(H)jullastare

Detta är vårt fotografiska forum där besökare kan dela bilder på deras pågående modellprojekt (pågående eller färdiga), för att kunna få feedback och konstruktiva kommentarer. För att lägga upp en bild, klicka på fliken Bilagor under inläggets testruta. Klicka på Lägg till filer för att ladda upp dina bilder, upp till tre bilder per inlägg. 800 × 600 pixlar är lagom storlek.
Lurifax
Inlägg: 902
Blev medlem: 09 feb 2012, 20:12

(H)jullastare

Inlägg av Lurifax »

Man vågar ju knappt lägga ut någon form av civilt arbetsfordon med tanke på vad tking brukar leverera. :D Men hur som helst. Här är mitt årliga bygge. Denna gång en hjullastare.

Jag bygger i princip en modell om året. Och givetvis handlar det om julvadet med tre andra byggare. Den som blir klar vinner en julmiddag. I år ansvarade Erik för vad som skulle byggas.

Modellerna delades ut på julmiddagen 2019. De dystra förpackningarna dolde ett ännu dystrare innehåll. Hitachis entreprenadmaskiner.
Bild

Egentligen fick jag en grävskopa. Men jag bytte med Berggren eftersom alla vet att det är hjullastarbyggarna som får de snygga brudarna. Om det nu varit några brudar närvarande. Och om de i så fall varit intresserade av modellbygge.
Bild

Det blev en del gnäll och gnöl över att det inte blev något gråbrungrått men under några minuter så det ut som om vi skulle bli klara allihop. Kanske. Om man anstränger fantasin lite.
Bild

Hur som helst, så här blev min. Det är nya Hasegawa modeller så själva modellen är bra. Men vissa moment skapade rätt mycket ångest, bl a dekalerna som ramar in rutorna. Och däcken som är i vinyl. Jag ser på några bilder att jag måste justera däcken på fäljarna något. Annars är jag nöjd. Och jo, det var ett rätt kul bygge när jag väl kom igång.
Bild

Bild

Bild

Bild
holst

CU@C4
magnusf
Site Admin
Inlägg: 3641
Blev medlem: 02 apr 2012, 20:16
Namn: Magnus Fridsell

Re: (H)jullastare

Inlägg av magnusf »

Peter! Sjukt sneaky av Erik att komma dragande med entreprenadmaskiner men resultatet skäms ju inte alls för sig! Skulle gärna bygga en om jag bara vågade men än så länge stannar jag i garderoben...

Däremot är jag inte säker på att du har helt rätt i valet av maskin - grävare är sjukt kul att köra :) ! För många år sedan jobbade jag med ett projekt åt VCE i Eskilstuna, i samband med att vi var på provfältet så lyckades jag lägga vantarna på en 47-tons grävmaskin. Kompisarna fick slita ut mig ur hytten en dryg timme senare när det var dags att åka hem :) !

Hälsningar

Magnus
tiking
Inlägg: 840
Blev medlem: 18 mar 2012, 22:58
Ort: Falun
Kontakt:

Re: (H)jullastare

Inlägg av tiking »

Snyggt gjort. Har haft denna modellen i stashen hur längre som helst. Hålla på fundera hur jag ska göra med den. Om du känna med l vet ni att jag gör alllt på en annorlunda sätt. Jag tror jag vet vad jag ska göra med min. ;)
Charles King
_________________________________
My Website:
http://one-step-further.webs.com/
Lurifax
Inlägg: 902
Blev medlem: 09 feb 2012, 20:12

Re: (H)jullastare

Inlägg av Lurifax »

Tack till er båda.

Tiking, du kommer att gilla modellen. Den är bra. Den stora utmaningen för mig var dekalerna på rutorna.

Ska bli kul att se din. Den bör passa din byggstil perfekt. Jag kollade just på vädringen av din Volvo gaffeltruck. Den vädringen passar även Hitachi.
holst

CU@C4
tiking
Inlägg: 840
Blev medlem: 18 mar 2012, 22:58
Ort: Falun
Kontakt:

Re: (H)jullastare

Inlägg av tiking »

Lurifax skrev: 24 nov 2020, 08:00 Tack till er båda.

Tiking, du kommer att gilla modellen. Den är bra. Den stora utmaningen för mig var dekalerna på rutorna.

Ska bli kul att se din. Den bör passa din byggstil perfekt. Jag kollade just på vädringen av din Volvo gaffeltruck. Den vädringen passar även Hitachi.
Menar du den riktigt gammal leksak volvo gaffeltruck? Den går ej att gemföra.
Charles King
_________________________________
My Website:
http://one-step-further.webs.com/
Niklas
Inlägg: 458
Blev medlem: 25 jan 2012, 20:15
Namn: Niklas Knutzén

Re: (H)jullastare

Inlägg av Niklas »

Riktigt snyggt bygge du fått till här, hatten av för det! Vädringen ser, åtminstone för mitt öga, otroligt realistisk ut.
Kan inte neka till att man allt blir lite sugen själv på att bygga en, trots att jag egentligen bara bygger flyg. Typ. ;)
Mvh,
Niklas
IPMS Sydost
Joakim Hultman
Inlägg: 1836
Blev medlem: 27 jan 2012, 10:27
Ort: Stockholm

Re: (H)jullastare

Inlägg av Joakim Hultman »

Kul bygge, och fin blev den ju också!

Är det säkert att du inte bytte till dig hjullastaren för att slippa bygga bandaggregat? ;)
Anders.Edblad
Inlägg: 1060
Blev medlem: 19 feb 2012, 19:19

Re: (H)jullastare

Inlägg av Anders.Edblad »

Fint årligt bygge!
Ofta intressant att bygga något som man i vanliga fall aldrig bygger. Innebär det här att du vunnit ännu en julmiddag?

Anders E
Lurifax
Inlägg: 902
Blev medlem: 09 feb 2012, 20:12

Re: (H)jullastare

Inlägg av Lurifax »

Tackar!

Jo det kan ligga något i det där med bandaggregaten ... det medges ... :D

Och visst har jag vunnit ännu en julmiddag. Just nu är det dock osäkert om den blir av på grund av Covid-restriktionerna. Vi är i o f s bara fyra personer men rekommendationen är att bara hålla sig inom hushållen. Det är seriöst en stor vånda för oss eftersom vi hållit den här modelljulfesten i olika former i mer än 20 år. Så det är en stor sorg om den inte blir av. :cry:
holst

CU@C4
jonaszett
Inlägg: 538
Blev medlem: 08 maj 2012, 22:49

Re: (H)jullastare

Inlägg av jonaszett »

Fint bygge!
Z testet fastnade på dom rena axeltapparna, har en maskin varit i drift ett tag samlas det alltid utträngt fett från smörjningen och där fastnar damm och smuts.
Skita ner lite mer blir det hur bra som helst.
+ en valkaround...
https://www.yanasho.co.jp/ystock/detail ... 34729&cat=
Z
Skriv svar