Dragons Spetsnaz i Afghanistan (3004 1:35) FÄRDIGA!

Detta är vårt fotografiska forum där besökare kan dela bilder på deras pågående modellprojekt (pågående eller färdiga), för att kunna få feedback och konstruktiva kommentarer. För att lägga upp en bild, klicka på fliken Bilagor under inläggets testruta. Klicka på Lägg till filer för att ladda upp dina bilder, upp till tre bilder per inlägg. 800 × 600 pixlar är lagom storlek.
Knajd
Inlägg: 427
Blev medlem: 17 okt 2012, 19:19

Dragons Spetsnaz i Afghanistan (3004 1:35) FÄRDIGA!

Inlägg av Knajd »

Ännu ett av Dragons tidiga figurkit ska byggas. Dragons figurbyggsatser från tidigt 90-tal skiljer sig mycket åt i kvalité, även om de gavs ut samtidigt. Jag tror att Dragon tog in olika underleverantörer för att designa och gjuta dem.

Deras sovjetiska och israeliska fallskärmsjägare (3003 och 3001) ser helt okej ut för eran. De amerikanska infanteristerna jag tidigare byggt var också okej.
Jag fick en chock (och ett bekymrat uttryck i ansiktet) när jag öppnade Spetsnazlådan. Vilken skit! Kvalitén är nästan lika dålig som Tamiyas figurer från 70-talet. Försänkningar och dåliga detaljer på benen, dålig passform mellan benen och överkroppen, armar som inte alls passar mot kroppen eller vapnen och ansiktena. Deras originalhuvuden, som är en del av överkroppen, kan bäst beskrivas som krockdockor från Mordor.

Jag klippte av huvudena, borrade ur halsen och använde de huvuden som blev över när jag byggde mina tyskar. Mycket spackel och inpassning gick åt för armarna och jag lyckades ändå inte få till dem speciellt bra. På plussidan så är vapnen gjutna av någon annan producent och har mycket finare detaljer än resten av byggsatsen. Dessutom verkar figurerna har korrekt och tidsenlig utrustning.

Jag tar en för teamet och försöker bygga dem så ni slipper. Undvik den här byggsatsen. Det är bättre att testa andra tillverkare eller resinfigurer.

Bild
Senast redigerad av Knajd den 16 apr 2021, 19:20, redigerad totalt 1 gånger.
magnusf
Site Admin
Inlägg: 3641
Blev medlem: 02 apr 2012, 20:16
Namn: Magnus Fridsell

Re: Dragons Spetsnaz i Afghanistan (3004 1:35)

Inlägg av magnusf »

Uppskattar du bygger och målar så jag slipper :) !

Hälsningar

Magnus
Lurifax
Inlägg: 902
Blev medlem: 09 feb 2012, 20:12

Re: Dragons Spetsnaz i Afghanistan (3004 1:35)

Inlägg av Lurifax »

"krockdockor från Mordor"
Ett poetiskt uttryck helt i min smak. Jag tror jag snor det. :D

Så till bygget. Jag tycker det ser bra ut på bilderna nu när du fixat lite med dem. Jag har också det här setet. Det och motor rifle-setet som kom ungefär samtidigt var väldigt efterlängtade eftersom det på den tiden fanns få moderna ryssar. Inga alls i plast vad ja vet, förutom vagnchefen i Tamiyas T-62. Jag minns dem som rätt okej men det var några år sedan. Men jag byggde aldrig dessa så du har bättre koll.

Hur som helst bir det kul att kolla in dem när de blir klara.
holst

CU@C4
Knajd
Inlägg: 427
Blev medlem: 17 okt 2012, 19:19

Re: Dragons Spetsnaz i Afghanistan (3004 1:35)

Inlägg av Knajd »

Lurifax skrev: 01 dec 2020, 08:22 "krockdockor från Mordor"
Ett poetiskt uttryck helt i min smak. Jag tror jag snor det. :D

Så till bygget. Jag tycker det ser bra ut på bilderna nu när du fixat lite med dem. Jag har också det här setet. Det och motor rifle-setet som kom ungefär samtidigt var väldigt efterlängtade eftersom det på den tiden fanns få moderna ryssar. Inga alls i plast vad ja vet, förutom vagnchefen i Tamiyas T-62. Jag minns dem som rätt okej men det var några år sedan. Men jag byggde aldrig dessa så du har bättre koll.

