Thunderbolt Eye

Detta är vårt fotografiska forum där besökare kan dela bilder på deras pågående modellprojekt (pågående eller färdiga), för att kunna få feedback och konstruktiva kommentarer. För att lägga upp en bild, klicka på fliken Bilagor under inläggets testruta. Klicka på Lägg till filer för att ladda upp dina bilder, upp till tre bilder per inlägg. 800 × 600 pixlar är lagom storlek.
EMP
Inlägg: 196
Blev medlem: 01 nov 2016, 20:09
Namn: Emma
Kontakt:

Thunderbolt Eye

Inlägg av EMP »

På Wonderfest 2019 släppte en av mina favoritskulptörer en ny byst som omgående hamnade på top 2 listan över ”vill ha” modeller. Under de första månaderna efter WF2019 såg det en smula mörkt ut men lagom till julhelgen 2019 dök modellen upp på skulptörens hemsida och lite mailande till kontakter och fixande senare var modellen inhandlad :D

Ta-da!

Bild

Sedan början på 2020 har jag pillat med modellen från och till men har nu kommit så pass långt att det känns lagom att starta en byggtråd.

För ovanlighetens skull blir detta ett ”rakt ur zip-lock påsen” bygge. Dessutom ska jag gå utanför ”comfort zoonen” och prova något nytt; nämligen att måla enligt förebilden! ;)

Men innan målningen ska delarna snyggas till!

Modellen består av 3 delar och en del gjutskägg. I vanlig ordning är första steget att slipa bort allt som inte egentligen ska vara där.

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Efter mycket slipande och nyttjande av tålamod var gjutskägg och diverse ojämnheter borta.

Airbrushen åkte fram eftersom jag tänkte testa något jag läst om och se hur det blir.

Bild

Bild

Bild

Bild

Nästa steg blev att plocka fram penslar och referensbild (naturligtvis spårade ju även det här försöket till att prova något nytt ur totalt så småningom och -spoilervarning- slutade med 99% handmålning och inget annat - precis som vanligt ;) )

Bild

Eftersom ögon tenderar att vara marginellt mer krångliga att måla än andra detaljer kändes det lämpligt att börja där.

Bild

Sen i nästa steg fick allting boxas in lite sådära lagom mycket (han ser inte klok ut här... tack och lov gick det över ganska fort)

Bild

Sen får ni inte se de andra fem målningsförsöken eftersom det blev så osnyggt att jag inte vill visa ;) Det kan summeras med "lite målning - hoppla clownvarning!"... "Ommålning - Jösses vad hände här?!".... "Airbrushmålning och mer ommålning - ARGH Clownvarning igen!"... och till slut var det egentligen bara ögonen kvar av det som påbörjats...

Ytterligare en ommålning senare kändes läget ändå hoppfullt (och av någon anledning tog jag ingen bild innan jag började om) och i fredags började jag därför måla... igen:

Bild

Bild

Bild

Efter att ha börjat måla ansiktet bestämde jag mig för att ändå boxa in allting lite mer genom att snabbt lägga lite färg på håret och även börja måla "ärret" på ena sidan av ansiktet.

Det som generellt kan sägas är väl att det tenderar att hända lite grejer med hudtonen på bilderna men jag kommer faktiskt inte ihåg vad jag gjort och i vilken ordning så vi får nöja oss med att "nånting händer" och att det är ”svårt att få till färgerna på foto”.

Bild

Bild

Bild

Nästa grej blev att mer på allvar ge mig på det där ärret. Kunde personen som målade originalet få till det med blå färg så ska jag också testa. Som sagt, originalet är så tufft i målningen att jag inte ser någon anledning att börja ändra (mer än på färgen på skjortan...).

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Fixat lite med håret, målat ditt ett ögonbryn utan detaljering än så länge...

Bild

Bild

Plockade på lite klarlack i eftermiddags för att få en bättre bild av hur målningen kommer bli när allt är klart med lack och annat.

Bild

Bild

Och med blixt på kameran...

Bild

Bild

Och här någonstans är jag just nu.

Bild

Bild

/Emma
Lurifax
Inlägg: 902
Blev medlem: 09 feb 2012, 20:12

Re: Thunderbolt Eye

Inlägg av Lurifax »

Läskig skarv i håret. Men det klarade du ju galant.

Som vanligt ett alldeles ypperligt hantverk i en genre som jag är lite mindre bekant med. Men jag känner igen ett skickligt utfört jobb.

Alla hattar av!
holst

CU@C4
Anders.Edblad
Inlägg: 1060
Blev medlem: 19 feb 2012, 19:19

Re: Thunderbolt Eye

Inlägg av Anders.Edblad »

Jag förstår att det trots allt gjutskägg är en av dina favorit skulptörer, väldigt fin byst.
Ingen modifiering.... Måla enligt instruktionen......
Men vad bra det blir!

