedan blir det lite vädring med washer och annat roligt.

Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Björn Eriksson
Inlägg: 603
Blev medlem: 28 jan 2012, 00:29

Re: BF-109 G6 (Mersu) 1/32 efterkrigsmärkning

Inlägg av Björn Eriksson »

Rasande grant med de Finska dekalerna aplicerade på kärran Kalle!
Vad rengör du AB:n med när du har kört Johnsons golvpolish i den?

Mvh
/Björn
SwAF F16 Fighter Wing/Museumgroup Uppsala
IPMS Uppsala
_________________
Wings of Exellence SAAB 1937-2013
Mvh
/Björn
SwAF F16 Fighter Wing/Museumgroup Uppsala
IPMS Uppsala

Wings of Excellence SAAB 1937-2014
Skriv svar