Bradley 1/35.

Detta är vårt fotografiska forum där besökare kan dela bilder på deras pågående modellprojekt (pågående eller färdiga), för att kunna få feedback och konstruktiva kommentarer. För att lägga upp en bild, klicka på fliken Bilagor under inläggets testruta. Klicka på Lägg till filer för att ladda upp dina bilder, upp till tre bilder per inlägg. 800 × 600 pixlar är lagom storlek.
Snoddas
Inlägg: 122
Blev medlem: 18 sep 2020, 22:27
Namn: Henrik

Bradley 1/35.

Inlägg av Snoddas »

En Bradley i 1/35 från Tamiya, lättbyggd och fint detaljerad vagn direkt ur lådan, pipan är dock i metall och förebilden är från kriget i Irak 2003. Jag borrade ur samtliga lampor och ersatte dom med transparenta färger med ett par klickar lack, sen så är ju besättningen jänkare så dom gillar coca cola!, dessa coca cola kartonger specialbeställde jag från Belgien.Tittar man på de räfflade plåtarna på mitten av vardera sida av vagnen så fungerar dessa som "trappa" och enligt ritningen ska dessa vara upp och ner mot vad jag har satt dom, men innan jag limmade dit dom så kollade jag på referenser på nätet och då ska dessa plåtar sitta som jag har satt dom, 90% av byggda Bradleys på nätet har satt dessa plåtar fel då ritningen har fel. Den simulerade torkade leran på vagnens undre sidor är vit lim och pigment. Missilrampen som är bestyckad med 2 stycken TOW missiler fick en text också som jag kopierade från ett foto på en Bradley i Irak, liknande pansarvärns missiler finns idag även på Sveriges svar på Bradley vagnen och det är naturligtvis stridsfordon 90.
Bild

Bild
Bild
Senast redigerad av Snoddas den 27 nov 2020, 12:28, redigerad totalt 11 gång.
Snoddas
Inlägg: 122
Blev medlem: 18 sep 2020, 22:27
Namn: Henrik

Re: Bradley 1/35.

Inlägg av Snoddas »

Bild
Bild
Bild
Lerxzt
Inlägg: 1014
Blev medlem: 20 okt 2013, 15:57
Namn: Mikael Byström
Ort: Morgongåva

Re: Bradley 1/35.

Inlägg av Lerxzt »

Tycker den blev riktigt fin Henrik. Det är nog så att alla inte kollar referenser (mig inkluderad) när man bygger modeller. Ibland blir det dock helt galet i instruktionerna och ibland riktigt jobbigt att åtgärda (har en gammal Dragon BTR-80 som bordlades när Dragon inte har koll hur luckorna ska sitta). Din Bradley tycker jag är fint vädrad men kanske skulle pinwashen runt alla nitar skulle vara lite mer nedtonad. I detta fall verkar även hjuluppsättningen blivit lite olika då modellen lutar lite. Oavsett detta en mycket fin lite Bradley i mitt tycke! Kul detalj med Colalådorna! Bra jobbat!

Mvh Micke
IDF Armored Corps motto: "האדם שבטנק ינצח" - The man in the tank shall win!
Snoddas
Inlägg: 122
Blev medlem: 18 sep 2020, 22:27
Namn: Henrik

Re: Bradley 1/35.

Inlägg av Snoddas »

Lerxzt skrev: 27 nov 2020, 17:19 Tycker den blev riktigt fin Henrik. Det är nog så att alla inte kollar referenser (mig inkluderad) när man bygger modeller. Ibland blir det dock helt galet i instruktionerna och ibland riktigt jobbigt att åtgärda (har en gammal Dragon BTR-80 som bordlades när Dragon inte har koll hur luckorna ska sitta). Din Bradley tycker jag är fint vädrad men kanske skulle pinwashen runt alla nitar skulle vara lite mer nedtonad. I detta fall verkar även hjuluppsättningen blivit lite olika då modellen lutar lite. Oavsett detta en mycket fin lite Bradley i mitt tycke! Kul detalj med Colalådorna! Bra jobbat!

Mvh Micke
Tackar Micke för dina vänliga ord, jag tycker det är svårt att veta vart man ska dra gränsen när det gäller wash så jag tar med mig dina synpunkter till nästa bygge.
MVH/Henrik
Plasticbattle
Inlägg: 712
Blev medlem: 26 jan 2012, 16:50
Ort: Sollentuna, Stockholm

Re: Bradley 1/35.

