Tyskar armégrupp syd 1942.

Detta är vårt fotografiska forum där besökare kan dela bilder på deras pågående modellprojekt (pågående eller färdiga), för att kunna få feedback och konstruktiva kommentarer. För att lägga upp en bild, klicka på fliken Bilagor under inläggets testruta. Klicka på Lägg till filer för att ladda upp dina bilder, upp till tre bilder per inlägg. 800 × 600 pixlar är lagom storlek.
Knajd
Inlägg: 427
Blev medlem: 17 okt 2012, 19:19

Tyskar armégrupp syd 1942.

Inlägg av Knajd »

Hej på er. Det var ett bra tag sedan men nu har jag kommit en bit på ett projekt jag haft. Jag köpte lite figurer och dioramagrejer av Lerxzt (tack för ett bra köp mannen!). Det expanderade till en liten dioramaidé.

I mitt förra diorama tyckte en del att figurerna såg blanka ut på bild. Jag skyller på ljusinställningarna, men i alla fall så föreslogs Panduros mattlack. Jag har ännu inte testat den men införskaffade W&N mattlack på spray som jag just sprayat på en av infanteristerna. Efter fem minuter var han supermatt och fin.

http://www.bilddump.se/bilder/202010191 ... 127.77.jpg

Jag funderar på att testa Panduros lack på några av de andra och se vad som blir bäst. Huden tänker jag främst fixa till med oljefärger och akryl använder jag sedan på detaljerna. Vi ska se hur det artar sig.
Knajd
Inlägg: 427
Blev medlem: 17 okt 2012, 19:19

Re: Tyskar armégrupp syd 1942.

Inlägg av Knajd »

Arbetet fortsätter med lite smågrejer varannan dag på grund av jobb och livet. Nu börjar infanteristerna få färg i ansiktet. Jag har hittills jobbat med Beckers och W&N oljefärger men i bakgrunden i länken nedan kan ni kanske se att jag skaffat några boxar med Abteilung 502-färger.

Jag tycker vanliga oljefärger fungerar bra. Det enda man ska tänka på är att lägga klickarna på en yta där linoljan kan separeras som en kartongbit eller ett skrivarpapper. Allt poröst gör att man snabbt kan se linoljan sugas upp som en blött fläck runt färgklicken. Vänta några minuter innan ni börjar använda färgen och ni kommer märka att oljefärgen som hamnar på modellerna torkar inom 36 timmar, förmodligen inom 18 - 24 timmar. De kan sprayas med lack inom några timmar och sedan kan man måla med akryl eller andra modellfärger ovanpå.

Abteilungs färger ska vara ännu mer snabbtorkande. Vi får se hur de funkar.

http://www.bilddump.se/bilder/202010221 ... 127.77.jpg

Figurerna är i olika stadier. De flesta är bara grundmålade med hudtoner och ska få ansikten framöver. Jag föredrar att måla ansikten och hud bland det sista jag gör (mössor och hjälmar brukar jag göra allra sist). Då är oljefärger bra eftersom man kan lägga dit små färgprickar med precision som man sedan tonar ut. Man riskerar mindre färgspill på utrustning i händerna eller på kragarna. Spiller man eller gör fel så är det lätt att tvätta bort med en pensel som doppats i thinner och torkats av.

Oljefärger är väldigt intensiva och när man börjar lägga på högdagrar och skuggor känns det som att stackarna fått clownsminkning. Det går snabbt över när man börjar skulptera fram ansiktena. I skala 1/35 är det nästan lite överkurs med alla dessa nyanser och toner men jag gillar precisionen man får med oljefärger. I större skalor har man ännu mer nytta av oljefärgernas toner men jag tycker många som målar ansikten överdriver de röda kinderna och skuggorna och får figurerna att mer se ut som parodier på franska gatuflickor än en sliten soldat i SAS.
Knajd
Inlägg: 427
Blev medlem: 17 okt 2012, 19:19

Re: Tyskar armégrupp syd 1942.

Inlägg av Knajd »

Ni ser hur matta och fina de är i finishen av W&N mattlack!
Knajd
Inlägg: 427
Blev medlem: 17 okt 2012, 19:19

Re: Tyskar armégrupp syd 1942.

Inlägg av Knajd »

Bild

Bild

La upp bilderna på Postimages. Att länka från vissa uppladdningssajter verkar inte fungera.

Nu ska jag måla hjälmarna, rätta till misstag, lacka, sätta dit dekaler samt vädra figurerna. Sedan ska jag bara få till en lämplig bir mark för dem att stå på.

Just det. Jag kanske glömde att nämna att alla huvuden är resinskallar från Hornet.
Björn B
Inlägg: 3437
Blev medlem: 13 jan 2012, 22:55
Namn: Björn Bäcklund
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Tyskar armégrupp syd 1942.

Inlägg av Björn B »

Bild

Bild
Kopierade "Direct Link" och la in den med infoga bild knappen här på forumet. Får se om det funkar
Knajd
Inlägg: 427
Blev medlem: 17 okt 2012, 19:19

Re: Tyskar armégrupp syd 1942.

Inlägg av Knajd »

Schysst. När jag försökte fick jag bara en bildikon.
Knajd
Inlägg: 427
Blev medlem: 17 okt 2012, 19:19

Re: Tyskar armégrupp syd 1942.

Inlägg av Knajd »

Bild

Då är själva figurerna och deras utrustning helt färdig, vädring och allt. Det blev en trevlig blandning av uniformer i "Feldgrau" i olika nyanser så som de såg ut i mitten av kriget. Jag gnuggade på lite sand från Tamiya Weathering Master för att vädra figurerna. Främst på stövlar och byxor. Som avslutning blev det ett sista lager Winsor & Newton mattlack. Jag kan inte nog rekommendera den sprayen även om den kostar. Det enda som kan mäta sig i matt finish är om man lägger på noggrant med sin airbrush.

Då ska jag gå vidare med att ge dem något att stå på.
Anders.Edblad
Inlägg: 1060
Blev medlem: 19 feb 2012, 19:19

Re: Tyskar armégrupp syd 1942.

Inlägg av Anders.Edblad »

Fina figurer!
Att måla med olja har sina fördelar, jag har för mig att W&N har ett matt medium som man kan blanda i färgen så att den blir matt för att slippa lacka.

Anders E
Knajd
Inlägg: 427
Blev medlem: 17 okt 2012, 19:19

Re: Tyskar armégrupp syd 1942.

Inlägg av Knajd »

Anders.Edblad skrev: 31 okt 2020, 11:58 Fina figurer!
Att måla med olja har sina fördelar, jag har för mig att W&N har ett matt medium som man kan blanda i färgen så att den blir matt för att slippa lacka.

Anders E
Tack Anders!
Ja, matta fernissor för oljefärg finns av olika fabrikat. De flesta förtunningsmedier ger färgerna en blankare finish. Jag undrar hur matt akrylmedium funkar att blanda med oljefärg? Målar man figurer i skala 1/24 och uppåt tycker jag att halvblank finish ser bäst och mer realistiskt ut.
Knajd
Inlägg: 427
Blev medlem: 17 okt 2012, 19:19

Re: Tyskar armégrupp syd 1942.

Inlägg av Knajd »

Bild

Bottenplattan är påbörjad.
Skriv svar