Tasca Sherman M4A3E2 Jumbo (Klar på sida 7!)

Detta är vårt fotografiska forum där besökare kan dela bilder på deras pågående modellprojekt (pågående eller färdiga), för att kunna få feedback och konstruktiva kommentarer. För att lägga upp en bild, klicka på fliken Bilagor under inläggets testruta. Klicka på Lägg till filer för att ladda upp dina bilder, upp till tre bilder per inlägg. 800 × 600 pixlar är lagom storlek.
Andreas Grewin
Inlägg: 277
Blev medlem: 26 jan 2012, 08:07
Ort: Stockholm
Kontakt:

Tasca Sherman M4A3E2 Jumbo (Klar på sida 7!)

Inlägg av Andreas Grewin »

Tänkte att det var dags att skapa en tråd för det här bygget nu. Är äntligen klar med konstruktionsfasen. Har kladdat något otroligt med den här, inte äns mycket som syns hehe. Dags för primer nu och hoppas på att inga skavanker som behöver åtgärdas dyker upp.

Den kommer att föreställa denna vagn:
Bild


Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild

I bakgrunden ser ni nästa Sherman som är på gång :)

Tack för titten!
Senast redigerad av Andreas Grewin den 01 nov 2012, 21:24, redigerad totalt 5 gång.
MiniStuff
Inlägg: 705
Blev medlem: 09 mar 2012, 13:18
Ort: Arvika, Värmland

Re: Tasca Sherman M4A3E2 Jumbo

Inlägg av MiniStuff »

Mums Andreas! :D

Den i bakgrunden var det den du började med på plastkollot?
SvenYoung
Inlägg: 2910
Blev medlem: 25 jan 2012, 21:03
Namn: Sven Young

Re: Tasca Sherman M4A3E2 Jumbo

Inlägg av SvenYoung »

Jättekul att se dessa två ta form, Andreas. Krispiga och fina byggen så här långt.

Gillar de olika typerna av packning, speciellt korgen och trälådan. Skapar lite andra strukturer på vagnen som bryter fint..

Nu inväntar jag med spänning på att målnings- och vädringmagin skall börja :-)

Är trälådan själtillverkad, eller fråm någon sats med laserskurna lådor?
"Svenne-Kongo"

"Det omöjliga omhändertas omgående, mirakler kan ta lite längre tid"
- svenska underhållskompaniet, Kongo
Andreas Grewin
Inlägg: 277
Blev medlem: 26 jan 2012, 08:07
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Tasca Sherman M4A3E2 Jumbo

Inlägg av Andreas Grewin »

Tack ska ni ha!
MiniStuff skrev:Den i bakgrunden var det den du började med på plastkollot?
Hehe så är det. Har bara haft den på ett par byggträffar så inte kommit längre, men en bit gången i alla fall.
SvenYoung skrev:Är trälådan själtillverkad, eller fråm någon sats med laserskurna lådor?
Det är en sats ifrån Plus Model som är laserskuren. Riktigt fina!

Nu har jag dock klantat mig igen...

La på primer nu och upptäckte att limmfläckarna ifrån flytande plastlimet som jag har använt syns igenom färgen. Har aldrig haft problemet förut så har inte direkt försökt pensla vackert... Hur skall jag lösa det här??

Bild
Bild
SvenYoung
Inlägg: 2910
Blev medlem: 25 jan 2012, 21:03
Namn: Sven Young

Re: Tasca Sherman M4A3E2 Jumbo

Inlägg av SvenYoung »

Hej andreas,

Har ytan på plasten påverkats av flytlimmet i dessa områden, eller känns den jämn och fin när du drar fingret över ?

Jag skulle nog testa med att spruta ett lager av basfärgen du skall använda för att se om det hjälper. Ibland lyser sån't här igenom primer (eller första lagret med färg) utan att ytan är oförändrad (dvs kan försvinna med nästa färg). Hoppas att det är så.

Annars så brukar jag skrapa lite lätt med modellkniven när jag hittar "överrinningar" av lim, alt slipar bort lite försiktigt (det är otroligt tunnt, så det försvinner snnabbt). Borde gå att göra även med primern lagtd, även om det är trist att behöva göra i det här läget.
"Svenne-Kongo"

"Det omöjliga omhändertas omgående, mirakler kan ta lite längre tid"
- svenska underhållskompaniet, Kongo
Bizarre
Inlägg: 394
Blev medlem: 27 jan 2012, 09:33
Kontakt:

Re: Tasca Sherman M4A3E2 Jumbo

Inlägg av Bizarre »

Kult prosjekter. Hva er nesten Shermie? PTO?
TomahawK
Inlägg: 49
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:51

Re: Tasca Sherman M4A3E2 Jumbo

Inlägg av TomahawK »

Annars skulle jag nog säga att det gör inte så mycket att limproblemet synns, om det bara är jämnt så kan man säkert jobba bort en del av det under vädringsprocessen.

Det är ju inte alltid som färgen ens på en riktigt vagn blev som det skulle och har det kanske målats på mer färg på fältet så kan det ha skett en del oväntat i den processen.
Emil_Juhl
Inlägg: 410
Blev medlem: 26 jan 2012, 06:08
Ort: Malmö

Re: Tasca Sherman M4A3E2 Jumbo

Inlägg av Emil_Juhl »

Ser grymt lovande ut!

Brukar också få den typen av missfärgning i primern men det döljs oftast efter första lagret färg.
Mvh
Emil Juhl
Andreas Grewin
Inlägg: 277
Blev medlem: 26 jan 2012, 08:07
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Tasca Sherman M4A3E2 Jumbo

Inlägg av Andreas Grewin »

Tack Sven, du hade rätt som vanligt. Fläckarna försvann med lite Tamíyafärg. Tänkte väll att sådant inte brukar lysa igenom :) Nu var det nästan ett år sedan jag målade en modell senast så får se hur det här går... hehe
Bizarre skrev:Kult prosjekter. Hva er nesten Shermie? PTO?
Det är en Sherman ifrån Tyskland sista månaderna i kriget. Den kommer ha lite udda extra pansar :)


TomahawK Tack, det är sant det också :)
SvenYoung
Inlägg: 2910
Blev medlem: 25 jan 2012, 21:03
Namn: Sven Young

Re: Tasca Sherman M4A3E2 Jumbo

Inlägg av SvenYoung »

Skönt att höra att det gick vägen, Andreas..! :-)

Jag vet hur du känner dig, har inte målat på över ett år jag heller, men du kommer att klara det fint.
"Svenne-Kongo"

"Det omöjliga omhändertas omgående, mirakler kan ta lite längre tid"
- svenska underhållskompaniet, Kongo
Skriv svar