Tyskar armégrupp syd 1942.

Detta är vårt fotografiska forum där besökare kan dela bilder på deras pågående modellprojekt (pågående eller färdiga), för att kunna få feedback och konstruktiva kommentarer. För att lägga upp en bild, klicka på fliken Bilagor under inläggets testruta. Klicka på Lägg till filer för att ladda upp dina bilder, upp till tre bilder per inlägg. 800 × 600 pixlar är lagom storlek.
Knajd
Inlägg: 427
Blev medlem: 17 okt 2012, 19:19

Re: Tyskar armégrupp syd 1942.

Inlägg av Knajd »

Sista dagarna i augusti 1942 och armégrupp Syd har delats upp i armégrupperna A och B. Det börjar kärva till sig ordentligt i sensommarvärmen för armégrupp A som avancerar in i Kaukasus. En trött grupp veteraner som nyligen kämpat ner en rysk pluton tittar halvintresserade på förstärkningarna; en grupp entusiastiska pojkar som följer sitt törstiga underbefäl. Den enda som inte glor är veteranernas löjtnant som spanar mot kullarna efter fiender. Han vet att grönisarna snart kommer att sättas i arbete.

Förlusterna ökar mycket snabbt för båda armégrupperna men A får majoriteten av ersättningarna. Bristen på ersättningar och det eftersatta tyska underhållssystemet kommer om ett halvår innebära vändningen på östfronten och tillsammans med slaget vid El-Alamein och de ökande förlusterna av ubåtar i Atlanten är det början till slutet för Tredje Riket.

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Tack till Lexzt som sålde figurerna och lite annat som kom till användning. Figurerna är Dragon som fått huvuden från Hornet. De är mestadels målade i Vallejofärger och ansikten och hud har efter en Vallejogrund målats med oljefärger. Figurerna och basen har mattlackats med Winsor & Newton spray som jag som sagt rekommenderar starkt. Här och där har jag använt Panduros olika lacker som jag fick förslag på. De är inte heller dumma.

Jag tycker i efterhand att jag lyckats steppa upp finishen på mina figurer jämfört med tidigare. Jag gjorde mycket referensarbete för att få uniformer och utrustning att vara korrekta för Operation Blau.
Jag har blivit väldigt förtjust i oljefärger, både målarfärger och Abteilung 502, för att göra snygga ansikten. Jag målar hud och ansikten sist. Eftersom de kräver precision så spiller de inte över så mycket. Dessutom är oljefärger lätta att ta bort så länge de är fuktiga.
Arbetade mer med basplattan och de slitna sandsäckarna och de rostiga balkarna och kedjan blev snygga.
Lerxzt
Inlägg: 1014
Blev medlem: 20 okt 2013, 15:57
Namn: Mikael Byström
Ort: Morgongåva

Re: Tyskar armégrupp syd 1942.

Inlägg av Lerxzt »

Detta blev ju riktigt bra :) Ser fram emot ditt nästa bygge! Bra jobbat!

Mvh Micke
IDF Armored Corps motto: "האדם שבטנק ינצח" - The man in the tank shall win!
Anders.Edblad
Inlägg: 1060
Blev medlem: 19 feb 2012, 19:19

Re: Tyskar armégrupp syd 1942.

Inlägg av Anders.Edblad »

Det där blev ett snyggt diorama.
Fina figurer och en lagomt stor bottenplatta.
Anders E
Knajd
Inlägg: 427
Blev medlem: 17 okt 2012, 19:19

Re: Tyskar armégrupp syd 1942.

Inlägg av Knajd »

Lerxzt skrev: 12 nov 2020, 06:14 Detta blev ju riktigt bra :) Ser fram emot ditt nästa bygge! Bra jobbat!

Mvh Micke
Man tackar!
Anders.Edblad skrev: 12 nov 2020, 09:03 Det där blev ett snyggt diorama.
Fina figurer och en lagomt stor bottenplatta.
Anders E
Kul att du gillar bygget!
Skriv svar