Re: BF-109 G6 (Mersu) 1/32 efterkrigsmärkning FÄRDIG.

Detta är vårt fotografiska forum där besökare kan dela bilder på deras pågående modellprojekt (pågående eller färdiga), för att kunna få feedback och konstruktiva kommentarer. För att lägga upp en bild, klicka på fliken Bilagor under inläggets testruta. Klicka på Lägg till filer för att ladda upp dina bilder, upp till tre bilder per inlägg. 800 × 600 pixlar är lagom storlek.
Björn Fransson
Inlägg: 3579
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:02
Ort: Närke
Kontakt:

Re: Re: BF-109 G6 (Mersu) 1/32 efterkrigsmärkning FÄRDIG.

Inlägg av Björn Fransson »

Vilken toppenmersa! Urtjusigt bygge! Gillar speciellt den avskavda färgen.
kallenordlund
Inlägg: 510
Blev medlem: 03 feb 2012, 20:52
Namn: Kalle Nordlund
Ort: Mariehamn

Re: Re: BF-109 G6 (Mersu) 1/32 efterkrigsmärkning FÄRDIG.

Inlägg av kallenordlund »

Tack för alla glada tillrop! :D
Stellan skrev:Redigt fin! Man får lust att plocka upp den och bara "wrooooom!" liksom. :) Fina färger med det blåa och molnmärkningen. Är det kameran som luras eller är ställen lite olika i vinklarna?
Jag tror att det är kameran som luras lite. Fick kämpa ett tag med vinklarna på hjulen då infästningarna var rätt svaga och kärran är ganska tung. Tyckte jag fick till det rätt så bra till sist.
Andreas Lärka skrev:Snyggt jobbat...

...men lite för "ren" för min smak. Planet hade vid nattjaktstiden först övermålade tyska markeringar, sedan övermålade finska östfrontsmarkeringar, sedan övermålade hakkors och till sist kokarder av 2/3 dels storlek jämfört med hakkorsen. Övermålningarna som gjordes efter hösten 1944 gjordes med de färger som fanns tillhanda (de tyska leveranserna hade ju upphört) och motsvarade då inte helt originalfärgerna.
Tack för nyttig info. Jag har målat denna helt efter anvisningarna från dekalarket och där angavs bara RLM koderna. Du har dock helt rätt angående alla övermålningar men det får bli nästa gång ;)
magnusf
Site Admin
Inlägg: 3656
Blev medlem: 02 apr 2012, 20:16
Namn: Magnus Fridsell

Re: Re: BF-109 G6 (Mersu) 1/32 efterkrigsmärkning FÄRDIG.

Inlägg av magnusf »

Finska 109:or... Jag har alltid tyckt de varit fascinerande och du har gjort ett mycket fint jobb med den! Huvbygget måste varit ett äventyr i sig, jag skulle aldrig gett mig på det!

Hälsningar

Magnus
Andreas Lärka
Inlägg: 12
Blev medlem: 13 feb 2012, 08:58
Kontakt:

Re: BF-109 G6 (Mersu) 1/32 efterkrigsmärkning FÄRDIG.

Inlägg av Andreas Lärka »

Vad skådar mitt västra öga?

Originalet, MT-452, har flyttats från vitrinen i Utti till Suomen Ilmailumuseo i Vanda. Utställningen öppnas 2013-03-17. Ladda kamerorna!

EDIT: Lite bilder från museet.
Andreas Lärka
Vanda, Finland

http://www.andreaslarka.net
Skriv svar