1/72 Messerschmitt Me 209 från Special Hobby

Detta är vårt fotografiska forum där besökare kan dela bilder på deras pågående modellprojekt (pågående eller färdiga), för att kunna få feedback och konstruktiva kommentarer. För att lägga upp en bild, klicka på fliken Bilagor under inläggets testruta. Klicka på Lägg till filer för att ladda upp dina bilder, upp till tre bilder per inlägg. 800 × 600 pixlar är lagom storlek.
magnusf
Site Admin
Inlägg: 3641
Blev medlem: 02 apr 2012, 20:16
Namn: Magnus Fridsell

Re: 1/72 Messerschmitt Me 209 från Special Hobby

Inlägg av magnusf »

Det regnar inte uppdateringar men jag får trots allt lite gjort i stort sett varje kväll!

Bild
Börjar med att maska för svastikan på fenan.

Bild
Här blev det ett mindre hopp i processen men efter att korset var på plats var det bara att sätta en skuren cirkel över samt maska kanterna för det röda. Försökte låta bli att måla rött större än nödvändigt för att undvika färgskiftningar när jag målade blått!

Bild
Som synes har jag tagit "bokstavsdelen" av maskerna och satt över det vita, enklare att göra på detta sättet än att sätta masker över det blå och måla vitt i efterhand. Det vita är för övrigt inte supervitt (jämför med primern) utan vit och svart i proportionerna 30:1. Det ger en lite snällare kontrast på färdig modell än om man använder kritvit direkt från burken!

Bild
Här är maskerna jag skar i skärplottern, jag använde en scan av byggsatsens dekaler som förlaga.

Bild
Sedär, den blev blå till slut :) ! Den blå färgen är Mr Paint RLM 24 bruten med svart 10:1. Bilderna som finns på flygkroppen i Krakow är ännu mörkare men jag bestämde mig för den här färgen till slut!

Bild
Och så favoritdelen av processen avklarad...

Bild
...maskerna bortpillade :) !

Hälsningar

Magnus
Anders.Edblad
Inlägg: 1060
Blev medlem: 19 feb 2012, 19:19

Re: 1/72 Messerschmitt Me 209 från Special Hobby

Inlägg av Anders.Edblad »

Så snyggt!
Härligt blå färg, fin kontrast till det vita.

Anders E
Proosen
Inlägg: 432
Blev medlem: 26 jan 2012, 19:56
Namn: Niclas Proos
Ort: Falun

Re: 1/72 Messerschmitt Me 209 från Special Hobby

Inlägg av Proosen »

Otroligt läcker kärra, att du sen gör det så snyggt dessutom är roligt att följa!

/Niclas
Niklas
Inlägg: 458
Blev medlem: 25 jan 2012, 20:15
Namn: Niklas Knutzén

Re: 1/72 Messerschmitt Me 209 från Special Hobby

Inlägg av Niklas »

Det där blir bara så otroligt läckert, Magnus! Man blir ju tvärsugen själv på att köpa en skärplotter!
Jag vet ju vem jag ska vända mig till för tips och råd i alla fall... :)

Cleant!
Mvh,
Niklas
IPMS Sydost
Henrik R
Inlägg: 2969
Blev medlem: 25 jan 2012, 20:19
Ort: Rockholm

Re: 1/72 Messerschmitt Me 209 från Special Hobby

Inlägg av Henrik R »

Galet snygg kärra rent estetiskt.
Din målning är sjukt snygg dessutom. Det ser nästan metalliskt blå ut, märktig effekt.
magnusf
Site Admin
Inlägg: 3641
Blev medlem: 02 apr 2012, 20:16
Namn: Magnus Fridsell

Re: 1/72 Messerschmitt Me 209 från Special Hobby

Inlägg av magnusf »

Anders! Gillar själv färgen men tror dessvärre den var mycket mörkare i verkligheten. Finns inte så jättemånga tillgängliga bilder på den, varken från nutid eller från 30-talet men på en som finns där Willy Messerschmitt skakar hand med Fritz Wendel i cockpit ser man att den är helt spegelblank, som glas! Men jag gillar min :) !

Niclas! Tack! I ärlighetens namn är det faktiskt ett väldigt enkelt bygge, jag har ju lyckats fixa det på lite drygt tre veckor vilket utan tvekan är något slags rekord för mig!

Niklas! Det är vid de här tillfällena som man har allra mest nytta av plottern, för att ersätta stora men relativt enkla dekaler!

Henrik! Jo, maskinen är läcker, väldigt snygga former. Vet inte varför den blå ser lite metallic ut på bilderna men jag har själv också lagt märke till det!

Jag ska nog göra det här till tradititon, avsluta byggen på lillejul :) ! Lyckades faktiskt 2019 också!
Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Minimalt nedsmutsad precis efter rekordet, endast avgasspåren skvallrar om att den gått hårt den senaste halvtimmen (sedan var det dags att landa eftersom kylvätskan var slut...)

Hälsningar

Magnus
Stellan
Inlägg: 5634
Blev medlem: 12 dec 2011, 21:13
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: 1/72 Messerschmitt Me 209 från Special Hobby

Inlägg av Stellan »

Snabbt och snyggt bygge!

Märkliga former i den där kärran. Lyckas hitta P-51, FW 190D-9, MiG-3 och en smula 109...blir dock inte klok på stjärten som jag tycker mig sett någon stans förut.
Stellan Schroeder Englund
Henrik R
Inlägg: 2969
Blev medlem: 25 jan 2012, 20:19
Ort: Rockholm

Re: 1/72 Messerschmitt Me 209 från Special Hobby

Inlägg av Henrik R »

Ha. Våldsamt snygg målning. Vilket snyggt resultat!!
Den ser lite farlig ut att flyga med cockpiten så där 8 meter bort från motorn. Säkert ett underbart flygetyg i luften, men den ser farlig ut som sagt. :-)
jonaszett
Inlägg: 538
Blev medlem: 08 maj 2012, 22:49

Re: 1/72 Messerschmitt Me 209 från Special Hobby

Inlägg av jonaszett »

Stellan skrev: 23 dec 2020, 19:39 blir dock inte klok på stjärten som jag tycker mig sett någon stans förut.
Spitfire med flotörer??
Spännande bygge anorlunda färger..
Z
Niklas
Inlägg: 458
Blev medlem: 25 jan 2012, 20:15
Namn: Niklas Knutzén

Re: 1/72 Messerschmitt Me 209 från Special Hobby

Inlägg av Niklas »

Snyggt Magnus, ser riktigt fin ut! De vita bokstäverna, och märkningen på fenan lyfter en i övrigt (i mina ögon) ganska tråkig målning, även om själva jobbet är snyggt utfört. :)
Mvh,
Niklas
IPMS Sydost
Skriv svar