1/48 Tamiya P-38F/G Lightning

Detta är vårt fotografiska forum där besökare kan dela bilder på deras pågående modellprojekt (pågående eller färdiga), för att kunna få feedback och konstruktiva kommentarer. För att lägga upp en bild, klicka på fliken Bilagor under inläggets testruta. Klicka på Lägg till filer för att ladda upp dina bilder, upp till tre bilder per inlägg. 800 × 600 pixlar är lagom storlek.
Jon MW
Inlägg: 120
Blev medlem: 01 jul 2016, 13:20
Namn: Jon Myhr Wahlen

1/48 Tamiya P-38F/G Lightning

Inlägg av Jon MW »

Så då va man äntligen klar med det här bygget. Började den med tanken att det skulle va ett enkelt snabb bygge, det va i maj juni. Bygget gick smidigt utan problem, sen tog det ett tag att måla den så jag va nöjd med variationen. Jag la till Eduard hjul, turbos och bälten plus Master pipor, resten är ur lådan. Basplattan är gjord av Eduard PSP, lite frigolit, spackel, pigment och static grass. Palmerna är scratch byggda av aluminium pinne lindad med maskeringstejp för att få lite olika diametrar, följt av en spiral av koppartråd och täckt med blött hushållspapper. Bladen är bara utskurna från vanligt papper med en bit koppartråd. Gubbarna är från Aerobunus, en av de behövdes göras om lite, la till ett ordentligt skägg och gjorde han lite rundare runt magen för att bättre likna en viss modellbyggare här i Stockholm.

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild
Urban Gardini
Inlägg: 1272
Blev medlem: 25 jan 2012, 20:17
Namn: Urban Gardini
Ort: Skellefteå
Kontakt:

Re: 1/48 Tamiya P-38F/G Lightning

Inlägg av Urban Gardini »

Porträttlikt...

Fågeln är inte så dum den heller!
Modellbyggare gör det med modeller.

What is the color when black is burned? - Neil Young
Anders.Edblad
Inlägg: 1060
Blev medlem: 19 feb 2012, 19:19

Re: 1/48 Tamiya P-38F/G Lightning

Inlägg av Anders.Edblad »

Fint bygge och ett snyggt litet diorama. Fina palmer också kul att se något byggt med gammal hederlig modellbyggar teknik nu när det mesta finns att köpa färdigt.
Vad dricker den där figuren, Humlesus från Drammen kanske?

Anders E
magnusf
Site Admin
Inlägg: 3641
Blev medlem: 02 apr 2012, 20:16
Namn: Magnus Fridsell

Re: 1/48 Tamiya P-38F/G Lightning

Inlägg av magnusf »

Superbt Jon! Har alltid gillat dina byggen och du är flitig med basplattorna vilket också lyfter allt lite extra! Snygg färgmatchning på skägget, har du några tips på blandningsrecept om någon av oss (mot all förmodan) skulle vilja måla upp en egen sådan figur :) ?

Hälsningar

Magnus
Horrocks
Inlägg: 381
Blev medlem: 27 maj 2015, 13:18
Namn: Johannes Linder

Re: 1/48 Tamiya P-38F/G Lightning

Inlägg av Horrocks »

Skitsnyggt bygge! Är Tamiyan lika bra som hypen?

Jag kommer snart ha behov av en rödskäggig figur, fast i 1/35 då. Kanske finns en marknad för 3D-printade exemplar snart?
Jon MW
Inlägg: 120
Blev medlem: 01 jul 2016, 13:20
Namn: Jon Myhr Wahlen

Re: 1/48 Tamiya P-38F/G Lightning

Inlägg av Jon MW »

Tack!
magnusf skrev: 21 nov 2020, 10:01 Snygg färgmatchning på skägget, har du några tips på blandningsrecept om någon av oss (mot all förmodan) skulle vilja måla upp en egen sådan figur :) ?
Skägget är några olika rost färger torrborstade på varandra. Om de är bra färgmatchning så kanske det betyder att vi har en modellbyggare här i stan som håller på att rosta bort.
Horrocks skrev: 21 nov 2020, 20:44 Skitsnyggt bygge! Är Tamiyan lika bra som hypen?

Jag kommer snart ha behov av en rödskäggig figur, fast i 1/35 då. Kanske finns en marknad för 3D-printade exemplar snart?
Bild

Bild

Tror nog det här va den bästa modellen jag har byggt, det här va allt spackel som behövdes. Tre små klickar per bom, vilket ju får räknas som ganska bra.

Behöver du inte 1/35 figurer av alla oss galningar? Dags att 3d scanna alla medlemmar?
Skriv svar