Inlägg av Plasticbattle »

Nice job. I think it turned out pretty well. The stowage adds a lot of interest to a monotone colour.
Frank Glackin

The problem with common sense, is that it´s not that common!

http://plastic-battle.blogspot.se/
Knajd
Inlägg: 427
Blev medlem: 17 okt 2012, 19:19

Re: Bradley 1/35.

Inlägg av Knajd »

Snygg.

Ökenfordonen blir lite tråkiga i färgschemat men man kan göra dem väldigt intressanta med lite delar i standard NATO-tretonskamouflage. Många fordon hade man inte hunnit måla om innan de sattes in 2003 och reservdelar som hjul, luckor, strålkastarskydd och sidoskydd hade också tretonskamouflage eller var olivgröna. En intressant variation var de fordon som sattes in i "Iraqi Freedom" med tretonerskamouflage som efterhand fick utbytesdelar i ökenkamouflage.

Lägg till alla presenningar och utrustningsdetaljer som kunde variera i färg och de blir riktigt intressanta.

Du har lagom mycket damm men jag tycker du kunde varierat utrustningspackningarna lite mer med mörkare nyanser på några av dem. Kanske lite spilld olja eller diesel så att man fått mer blank smuts hade gjort den ännu mer intressant. Det som tappas och spills på ett fordon som bränsle och tomhylsor berättar tillsammans med dricka och matförpackningar en intressant historia.
Det är bara en fråga om smak.
Joakim Hultman
Inlägg: 1836
Blev medlem: 27 jan 2012, 10:27
Ort: Stockholm

Re: Bradley 1/35.

Inlägg av Joakim Hultman »

Fint bygge! Lådorna med Coca-Cola gör ju att den känns föredömligt amerikansk. ;)
Snoddas
Inlägg: 122
Blev medlem: 18 sep 2020, 22:27
Namn: Henrik

Re: Bradley 1/35.

Inlägg av Snoddas »

Plasticbattle skrev: 28 nov 2020, 02:03 Nice job. I think it turned out pretty well. The stowage adds a lot of interest to a monotone colour.
Thanks Frank. Yes i agree with you.
MVH/Henrik
Senast redigerad av Snoddas den 28 nov 2020, 15:54, redigerad totalt 1 gånger.
Snoddas
Inlägg: 122
Blev medlem: 18 sep 2020, 22:27
Namn: Henrik

Re: Bradley 1/35.

Inlägg av Snoddas »

Knajd skrev: 28 nov 2020, 14:12 Snygg.

Ökenfordonen blir lite tråkiga i färgschemat men man kan göra dem väldigt intressanta med lite delar i standard NATO-tretonskamouflage. Många fordon hade man inte hunnit måla om innan de sattes in 2003 och reservdelar som hjul, luckor, strålkastarskydd och sidoskydd hade också tretonskamouflage eller var olivgröna. En intressant variation var de fordon som sattes in i "Iraqi Freedom" med tretonerskamouflage som efterhand fick utbytesdelar i ökenkamouflage.

Lägg till alla presenningar och utrustningsdetaljer som kunde variera i färg och de blir riktigt intressanta.

Du har lagom mycket damm men jag tycker du kunde varierat utrustningspackningarna lite mer med mörkare nyanser på några av dem. Kanske lite spilld olja eller diesel så att man fått mer blank smuts hade gjort den ännu mer intressant. Det som tappas och spills på ett fordon som bränsle och tomhylsor berättar tillsammans med dricka och matförpackningar en intressant historia.
Det är bara en fråga om smak.
Tackar Knajd, ja man får ha lite fantasi då vagnen annars är lite "tråkig" i sin öken kostym men Tamiya löste ju det bra med dom alla detaljer som följer med i lådan.
MVH/Henrik
Snoddas
Inlägg: 122
Blev medlem: 18 sep 2020, 22:27
Namn: Henrik

Re: Bradley 1/35.

Inlägg av Snoddas »

Joakim Hultman skrev: 28 nov 2020, 15:26 Fint bygge! Lådorna med Coca-Cola gör ju att den känns föredömligt amerikansk. ;)
Tack så mycket Joakim, japp jag tyckte Coca Cola lådorna passade som handen i handsken till den här vagnen.
MVH/Henrik
Skriv svar