Tunnan, Tunnan, Tunnan...

Detta är vårt fotografiska forum där besökare kan dela bilder på deras pågående modellprojekt (pågående eller färdiga), för att kunna få feedback och konstruktiva kommentarer. För att lägga upp en bild, klicka på fliken Bilagor under inläggets testruta. Klicka på Lägg till filer för att ladda upp dina bilder, upp till tre bilder per inlägg. 800 × 600 pixlar är lagom storlek.
Björn B
Inlägg: 3437
Blev medlem: 13 jan 2012, 22:55
Namn: Björn Bäcklund
Ort: Stockholm
Kontakt:

Tunnan, Tunnan, Tunnan...

Inlägg av Björn B »

Bild
Jag tänkte bygga en J 29E utan allt för stora modifieringar.

Bild
Nya panellinjer ristades in men det var ungefär allt jag tänkte mig som extra.

Bild
At få ihop den så mycket att den liknar ett plan gick ganska fort.

Bild
Jag upptäckte att jag hade ets till den liggande så det var lika bra att använda det.

Bild
I en låda upptäckte jag ett avsomnat projekt till en J 29F. Ännu en Heller/Matchbox combo jag gett mig på.

Bild
En lika gammal utgåva som den andra.

Bild
Motorkåpan från Matchbox ska ju ihop med Hellers kropp. Det gick lite si och så med kapandet så det blev stora skarvar att fylla med plast.

Bild
Efter en del arbete så blev det OK.

Bild
Jag valde att använda delar av Matchbox cockpit i denna.

Bild
Nya lampor i vingspetsarna fixades också.

Bild
Airfix Draken fick släppa till ett par pyloner.

Bild
Det var här det hela somnade in och glömdes bort i slutet av mars.

Bild
Tänkte att det var lika bra att bygga klart den samtidig så jag började leta efter resterande delar och hittade dom i lådan.
Till min förvåning fanns det en komplett byggsats till i samma låda. Hm. Lika bra att bygga den också när man ändå är i gång.

Bild
Plockade fram den sista etssatsen till den.

Bild
Tänkte mig en tidig S 29C så vingarna kapades innan dom limmades ihop

Bild
Efter slipning kunde dom förenas med flygkroppen.
Senast redigerad av Björn B den 02 feb 2023, 09:58, redigerad totalt 2 gång.
daza
Inlägg: 170
Blev medlem: 25 apr 2019, 19:39
Namn: Daniel Zachrisson

Re: Tunnan, Tunnan, Tunnan...

Inlägg av daza »

Fantastiskt hur du bara hittar massa bra saker i lådorna Björn! Var bör man lägga snitten för motorkåpan i Heller respektive Matchbox om man får för sig att göra en likande operation?

/Daniel
Björn B
Inlägg: 3437
Blev medlem: 13 jan 2012, 22:55
Namn: Björn Bäcklund
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Tunnan, Tunnan, Tunnan...

Inlägg av Björn B »

Jag försöker att ungefär följa byggsatsernas panellinjer men ser man på mina två tidigare F-modeller: https://baecklund.eu/scalemodels/72/tunnan.html så hamnar alltid snitten olika. Jag tror att den här var sämst.
Snittens placering syns nog bäst på bilder i måldragarbygget.
Björn B
Inlägg: 3437
Blev medlem: 13 jan 2012, 22:55
Namn: Björn Bäcklund
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Tunnan, Tunnan, Tunnan...

Inlägg av Björn B »

Bild
Håller på att titta över döda projekt för att kanske få några klara. Ett par J 21 fixades ju så jag tittar lite på några Tunnor nu.
Tittade på bilder för att se om jag har lämpliga dekaler till den tidiga fotomaskinen men upptäckte en del nya saker med dom.
Det första jag såg var att dom saknade antennen i luftintaget. Bra, dit hade jag inte kommit i bygget ännu. Sedan ser jag att dom fina hålen jag borrat i sidorna i framkroppen inte skulle finnas. Sedan ser jag att inte heller siktet på vänstersidan skulle finnas.
Nu får jag antingen fylla hålen och kapa bort siktet eller byta vingar.
Björn B
Inlägg: 3437
Blev medlem: 13 jan 2012, 22:55
Namn: Björn Bäcklund
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Tunnan, Tunnan, Tunnan...

Inlägg av Björn B »

Bild
Det känns inte som det är något flyt i byggandet just nu men det är bara att bita ihop.

Bild
Reparationen efter att karvat bort siktet är klart och hålen fyllda.

Bild
För att inte tappa bort siktet monterade jag det på en ny byggsats.
Skriv svar