Hur som helst bir det kul att kolla in dem när de blir klara.
Jag kan inte beskriva deras tokfula försök till ansikten på ett annat sätt. Tänk dig orchansikten fast som krockdockor med endast vaga detaljer.

Dags att fortsätta med projektet de lediga dagar jag har kvar.
Knajd
Inlägg: 427
Blev medlem: 17 okt 2012, 19:19

Re: Dragons Spetsnaz i Afghanistan (3004 1:35)

Inlägg av Knajd »

Bild

Har målat med akrylfärger. Sovjetisk kalla krigetutrustning är ganska tacksam att måla då den är relativt sparsam jämfört med vad moderna infanterister bär runt på. Tanken är att detaljer, högdagrar och skuggor ska göras med oljefärger.

När uniformerna, selarna och utrustningen är klar ska jag fixa ansiktena. Precis som ovan nämnda delar ska de bara få ett grundlager med Vallejo och resten oljefärger.

Til sist målar jag kikarna och vapnen.
Snoddas
Inlägg: 122
Blev medlem: 18 sep 2020, 22:27
Namn: Henrik

Re: Dragons Spetsnaz i Afghanistan (3004 1:35)

Inlägg av Snoddas »

Figurmålning är något som jag tidigare ogärna tog mig för att göra men efter att ha tittat på videos på tuben och gett det en chans så tycker jag nu mer det är skoj. Dina figurer tycker jag ser bra ut och jag ser fram emot fortsättningen.
Mvh Henrik
Knajd
Inlägg: 427
Blev medlem: 17 okt 2012, 19:19

Re: Dragons Spetsnaz i Afghanistan (3004 1:35)

Inlägg av Knajd »

Snoddas skrev: 19 jan 2021, 10:52 Figurmålning är något som jag tidigare ogärna tog mig för att göra men efter att ha tittat på videos på tuben och gett det en chans så tycker jag nu mer det är skoj. Dina figurer tycker jag ser bra ut och jag ser fram emot fortsättningen.
Mvh Henrik
Jag har byggt både modellfigurer och spelfigurer (typ Warhammer) och försöker använda det jag gillar från de båda typerna av målning. Jag lutar mer åt realistisk modellmålning efter som jag tycker det ser coolare ut. Space Marines i camo är ju mycket fräsigare än blått, rött och vitt.

Kul att du gillar bygget. Det är något speciellt med att ta en kackig byggsats och försöka göra något vettigt av den med etsdelar, delar från reservlådan och att försöka snygga till den med spackel. Sedan får man måla så bra man kan. Just nu är de i den där zonen när de ser ut som att jag gjort allt förgäves. En mental tröskel som jag ska komma över.
Knajd
Inlägg: 427
Blev medlem: 17 okt 2012, 19:19

Re: Dragons Spetsnaz i Afghanistan (3004 1:35)

Inlägg av Knajd »

Bild

Några detaljer på utrusningen har målats. Ansiktena har fått ett grundlager Vallejo Beige Red (70804/36) och Vallejos blanka akryllack har lagts på. Det sistnämnda är bara för att skydda den vattenbaserade färgen från oljefärgerna (och förtunningen). En del säger att det inte behövs men jag hellre lite försiktig.

Nu är det snart dags att bryta med min vanliga metod och göra så mycket som möjligt av kvarvarande målning med oljefärger för att lära mig mer. Jag vill som vanligt undvika allt för kraftfulla röda konstraster i ansiktena. Speciellt på kinderna. Som jag skrivit tidigare tycker jag det ger figurer ett onaturligt porslinsdockeutseende eller som om de skulle sälja sig en runda på Malmskillnadsgatan när det begav sig.
Knajd
Inlägg: 427
Blev medlem: 17 okt 2012, 19:19

Re: Dragons Spetsnaz i Afghanistan (3004 1:35)

Inlägg av Knajd »

Bild

Det kändes ovant att måla med oljefärger. Jag har tidigare bara gjort detaljarbeten, ansikten och filter med dem.