Anders E
Urban Gardini
Inlägg: 1272
Blev medlem: 25 jan 2012, 20:17
Namn: Urban Gardini
Ort: Skellefteå
Kontakt:

Re: Thunderbolt Eye

Inlägg av Urban Gardini »

Riktigt läckert Emma!

Jag har ingen aning om vad det är för figur och så då jag inte brukar intressera mig för den där genren på det stora hela. Men det hindrar ju inte mig från att se att något stort och fantastiskt läckert håller på att växa fram.
Modellbyggare gör det med modeller.

What is the color when black is burned? - Neil Young
EMP
Inlägg: 196
Blev medlem: 01 nov 2016, 20:09
Namn: Emma
Kontakt:

Re: Thunderbolt Eye

Inlägg av EMP »

Lurifax skrev: 07 dec 2020, 08:05 Läskig skarv i håret. Men det klarade du ju galant.

Som vanligt ett alldeles ypperligt hantverk i en genre som jag är lite mindre bekant med. Men jag känner igen ett skickligt utfört jobb.

Alla hattar av!
Ja, där var ett par läskiga skarvar på den här modellen. Tror faktiskt skarven vid öronen och vid kragen var de värsta eftersom där var svårast att komma åt. Håret var kanske inte superskoj det heller men det är lättare att fixa till om det skulle bli tokigheter när skarven plockas bort.

Tackar tackar! Det är alltid skoj att höra. Förhoppningen är att han ska bli klar nu under julhelgen :).

Anders.Edblad skrev: 07 dec 2020, 08:27 Jag förstår att det trots allt gjutskägg är en av dina favorit skulptörer, väldigt fin byst.
Ingen modifiering.... Måla enligt instruktionen......
Men vad bra det blir!

Anders E
Den här skulptören gör mycket kul figurbyster och riktigt kreativa designer på dem. Jag har i dagsläget fem andra byster från samma skulptör och serie och de är riktigt häftiga ( Här är en samlingsbild med dem från skulptörens hemsida https://pbs.twimg.com/media/EPnWjMDU8AE ... =4096x4096 )

Tack! Vad roligt att höra! Är ju första gången jag försöker måla mer realistiska ansikten så all feedback är högst värdefull :)

Urban Gardini skrev: 07 dec 2020, 16:01 Riktigt läckert Emma!

Jag har ingen aning om vad det är för figur och så då jag inte brukar intressera mig för den där genren på det stora hela. Men det hindrar ju inte mig från att se att något stort och fantastiskt läckert håller på att växa fram.

I det här fallet har inte jag heller koll :) Så vitt jag vet är figuren baserad på skulptörens egna karaktärer och därför vet jag egentligen inte mer om figuren än det lilla som fanns att läsa på skulptörens sida :) Men en tuff figur är en tuff figur och vem vet, någon dag kanske det kommer mer information.
EMP
Inlägg: 196
Blev medlem: 01 nov 2016, 20:09
Namn: Emma
Kontakt:

Re: Thunderbolt Eye

Inlägg av EMP »

Det har hänt lite sedan sist.

Har uppdaterat hudtonen en smula och annat skoj.

Bild

Jag testade att ha ena ögonbrynet vitt precis som på förebilden.

Bild

Bild

Började sen så smått att måla skjortan

Bild

Bild

Sen bestämde jag mig för att ändra till att ha båda ögonbrynen mörka. Känns spontant som ett bra beslut.

Bild

Sen blev det läge att börja detaljera skjortan (och använda blixt på kameran – därav ser det ut att vara annan färg helt plötsligt)

Bild

Bild

Bild

Och här någonstans blev det paus. Fortsättning följer.

Bild

/Emma
commander
Inlägg: 128
Blev medlem: 18 feb 2012, 11:49
Namn: Andreas Agensjö
Ort: Kungsängen

Re: Thunderbolt Eye

Inlägg av commander »

Lamslående bra! Kan inte annat göra än att ta av mig hatten, griljera eländet och äta ist för julskinka! Du är knäckande bra på ALLT som har med figurer att göra! Utsökt arbete!

Djupt bugande,
Andreas
Lurifax
Inlägg: 902
Blev medlem: 09 feb 2012, 20:12

Re: Thunderbolt Eye

Inlägg av Lurifax »

Oerhört snyggt jobb med hudtonerna. Men jag förstår inte riktigt det blåa ärret. Men det är väl ektoplasma eller nåt ... :)

Dessutom är det coolt att han har samma vita lugg som årets tv-tomte 1969, Lasse Holmqvist. :D

Bild
holst

CU@C4
Skriv svar