Meng Fokker Dr1 1/32

Detta är vårt fotografiska forum där besökare kan dela bilder på deras pågående modellprojekt (pågående eller färdiga), för att kunna få feedback och konstruktiva kommentarer. För att lägga upp en bild, klicka på fliken Bilagor under inläggets testruta. Klicka på Lägg till filer för att ladda upp dina bilder, upp till tre bilder per inlägg. 800 × 600 pixlar är lagom storlek.
Anders.Edblad
Inlägg: 1060
Blev medlem: 19 feb 2012, 19:19

Re: Meng Fokker Dr1 1/32

Inlägg av Anders.Edblad »

Mer Fokker.
Nu är det dags för motorn.
Kopparfärgen är Alclad blandad med aluminium färg. Motorn är målad med Mr Paint.
Motor delar 5.jpg
Motor delar 5.jpg (93.74 KiB) Visad 6277 gånger
Tändkablarna är gjorda av elastisk tråd.
Motor tändkablar 4.jpg
Motor tändkablar 4.jpg (101.74 KiB) Visad 6277 gånger
Motorn är vädrad med Vallejo och oljefärg.
Motor klar 5.jpg
Motor klar 5.jpg (80.23 KiB) Visad 6277 gånger
Anders E
Anders.Edblad
Inlägg: 1060
Blev medlem: 19 feb 2012, 19:19

Re: Meng Fokker Dr1 1/32

Inlägg av Anders.Edblad »

Hjulen och motorn går att rotera men infästningen blir ganska glapp. Det går säkert att fixa men det var enklare att limma fast dom.
Fokker hjul motor.jpg
Fokker hjul motor.jpg (89.22 KiB) Visad 6200 gånger
Mycket pill med att montera kulsprutorna.
Kulsprutor monterade 2.jpg
Kulsprutor monterade 2.jpg (106.67 KiB) Visad 6200 gånger
Målade stöden under vingarna och sporren i en ljus träfärg. Efter att på Youtube sett en replika landa i sidvind förstår jag varför de monterade stöden under vingarna!

Anders E
Urban Gardini
Inlägg: 1272
Blev medlem: 25 jan 2012, 20:17
Namn: Urban Gardini
Ort: Skellefteå
Kontakt:

Re: Meng Fokker Dr1 1/32

Inlägg av Urban Gardini »

Jag brukar inte lämna saker rörliga när jag bygger. Det är ju modeller och inte leksaker trots allt! Din Dr.1 är riktigt läcker!
Modellbyggare gör det med modeller.

What is the color when black is burned? - Neil Young
magnusf
Site Admin
Inlägg: 3641
Blev medlem: 02 apr 2012, 20:16
Namn: Magnus Fridsell

Re: Meng Fokker Dr1 1/32

Inlägg av magnusf »

Grymt snygg Anders och inte blir det sämre av att jag gillar gult 😁!

Hälsningar Magnus
Anders.Edblad
Inlägg: 1060
Blev medlem: 19 feb 2012, 19:19

Re: Meng Fokker Dr1 1/32

Inlägg av Anders.Edblad »

Urban, håller med dig och särskilt inte på den här typen av modeller som är ganska sköra.
Magnus, synd att den inte var svart också! Personligen gillar jag de där Blå, gula och röda färgerna.

En rolig och ganska lättbyggd modell, det jag kämpar med mest är som vanligt fotograferingen. Har läst åtskilliga artiklar bl.a på forumet men jag tycker inte att jag får till det. Har köpt ett fototält och har en hyfsad kamera, men det blir inte tillräckligt bra.
I fototältet som de senaste bilderna blir bilderna lite grådaskiga och de som är tagna på byggbordet blir gula.

Anders E
magnusf
Site Admin
Inlägg: 3641
Blev medlem: 02 apr 2012, 20:16
Namn: Magnus Fridsell

Re: Meng Fokker Dr1 1/32

Inlägg av magnusf »

Anders! Du har antagligen ett vitbalansproblem! Har du något fotoredigeringsprogram?

Hälsningar

Magnus
Anders.Edblad
Inlägg: 1060
Blev medlem: 19 feb 2012, 19:19

Re: Meng Fokker Dr1 1/32

Inlägg av Anders.Edblad »

Jag har bara ett standard program som följer med till windows, det är väldigt basic.
Anders.Edblad
Inlägg: 1060
Blev medlem: 19 feb 2012, 19:19

Re: Meng Fokker Dr1 1/32

Inlägg av Anders.Edblad »

Bra tips Magnus, jag hittade en inställning i kameran för att ställa in vitbalansen manuellt. Tog först en bild i automatläge, den övre bilden. Ställde sedan in vitbalansen mot papperet på skrivbordet och det blev den undre bilden. För er fotograferingskunniga är det ingen nyhet men för oss fotograferingsklåpare var det en nyttig lärdom.
Vinge automat.jpg
Vinge automat.jpg (71.59 KiB) Visad 5981 gånger
Vinge manuell.jpg
Vinge manuell.jpg (71.08 KiB) Visad 5981 gånger
Nu ska jag göra samma inställning i fototältet.

Anders E
Anders.Edblad
Inlägg: 1060
Blev medlem: 19 feb 2012, 19:19

Re: Meng Fokker Dr1 1/32

Inlägg av Anders.Edblad »

Efter att ha fått mail om fotograferandets grunder(stort tack för det) förstår jag att jag har gjort det mesta galet, vitbalans, bländare, tider..... allt var tokfel. Förhoppningsvis ska det bli en jämnare kvalitet på bilderna.
Åter till bygget.
Jag gillar att jobba med elastisk tråd till riggning. Inte mycket av det på Fokkern men det går några roderlinor till rodren och några vajrar till övre vingen och landningsstället.
Borrar hål i kroppen och kapar rör från Albion Alloy som jag trär in tråden i. Limmar fast tråden med superlim.
Riggtråd.jpg
Riggtråd.jpg (65.31 KiB) Visad 5586 gånger
Stoppar in röret i kroppen, drar i tråden och limmar fast den på rodret med superlim, kapar tråden med en vass kniv.
Roderlinor 3.jpg
Roderlinor 3.jpg (93.28 KiB) Visad 5586 gånger
Gör likadant med vajrarna till övre vingen.
Rigg vinge 3.jpg
Rigg vinge 3.jpg (105.63 KiB) Visad 5586 gånger
Anders E
Anders.Edblad
Inlägg: 1060
Blev medlem: 19 feb 2012, 19:19

Re: Meng Fokker Dr1 1/32

Inlägg av Anders.Edblad »

Nu är tredje vingen på plats, bakom motorkåpan går det upp två vajrar till stagen för den övre vingen. Dom gjorde jag som de övriga vajrarna.
Framför cockpit går det upp två vajrar till skevrodret, funderade länge på hur jag skulle göra. Limmade fast två trådar i en hylsa som jag limmade fast i kroppen. Gjorde ett fäste för trådarna i den övre vingen.
Fokker roderlinor.jpg
Fokker roderlinor.jpg (79.68 KiB) Visad 5469 gånger
Trädde in trådarna i fästet innan jag limmade dit vingen. Det var väldigt pilligt och nog inte den bästa lösningen.
Roder vajrar.jpg
Roder vajrar.jpg (102.1 KiB) Visad 5469 gånger
Anders E
Skriv svar