Jag tittade på ett sak jag skrev 2008 för IPMS Stockholms hemsida om mitt P-47 ESR-plan.
Jag skrev: "It all started with an article of an aircraft wreck found in a lake in Great Britain. It was an aircraft from the 5´th ERS (Emergency Rescue Squadron) that had been used to save pilots that landed in the water. Since I already was planning for a Spitfire ASR II that was used for the same purpose I was naturally interested."
Så jag har velat bygga en ASR Spitfire i mer än 12 år. Jag hade en Spitfire-period innan jag köpte min första digitalkamera 2004 så det var innan det. Det betyder att det kan varit 20 år sedan att jag bestämde mig för att bygga en. 2012 köpte jag I alla fall Airfix Mk.Ia men mer än så blev det inte.
En anledning till att inget hände var att tidiga Spitfire hade "Flare chutes" i bakkroppen. Dessa anvädes i ASR maskinerna så jag behövde lägga till luckorna för dom Men hittade aldrig något vettigt för att se var dom var placerade.
Jag har äntligen hittat en bild som tydligt visar lägena för luckorna så projektet flöt upp till ytan.
Jag bestämde mig för att bygga rören till dessa också eftersom jag inte var säker på hur mycket av dom som var synliga.
De var synliga som jag misstänkte men jag tvivlar på att mycket kommer att ses när jag får huvrn på plats.
För luckorna tänker jag använda en tunn plastic card. De borde vara plana med flygkroppen men jag vill inte försöke rista in två små luckor med krånglig form.
Jag kommer att använda propellern och startbulan från en KP Spitfire Mk.IIb. Eftersom den har delar till Mk.I, II och V I kan jag fortfarande bygga den.
Inte det bästa alternativet kanske men jag har de små bomberna från Airfix Bristol Bulldog kvar och kommer att använda dem på detta plan.
Målningsdags. Gula bokstäver är inte lätta att få tag på men pessimist som jag är (jag vet ju att det blir skit) skar jag masker för de gula bokstäverna och hoppas att det slutliga resultatet blir acceptabelt.