Åsikterna om hur man ska måla med oljefärger går såklart isär. Hur mycket och med vad ska man förtunna. Ska man klicka ut färgen på kartong för att oljan ska absorberas och göra färgen mer snabbtorkande eller vill man ha den så fet som möjligt för att kunna göra snyggare blandningar och jobba längre? Vilken kvalité ska man ha?

De här figurerna ska vara ett skolprojekt så jag målar med feta färger och wet blending. Jag låter en pappersbit absorbera en aning av oljan så figurerna inte behöver stå under dammskydd och torka i en vecka. Lite förtunning snabbar också upp. Beroende på vilken typ av oljefärg det är ska det vara terpentin eller linolja. Jag valde att skaffa proffsfärger. De täcker bättre än studentfärger och opacitet är viktigt om man gör wet blending. Behöver man sedan göra filter eller en wash är det bara att späda till rätt konsistens, det finns gott om pigment i proffsfärger. Vissa opaka färger var kanske lite väl dyra. Jag köpte en blandning av ryska Master Class, Beckers A, Schmincke, Old Holland och Williamsburg. De två sistnämnda kan kosta över 500 kronor för en liten tub opak eller halvtransparant färg. De ska vara bland det bästa man kan använda och lättare att måla med än billig färg. Jag blev nyfiken. Sedan innan har jag några tuber från Rembrandt av studentkvalité och lite Abteilung 502-färger för modellmåleri.

Akrylfärger versus oljefärger är nog varken lättare eller svårare att använda. Det krävs olika handlag. Vill man ha något gjort snabbt är akryl bättre, jag föredrar att göra kamouflagemönster med akryl. Vill man planera och gå tillbaka och fixa är oljefärger enklare. De här figurerna är som sagt målade med bägge.

Igår målade jag ryggsäckarna och selarna. Gjutningen och detaljerna på selarna är inte bra. Det är svårt att se hur detaljerna är tänkta att se ut så målningen får dölja så mycket som möjligt av skavankerna. Då är oljefärger tacksamma. Jag använde Schmincke, Master Class, Beckers och Abteilung. Schmincke var helt klart de mest lättarbetade och de färger som separerade minst när jag klickade ut dem på pappret. Abteilung var också stabila. Överlag beror det nog mest på individuella färger och hur transparenta de är.
Jag var som sagt osäker och när jag städade undan kändes det som att jag vräkt på färger i för starka kontraster. När jag tittade på ryggsäckarna idag såg de skrikiga ut med starka kontraster men de var inte alls så dumma. Jag ska blanda till ett olivgrönt filter. Tillsammans med en wash för att få fram detaljerna kan det göra dem riktigt respektabla. Jag får se om jag gör en oljewash och fixar detaljer med olja eller om det blir akryl.
Knajd
Inlägg: 427
Blev medlem: 17 okt 2012, 19:19

Re: Dragons Spetsnaz i Afghanistan (3004 1:35)

Inlägg av Knajd »

Just det. En rolig grej med att jobba med oljefärger är att blanda nyanser. Vad gäller akryl och enameler så köper man det man vill ha, gör den ljusare för att passa skalan och lägger på den.

I olja blandar blandar man ofta en nyansskala från skugga till högdagrar och från varm till kallt med grundnyansen i mitten. Jag tycker det är lättast att gå från skugga till högdagrar när jag målar och blandar. Jag räknar med att jag kommer ändra metod när jag lärt mig mer. De vanligaste nyanserna finns ofta även som oljefärg, Olivgrönt finns hos många oljefärgsmärken ibland både i en varm brunare nyans eller som en kall som går åt blått. Med lite erfarenhet och experimentlusta kan man lätt blanda ihop den exakta nyansen man vill ha.

Proffsoljefärger har även den fördelen att till skillnad mot akrylfärger och billigare oljefärger, som innehåller linolja, så behåller de sin nyans och gulnar inte. Kort sagt, så som man lägger på färgen - så kommer det också att se ut.
Skriv svar