ASR Spitfire Mk.IIc och en Mk.Ia Färdiga sid.2

Detta är vårt fotografiska forum där besökare kan dela bilder på deras pågående modellprojekt (pågående eller färdiga), för att kunna få feedback och konstruktiva kommentarer. För att lägga upp en bild, klicka på fliken Bilagor under inläggets testruta. Klicka på Lägg till filer för att ladda upp dina bilder, upp till tre bilder per inlägg. 800 × 600 pixlar är lagom storlek.
Björn B
Inlägg: 3437
Blev medlem: 13 jan 2012, 22:55
Namn: Björn Bäcklund
Ort: Stockholm
Kontakt:

ASR Spitfire Mk.IIc och en Mk.Ia Färdiga sid.2

Inlägg av Björn B »

Bild
Jag tittade på ett sak jag skrev 2008 för IPMS Stockholms hemsida om mitt P-47 ESR-plan.
Jag skrev: "It all started with an article of an aircraft wreck found in a lake in Great Britain. It was an aircraft from the 5´th ERS (Emergency Rescue Squadron) that had been used to save pilots that landed in the water. Since I already was planning for a Spitfire ASR II that was used for the same purpose I was naturally interested."
Så jag har velat bygga en ASR Spitfire i mer än 12 år. Jag hade en Spitfire-period innan jag köpte min första digitalkamera 2004 så det var innan det. Det betyder att det kan varit 20 år sedan att jag bestämde mig för att bygga en. 2012 köpte jag I alla fall Airfix Mk.Ia men mer än så blev det inte.

Bild
En anledning till att inget hände var att tidiga Spitfire hade "Flare chutes" i bakkroppen. Dessa anvädes i ASR maskinerna så jag behövde lägga till luckorna för dom Men hittade aldrig något vettigt för att se var dom var placerade.
Jag har äntligen hittat en bild som tydligt visar lägena för luckorna så projektet flöt upp till ytan.
Jag bestämde mig för att bygga rören till dessa också eftersom jag inte var säker på hur mycket av dom som var synliga.

Bild

Bild
De var synliga som jag misstänkte men jag tvivlar på att mycket kommer att ses när jag får huvrn på plats.
För luckorna tänker jag använda en tunn plastic card. De borde vara plana med flygkroppen men jag vill inte försöke rista in två små luckor med krånglig form.

Bild
Jag kommer att använda propellern och startbulan från en KP Spitfire Mk.IIb. Eftersom den har delar till Mk.I, II och V I kan jag fortfarande bygga den.

Bild
Inte det bästa alternativet kanske men jag har de små bomberna från Airfix Bristol Bulldog kvar och kommer att använda dem på detta plan.

Bild
Målningsdags. Gula bokstäver är inte lätta att få tag på men pessimist som jag är (jag vet ju att det blir skit) skar jag masker för de gula bokstäverna och hoppas att det slutliga resultatet blir acceptabelt.
Senast redigerad av Björn B den 08 dec 2020, 07:34, redigerad totalt 2 gång.
jonaszett
Inlägg: 538
Blev medlem: 08 maj 2012, 22:49

Re: ASR Spitfire Mk.IIc

Inlägg av jonaszett »

Märklig färg på plasten...
spännande bygge
Z
Snoddas
Inlägg: 122
Blev medlem: 18 sep 2020, 22:27
Namn: Henrik

Re: ASR Spitfire Mk.IIc

Inlägg av Snoddas »

jonaszett skrev: 18 nov 2020, 19:28 Märklig färg på plasten...
spännande bygge
Z
Detta var en byggsats som Airfix hade som ett projekt att få fler ungdomar att börja bygga modeller och gjorde då denna byggsats i påse för att reducera priset, school project eller nåt hette det.
Björn B
Inlägg: 3437
Blev medlem: 13 jan 2012, 22:55
Namn: Björn Bäcklund
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: ASR Spitfire Mk.IIc

Inlägg av Björn B »

Precis. En låda med 15 byggsatser, lim och färg tydligen.
Den blå färgen är så vacker att jag blev inspirerad att köpa en blå Spitfire till. En Mk.XIX
Björn B
Inlägg: 3437
Blev medlem: 13 jan 2012, 22:55
Namn: Björn Bäcklund
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: ASR Spitfire Mk.IIc och en Mk.Ia

Inlägg av Björn B »

Bild
Det konstiga var att jag hittade en till Spitfire Mk.Ia i hyllorna. En av dom måste ha varit för billig på något open :D

Bild
Denna var i grå plast och det var lika bra att bygga den också.

Bild
Fast jag höll på att klanta till det ordentligt vid målningen. Jag blandade i hop dom två så den höll på att få fel färg.
Jag kom på det i sista stund så den blev brun till slut.
Björn B
Inlägg: 3437
Blev medlem: 13 jan 2012, 22:55
Namn: Björn Bäcklund
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: ASR Spitfire Mk.IIc och en Mk.Ia

Inlägg av Björn B »

Bild
Färglägger ASR'en också.
magnusf
Site Admin
Inlägg: 3647
Blev medlem: 02 apr 2012, 20:16
Namn: Magnus Fridsell

Re: ASR Spitfire Mk.IIc och en Mk.Ia

Inlägg av magnusf »

Björn! Din ASR-Spit planlades redan förra seklet, någonstans har du ritningskopior som du fick av mig på Tekniska Museet efter att du efterlyst info, antagligen på det första forum vi hade på hemsidan. Kopiorna minns jag att jag gjorde på ÅF när jag jobbade där och det var 1996-2000 :) !

Funkade ju utmärkt att handskära bokstäverna!

Hälsningar

Magnus
Björn B
Inlägg: 3437
Blev medlem: 13 jan 2012, 22:55
Namn: Björn Bäcklund
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: ASR Spitfire Mk.IIc och en Mk.Ia

Inlägg av Björn B »

Det kan mycket väl vara en så gammal dröm som kanske blir verklighet. Handskära bokstäver gick kanske bra. Det uppdagas när det blir dags för demaskering. Jag gjorde faktiskt något jag normalt är för lat att göra. Efter att ha satt på maskerna på den gula bottenfärgen så la jag på ett lager gult igen för att förhoppningsvis hindra dom andra färgerna att krypa under maskeringen. Jag håller tummarna.
Fast jag börjar känna mig splittrad. Jag vill ha en rosa PR-spit men även prototypen så därför bygger jag tre SAAB 29!
Björn B
Inlägg: 3437
Blev medlem: 13 jan 2012, 22:55
Namn: Björn Bäcklund
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: ASR Spitfire Mk.IIc och en Mk.Ia

Inlägg av Björn B »

Bild
Har fått på lite grönt på min Mk.I

Bild
och lite mer färg på ASR-kärran. Nu kommer det läskiga momentet. Ta bort maskeringen .
Björn B
Inlägg: 3437
Blev medlem: 13 jan 2012, 22:55
Namn: Björn Bäcklund
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: ASR Spitfire Mk.IIc och en Mk.Ia

Inlägg av Björn B »

Bild
Tack o lov är det ingen totalkatastrof, däremot glömde jag måla bandet på kroppen.

Bild
T.o.m. dom mer än 20 år gamla dekalerna från Model Decal verkar funka
Skriv svar