Gallands papegoja. Fw 190 D-9 i 1/72

Detta är vårt fotografiska forum där besökare kan dela bilder på deras pågående modellprojekt (pågående eller färdiga), för att kunna få feedback och konstruktiva kommentarer. För att lägga upp en bild, klicka på fliken Bilagor under inläggets testruta. Klicka på Lägg till filer för att ladda upp dina bilder, upp till tre bilder per inlägg. 800 × 600 pixlar är lagom storlek.
Gabriel
Inlägg: 642
Blev medlem: 16 maj 2015, 13:33
Namn: Gabriel Pålsson
Ort: Stockholm
Kontakt:

Gallands papegoja. Fw 190 D-9 i 1/72

Inlägg av Gabriel »

Nu var det länge sedan jag lagt upp något projekt här på forumet. Då studier själ mycket av min tid blir det inte längre mycket byggt, eller framför allt målat. Men äntligen har tiden kommit att presentera årets första färdigställda bygge! Den här gången blev det inte mycket dokumenterat under byggets gång, så här kommer helt enkelt några bilder på slutresultatet.

Jag ska hålla mig kortfattad. Modellen är Tamiyas Dora i färgerna för JV 44, den av Galland upställda enhet där de Fw 190 som användes för att försvara flygfälten mot allierade flygplan hade undersidan målade röda för igenkänning av luftvärnet. Modellen är i princip byggd OOB med endast enklare modifieringar i scratch, fokus låg absolut på målning.

Bild

Bild

Mycket tid lades ned på undersidan dels för att få maskeringen för de vita linjerna någorlunda symmetrisk. Dessutom fick vissa paneler en något annan nyans av röd för att väcka ytterligare liv i ytan, något jag kunde gjort lite kraftigare då det nästan försvann helt under efterföljande vädring. Av bilder på originalet kan man se att underhåll och renhållning inte var prio ett under de sista månaderna av kriget, så jag gick loss ordentligt med vädringen. Kanske lite väl mycket när det kommer till lerstänk från huvudställen.
Bild

Bild

Det här var dessutom mitt första försök att återskapa mottling. Det blev kanske lite grovt, men jag är ändå ganska nöjd med resultatet.
Bild

Nu hoppas jag kunna ta tag i andra projekt som ligger väntandes! Det finns en hel del som inte är allt för långt från att färdigställas. Även om resan är målet är känslan av att ställa in en färdig modell i vitrinen oerhört tillfredsställande.

Tack för titten och på återseende!

/Gabriel
saab b5
Inlägg: 10
Blev medlem: 12 mar 2020, 17:20
Namn: Herman

Re: Gallands papegoja. Fw 190 D-9 i 1/72

Inlägg av saab b5 »

Väldigt snygg! Gillar den röda undersidan.
Henrik R
Inlägg: 2969
Blev medlem: 25 jan 2012, 20:19
Ort: Rockholm

Re: Gallands papegoja. Fw 190 D-9 i 1/72

Inlägg av Henrik R »

Den blev jättebra tycker jag, väl kämpat!
magnusf
Site Admin
Inlägg: 3641
Blev medlem: 02 apr 2012, 20:16
Namn: Magnus Fridsell

Re: Gallands papegoja. Fw 190 D-9 i 1/72

Inlägg av magnusf »

Gabriel! Kul att se ett av dina byggen igen! Tycker den blev superfin, dessutom är det en väldigt klassisk förebild. Vad har du målat med? Den ser fin ut i färgerna och mottlingen ser också väldigt bra ut.

Hälsningar

Magnus
Knajd
Inlägg: 427
Blev medlem: 17 okt 2012, 19:19

Re: Gallands papegoja. Fw 190 D-9 i 1/72

Inlägg av Knajd »

Väldigt fin!
Anders.Edblad
Inlägg: 1060
Blev medlem: 19 feb 2012, 19:19

Re: Gallands papegoja. Fw 190 D-9 i 1/72

Inlägg av Anders.Edblad »

Den där ska du vara väldigt nöjd med!
Mottlingen tycker jag ser bra ut, fint vädrad är den också.

Anders E
Lurifax
Inlägg: 902
Blev medlem: 09 feb 2012, 20:12

Re: Gallands papegoja. Fw 190 D-9 i 1/72

Inlägg av Lurifax »

Jag tycker du ska vara mycket nöjd med fläckmålningen. Det är ett vackert bygge. Särskilt med tanke på att det är i mikroskalan 1/72.

Jag är också imponerad över antennen. Mycket övertygande.
holst

CU@C4
Gabriel
Inlägg: 642
Blev medlem: 16 maj 2015, 13:33
Namn: Gabriel Pålsson
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Gallands papegoja. Fw 190 D-9 i 1/72

Inlägg av Gabriel »

Tack så mycket för alla fina kommentarer!
magnusf skrev: 09 nov 2020, 20:21 Vad har du målat med? Den ser fin ut i färgerna och mottlingen ser också väldigt bra ut.
Jag har enbart använt mig av Vallejo vid målning och då framförallt deras relativt nya Air War serie som jag upplever har korrekta nyanser. Däremot har jag i allmänhet ljusat upp dem något för skalaeffekten. Jag tror de skulle kunna användas direkt ur burken för 1/48 utan problem.

/Gabriel
Joakim Hultman
Inlägg: 1836
Blev medlem: 27 jan 2012, 10:27
Ort: Stockholm

Re: Gallands papegoja. Fw 190 D-9 i 1/72

Inlägg av Joakim Hultman »

Ser mycket bra ut! Kul att du får lite tid över till hobbyn ibland också. :)

Tycker inte alls att du kladdat för mycket lera på landningsställen! Nu har jag förvisso inte ingående kunskaper om förhållandena på tyska flygfält -45 just, men sett till hur plan kunde se ut under koreakriget m.m. så är det tydligt att de kunde bli tämligen leriga.
Gabriel
Inlägg: 642
Blev medlem: 16 maj 2015, 13:33
Namn: Gabriel Pålsson
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Gallands papegoja. Fw 190 D-9 i 1/72

Inlägg av Gabriel »

Tack Jocke! Du har nog rätt ändå med leran. Jag har ändå uppfattningen att amerikanska flygfält under Koreakriget var i bättre skick än tyska flygfält under våren -45.

/Gabriel
Skriv svar