Bokslut för 2020

Detta är vårt fotografiska forum där besökare kan dela bilder på deras pågående modellprojekt (pågående eller färdiga), för att kunna få feedback och konstruktiva kommentarer. För att lägga upp en bild, klicka på fliken Bilagor under inläggets testruta. Klicka på Lägg till filer för att ladda upp dina bilder, upp till tre bilder per inlägg. 800 × 600 pixlar är lagom storlek.
Joakim Hultman
Inlägg: 1836
Blev medlem: 27 jan 2012, 10:27
Ort: Stockholm

Bokslut för 2020

Inlägg av Joakim Hultman »

Jag har varit snäppet mer produktiv i år, jämfört med de senaste åren. Möjligen med anledning av att pandemin hållit mig hemma i större utsträckning än vanligt. Inget ont som inte för något gott med sig, antar jag!

Kfz (10).JPG
Kfz (10).JPG (332.35 KiB) Visad 5115 gånger
Först ut en Kfz.13 från ACE, skala 1/72.
Short-run modell med ganska grova detaljer. Men jag gjorde så gott jag kunde och piffade till den med fler och förbättrade detaljer. Herrarna i besättningen kom från reservdelslådan, och fick modifieras kraftigt för att få till rätt poser.
ChurchillMontaPlex (1).JPG
ChurchillMontaPlex (1).JPG (1.65 MiB) Visad 5115 gånger
Därefter ett skojbygge av en "Churchill" (eller fan vet jag) från spanska firman Monta-Plex. Skalan är svårbedömd. 1/100, kanske?
Målet blev att efterlikna boxarten (bagarten?) så långt det gick. Så den fick sig en öppen tornlucka med en ful liten scratchbyggd gubbe i. Dekalerna och flaggan hittade jag i dekallådan.
Drottningholm (2).JPG
Drottningholm (2).JPG (772.63 KiB) Visad 5115 gånger
Ytterligare ett skojbygge i form av Drottningholms slott. Klipparksmodell från ett vykort, skala 1/1000. Fick det av en vän och kollega som jobbar där.
Den lackerade träbasen gjorde jag själv, och därefter petade jag ihop slottet med papperslim, kniv och pincett. Försökte fylla i kanterna med färg, vilket uppenbarligen var mindre lyckat. Nåja. Hur många kan säga att de byggt sin egen arbetsplats som modell!
Joakim Hultman
Inlägg: 1836
Blev medlem: 27 jan 2012, 10:27
Ort: Stockholm

Re: Bokslut för 2020

Inlägg av Joakim Hultman »

Mustang (2).JPG
Mustang (2).JPG (412.05 KiB) Visad 5111 gånger
En sydkoreansk F-51D Mustang blev det också! Gammal Airfix-modell i skala 1/72, som jag försökt piffa till så gott jag kunnat. Scratchbyggda hjulbrunnar, nya hjul från North Star Models, raketer och bomber som jag fick till skänks från en hygglig modellbyggarkamrat här på forumet, samt extradetaljerad cockpit.
Började bygga på den 2014 när jag gick en kurs i koreanska, men har lagt bygget på hyllan i perioder. Gamla Airfix är inte att leka med! Men så i år blev den färdig. Puh!
T-26 (5).JPG
T-26 (5).JPG (338.55 KiB) Visad 5111 gånger
Sista bygget för i år blev denna tidiga T-26, från tillverkaren UM. Skala 1/72. I finsk tjänst, uppenbarligen!
Har lagt till en massa extra nitar, tunnat ned diverse skärmar, lagt till handtag och andra detaljer. Fick till chippningen med hjälp av salt!
Började bygga den till förra årets Ryssutmaning, på temat "Nordiskt". Spräckte tidsplanen ganska rejält!
Byggbordet dec 2020.JPG
Byggbordet dec 2020.JPG (6.13 MiB) Visad 5111 gånger
Hur ser det ut till nästa år då?
Ja, en Vickers E Mk. B i kinesisk tjänst börjar närma sig färdigställande. Revells Trabant i 1/24 får sin interiör extradetaljerad, och jag har så smått kommit igång med pansarloket Pjotr och hans kamrater igen! Sista rycket nu, kanske.

Gott nytt år!
Henrik R
Inlägg: 2969
Blev medlem: 25 jan 2012, 20:19
Ort: Rockholm

Re: Bokslut för 2020

Inlägg av Henrik R »

Det är ett bokslut i alla fall. Men Du, bara ett flygplan?!.. Jag antar att Du är mer en fordons människa. En som behärskar modellfordon med bravur. Mycket fina fordon. Speciellt den översta!
Joakim Hultman
Inlägg: 1836
Blev medlem: 27 jan 2012, 10:27
Ort: Stockholm

Re: Bokslut för 2020

Inlägg av Joakim Hultman »

Tack Henrik! :)

Ja, jag är lite av en allätare när det gäller förebilderna, men tveklöst är det viss tonvikt på militära markfordon. Det brukar bli åtminstone ett flygplan per år i alla fall!
magnusf
Site Admin
Inlägg: 3641
Blev medlem: 02 apr 2012, 20:16
Namn: Magnus Fridsell

Re: Bokslut för 2020

Inlägg av magnusf »

Trevlig variation i det bokslutet Joakim! Slottet var kanske inte en modellbyggarhöjdpunkt i traditionell mening men tycker det är coolt i alla fall, speciellt eftersom du jobbar där :) ! Och så väntar jag spänt på fortsättningen på pansartåget...

Hälsningar

Magnus
Joakim Hultman
Inlägg: 1836
Blev medlem: 27 jan 2012, 10:27
Ort: Stockholm

Re: Bokslut för 2020

Inlägg av Joakim Hultman »

Tack Magnus! Jag hoppas kunna visa upp hela pansartåget till nästa bokslut, men jag lovar inget! ;)
Snoddas
Inlägg: 122
Blev medlem: 18 sep 2020, 22:27
Namn: Henrik

Re: Bokslut för 2020

Inlägg av Snoddas »

Intressanta och fina byggen, din Churchill från MontaPlex sticker ut måste jag säga, vilket kult bygge! Sen inramningen av påsen som byggsatsen var i är ju hur cool som helst, tror MontaPlex har gjort en grundlig research vad det beträffar hur en RIKTIG Churchill vagn ser ut ;)
Mvh Henrik
Joakim Hultman
Inlägg: 1836
Blev medlem: 27 jan 2012, 10:27
Ort: Stockholm

Re: Bokslut för 2020

Inlägg av Joakim Hultman »

Tack Snoddas!

Himla schysst av dig att lägga upp din fina Churchill i den andra tråden också, så att man kan jämföra den med min. ;)
Micke_MM
Inlägg: 14
Blev medlem: 23 dec 2020, 12:59
Namn: Mikael Martinsson

Re: Bokslut för 2020

Inlägg av Micke_MM »

Superfina byggen och jag tyckte slottet var roligt och annorlunda/ Micke
Anders.Edblad
Inlägg: 1060
Blev medlem: 19 feb 2012, 19:19

Re: Bokslut för 2020

Inlägg av Anders.Edblad »

Ett trevligt bokslut, allt från en Montaplex "Churchill" till ett slott i papp.
Det där med modeller i papp är tydligen stort i en del forna östländer.

Anders E
Skriv svar