Junkers Ju52. Färdig.

Detta är vårt fotografiska forum där besökare kan dela bilder på deras pågående modellprojekt (pågående eller färdiga), för att kunna få feedback och konstruktiva kommentarer. För att lägga upp en bild, klicka på fliken Bilagor under inläggets testruta. Klicka på Lägg till filer för att ladda upp dina bilder, upp till tre bilder per inlägg. 800 × 600 pixlar är lagom storlek.
Björn B
Inlägg: 3434
Blev medlem: 13 jan 2012, 22:55
Namn: Björn Bäcklund
Ort: Stockholm
Kontakt:

Junkers Ju52. Färdig.

Inlägg av Björn B »

Bild
Det var alldeles för länge sen jag byggde korrugerat. Alla civila som jag bygger har varit förkrigskärror utan lastlucka så det har varit ett ganska stort jobb att fylla luckan och ersätta korrugeringen så det är skönt att slippa det på denna.

Bild
Däremot fick jag lägga till en ny dörr och använde delar av en lastlucka till detta.

Bild
Flottörerna hämtades från en annan sats

Bild
och en "quick fix" av saknad korrugering gjordes av metallfolie.
Mycket sjöflyg på slutet.
Senast redigerad av Björn B den 22 okt 2023, 16:43, redigerad totalt 1 gånger.
Björn B
Inlägg: 3434
Blev medlem: 13 jan 2012, 22:55
Namn: Björn Bäcklund
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Junkers Ju52

Inlägg av Björn B »

Bild

Bild
Klar att målas
Björn B
Inlägg: 3434
Blev medlem: 13 jan 2012, 22:55
Namn: Björn Bäcklund
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Junkers Ju52

Inlägg av Björn B »

Bild
Plötsligt händer det.

Bild
Två år senare blev det lite färg pålagt. Höll på att experimentera med skärmaskinen så jag fixade till masker till den.
Senast redigerad av Björn B den 22 okt 2023, 16:48, redigerad totalt 1 gånger.
Björn B
Inlägg: 3434
Blev medlem: 13 jan 2012, 22:55
Namn: Björn Bäcklund
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Junkers Ju52

Inlägg av Björn B »

Bild
Gjorde även masker till registreringen på vingarna.

Bild
Dags för dekaler. Det blir blandad ursprung men jag är inte nöjd med texten ovanför fönstren.

Bild
Dom kommer från en Minicraft DC-6 och är för mörka. Dessutom gick den lite sönder på andra sidan.
Funderade först på att skaffa LN-decals DC-6 ark i 1/144 för att ersätta dom men har inte lust att köpa ett ark för att använda två dekaler även om man kan bygga ett plan av resterande dekaler. Har hoppat av 1/144 skalan.
Björn B
Inlägg: 3434
Blev medlem: 13 jan 2012, 22:55
Namn: Björn Bäcklund
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Junkers Ju52

Inlägg av Björn B »

Bild
Med Heinkeln ur vägen ska jag försöka fä klar den här också. Beslutade mig för att ta bort dekalerna med registreringen på kroppen och måla dom istället när jag ändå målade Heinkel. Nu måste jag laga infästningar för skevroder.
Andre B.
Inlägg: 3358
Blev medlem: 28 feb 2012, 19:31
Namn: Andre
Ort: Någonstans på västkusten...

Re: Junkers Ju52

Inlägg av Andre B. »

Hur gjorde du med metalfolien? Du får gärna berätta mer om det.
Mvh. André
Bättre allt för många obyggda och påbörjade modeller i garderoben och i lådor än en enda modell för lite... 8-)

Lite av vad som finns i vitrinet...
S 26 "6" (Airfix), J 26 "Gul H" (Hasegawa), J 26 "Vit Bertil" (Heller).
Björn B
Inlägg: 3434
Blev medlem: 13 jan 2012, 22:55
Namn: Björn Bäcklund
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Junkers Ju52

Inlägg av Björn B »

Bild
Jag tog en bit lite tjockare aluminiumfolie och pressade ner i en lämplig plats på modellen, t.ex. under flygkroppen så att jag fick fram korrugeringen. Sen klippte jag ut en lämplig bit ur detta och limmade fast.
Reparation av skevroderinfästning pågår. HAr sågat bort dom gamla och sågat ut nya ur en gammal Airfixvinge. Limmar i dessa och får sedan forma om dom så att de passar. Försökte först bara att skära ut små L-formade plastbitar och skarva på rakt av vid brottet men jag tyckte det blev för svagt så jag fick fundera ut något annat. Har ett gammalt projekt som dött p.g.a. att nio fästen gått av men med denna metod har den äntligen börjat vakna upp igen. Tror att den legat sedan 2007.
Björn B
Inlägg: 3434
Blev medlem: 13 jan 2012, 22:55
Namn: Björn Bäcklund
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Junkers Ju52

Inlägg av Björn B »

Bild
Då var Stellans gamla Ju52 färdig.

Bild

Bild
hade jag inte fåt modellen av honom hade jag nog inte byggt någon SAS-maskin-

Bild

Bild
Men nu är jag glad att det blev en. Jag tycker nog att det är en av de snyggaste märkningarna av en Ju52.

Bild
Tack Stellan för detta.
hanfeh
Inlägg: 600
Blev medlem: 26 jan 2012, 20:08
Namn: Hans Fehrnström
Ort: Enskede
Kontakt:

Re: Junkers Ju52. Färdig.

Inlägg av hanfeh »

Mycket snyggt! Korrugerat är lite knepigt när man vill modifiera och få till det bra med dekalerna.
/Hasse

Mina webplatser
https://www.diorama.one/
Lurifax
Inlägg: 902
Blev medlem: 09 feb 2012, 20:12

Re: Junkers Ju52. Färdig.

Inlägg av Lurifax »

Fränt!
Bra genomfört och originellt, i alla för för mig, med SAS-märkt "tante Ju".
holst

CU@C4
Skriv svar