Special Hobby J 21 A 1/72 (färdig s.3)

Detta är vårt fotografiska forum där besökare kan dela bilder på deras pågående modellprojekt (pågående eller färdiga), för att kunna få feedback och konstruktiva kommentarer. För att lägga upp en bild, klicka på fliken Bilagor under inläggets testruta. Klicka på Lägg till filer för att ladda upp dina bilder, upp till tre bilder per inlägg. 800 × 600 pixlar är lagom storlek.
daza
Inlägg: 168
Blev medlem: 25 apr 2019, 19:39
Namn: Daniel Zachrisson

Special Hobby J 21 A 1/72 (färdig s.3)

Inlägg av daza »

Efter färdigställandet av J20 plussar vi på en siffra och bygger en lite modernare kärra, mycket modernare (därmed inte sagt lättbyggd) byggsats och ett mycket enklare målningsschema. Sammantaget resulterar detta i följande:

Bild

Fortsättning följer inom kort…

/Daniel
Senast redigerad av daza den 12 mar 2021, 10:00, redigerad totalt 1 gånger.
daza
Inlägg: 168
Blev medlem: 25 apr 2019, 19:39
Namn: Daniel Zachrisson

Re: Special Hobby J 21 A 1/72

Inlägg av daza »

Har kommit igång med cockpit. Man får med många och små bitar ets i byggsatsen.

Bild

Särskilt pilligt och svårt att få till reglagen, men det kommer inte synas så mycket ändå.

Bild

Målat och på plats.

Bild

Bild

Instrumentpanel och så mycket blyhagel som får plats återstår innan det är dags att stänga.

/Daniel
daza
Inlägg: 168
Blev medlem: 25 apr 2019, 19:39
Namn: Daniel Zachrisson

Re: Special Hobby J 21 A 1/72

Inlägg av daza »

Kroppshalvorna limmade. Behövs inte mycket spackel.

Bild

Lägger till ett par plastremsor på insidan av hålen för avgasrören för att kunna sätta dit dem senare utan att riskera att tappa in dem.

Bild

Underdel av vingar samt oljekylare på plats.

Bild

Följt av vingöverdelar. Bommarna är näst på tur.

Bild

/Daniel
magnusf
Site Admin
Inlägg: 3641
Blev medlem: 02 apr 2012, 20:16
Namn: Magnus Fridsell

Re: Special Hobby J 21 A 1/72

Inlägg av magnusf »

Bra fart på nyårsbygget Daniel :) ! Mycket detaljer i cockpit med snyggt fångad katapultstol. Alltid trevligt med J 21, Hellers klassiker var fin men den här ser några snäpp vassare ut!

Hälsningar

Magnus
daza
Inlägg: 168
Blev medlem: 25 apr 2019, 19:39
Namn: Daniel Zachrisson

Re: Special Hobby J 21 A 1/72

Inlägg av daza »

Ja den faller ihop fint den här, om än inte helt av sig själv. Detaljmässigt är SH i en annan liga än Heller, jämför t.ex. avgasrören med Hellers ingjutna dito:

Bild

Ordentligt med mönster på däcken också:

Bild

Utan att säga vad som är rätt och vad som är fel är SH lite grövre i formen än Heller som är väldigt nätt. På Heller är det t.ex. lätt att få till en skarp bakkant på vingarna med det är betydligt svårare på SH.

/Daniel
daza
Inlägg: 168
Blev medlem: 25 apr 2019, 19:39
Namn: Daniel Zachrisson

Re: Special Hobby J 21 A 1/72

Inlägg av daza »

Det blir mer och mer flygplan av detta, och nu är bommarna på plats.

Bild

Bild

Innan jag limmade bommarna satte jag dit landningsljusen och kanonerna, medan jag fortfarande kom åt från insidan. Slipade in klarplasten med vingen, polerade upp med micro mesh-dukar och till sist ett lager Pledge.

Bild

/Daniel
daza
Inlägg: 168
Blev medlem: 25 apr 2019, 19:39
Namn: Daniel Zachrisson

Re: Special Hobby J 21 A 1/72

Inlägg av daza »

Det går inte fort när det går långsamt, men har ägnat mig åt att slipa och grundmåla på sistone i alla fall.

Bild

Tanken är att måla och märka som boxarten, dvs. 21002 med hajkäftar, men är osäker på om den ska ha röd nos eller inte. Har sett tecknade profiler både med och utan, och det är svårt att tyda från de bilder jag har sett (i Flyghistorisk Revy Nr 29, Swedish Fighter Colours och Kronmärkt). Ser ut som någon form av färggräns på bilderna, men den verkar inte fortsätta upp på kåpan.

Inte den bästa bilden, men man ser färgskiftningen i nosen:
Bild

Någon som har sett eller vet något mer i ämnet?

/Daniel
daza
Inlägg: 168
Blev medlem: 25 apr 2019, 19:39
Namn: Daniel Zachrisson

Re: Special Hobby J 21 A 1/72

Inlägg av daza »

Vet inte om det är ett måndagsexemplar som jag har fått, men passformen på huven är inget vidare. Provpassade huven från en skrotad Heller-21:a och den passade mycket bättre än SH:s egen huv. Dessvärre sprack en av Heller-delarna när jag skulle polera upp den, så om någon har en Heller-huv liggandes är jag en hugad spekulant: https://www.ipmsstockholm.se/phpBB3/vi ... =6&t=11850

/Daniel
Anders.Edblad
Inlägg: 1060
Blev medlem: 19 feb 2012, 19:19

Re: Special Hobby J 21 A 1/72

Inlägg av Anders.Edblad »

Fint bygge, synd med huvproblemet.
Om förebilden har en röd nos är det här inget svar på men den som står på F15 har en tunn vit linje målad bakom den röda nosen. det är kanske den färggräns du ser.
IMG_4442.JPG
IMG_4442.JPG (74.84 KiB) Visad 7999 gånger
Anders E
daza
Inlägg: 168
Blev medlem: 25 apr 2019, 19:39
Namn: Daniel Zachrisson

Re: Special Hobby J 21 A 1/72

Inlägg av daza »

Hittade några bättre bilder i SFF:s bildarkiv och jag landar i att den inte hade någon röd nos och att den gräns man ser skulle kunna bero på att färgen slitits annorlunda på nosplåten. Huvproblemet ser ut att lösa sig med en Heller-huv från Mats Averkvist!

/Daniel
Skriv svar