1/72 Misterkit Fiat CR 42

Detta är vårt fotografiska forum där besökare kan dela bilder på deras pågående modellprojekt (pågående eller färdiga), för att kunna få feedback och konstruktiva kommentarer. För att lägga upp en bild, klicka på fliken Bilagor under inläggets testruta. Klicka på Lägg till filer för att ladda upp dina bilder, upp till tre bilder per inlägg. 800 × 600 pixlar är lagom storlek.
magnusf
Site Admin
Inlägg: 3641
Blev medlem: 02 apr 2012, 20:16
Namn: Magnus Fridsell

Re: 1/72 Misterkit Fiat CR 42

Inlägg av magnusf »

Stellan! Har du redan lyckats lägga tassarna på en Beaufort? Jag har en på preorder men har inte sett den än...

Hälsningar Magnus
Stellan
Inlägg: 5634
Blev medlem: 12 dec 2011, 21:13
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: 1/72 Misterkit Fiat CR 42

Inlägg av Stellan »

magnusf skrev: 31 okt 2020, 15:18 Stellan! Har du redan lyckats lägga tassarna på en Beaufort? Jag har en på preorder men har inte sett den än...

Hälsningar Magnus
Nej då, och inte tänker jag skaffa den om den inte dyker upp i 1/48, men en är förbålt ball och jag tänker att det är en riktig fridsellkärra (och uppenbarligen har jag rätt :D )
Stellan Schroeder Englund
Björn Fransson
Inlägg: 3574
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:02
Ort: Närke
Kontakt:

Re: 1/72 Misterkit Fiat CR 42

Inlägg av Björn Fransson »

Har varit dålig på att både kommentera och uppdatera här på sistone, är fast i ett överambitiöst projekt i Britmodellers Hellergruppbygge... Men det här ser både ambitiöst och trevligt ut. Känner igen känslan efter ett antal Hellerbyggen... Ska bli spännande att följa fortsättningen!
magnusf
Site Admin
Inlägg: 3641
Blev medlem: 02 apr 2012, 20:16
Namn: Magnus Fridsell

Re: 1/72 Misterkit Fiat CR 42

Inlägg av magnusf »

Stellan! En Beaufort blir en rejäl luns i 1/48 men inte omöjligt stor. Däremot så tror jag du får vänta länge på en sådan!

Björn! Tack, fast jag känner att man får lite dålig utdelning på ambitionen, det blir liksom inte riktigt 100 bra och modellen är lite sned och vind både här och där som den kommer ur lådan :( ! Den kommer från en tid då "accuracy" var lite av ett alibi för att kränga halvdåliga modeller. Visst, Revells modell har en för liten undervinge. Den här har säkert en vinge som är korrekt till en tiondels millimeter men resten då? Landställen var väl det mest uppenbara men det är så mycket annat som är rätt halvdant... Kan du inte posta Heller-bygget här också, vore kul att se?

Bild
Inte så många delar kvar nu. Luftutsläppen under vingrötterna är etsdelar som jag böjde över ett lagom stort borr. Jag penselmålade dem med metallprimer från VMS (Metal Prep 4K) eftersom jag haft problem med att färg släpper även efter att ha primat med Tamiya Fine White. Verkar funka så kan rekommenderas!

Bild
Jag satte (mot alla regler) dit rutan med CA-lim (eftersom jag kan komma åt insidan och ta bort eventuell imma från ångorna) och byggde upp "stoppning" längs bakkanten med Milliput. Jag blir alltid nervös av att hålla på med klarplastdelar men det gick vägen den här gången också :) !

Bild
Dags för det roliga att börja! Jag har maskat av områdena för nationalitetsbeteckningarna för att säkerställa en vit bakgrund för dem. Dekalerna ser jättefina ut på arket men med tanke på att ingen av de överraskningar den här modellen bjudit på varit något vidare trevliga så var det bäst att ta det säkra före det osäkra... Jag kommer också att maska av det vita bandet kring kroppen.

Bild
I det här läget så kunde jag inte låta bli att börja måla...

Bild
...och efter en liten stund så blev det såhär. Vilket jag inte är så nöjd med efter att ha återfunnit en bok jag letat efter sedan jag började det här bygget som hade en snygg treplansskiss på en av maskinerna som var baserade i Belgien. Och den så inte ut såhär! Visst, det är en skiss, men det är en italienare som gjort den och jag förutsätter att han har bättre koll på sina Fiatar än vad jag har...

Hälsningar

Magnus
magnusf
Site Admin
Inlägg: 3641
Blev medlem: 02 apr 2012, 20:16
Namn: Magnus Fridsell

Re: 1/72 Misterkit Fiat CR 42

Inlägg av magnusf »

Det blev en ommålning ikväll...

Bild

Bild
...det här blev rätt annorlunda mot innan och mer som det ser ut i min skiss som jag har som inspiration.

Trevlig kväll!

Magnus
Björn Fransson
Inlägg: 3574
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:02
Ort: Närke
Kontakt:

Re: 1/72 Misterkit Fiat CR 42

Inlägg av Björn Fransson »

Jädrans elegant det där, hörrudu! Imponerande!
magnusf
Site Admin
Inlägg: 3641
Blev medlem: 02 apr 2012, 20:16
Namn: Magnus Fridsell

Re: 1/72 Misterkit Fiat CR 42

Inlägg av magnusf »

Björn! Tack :) ! Italienska kamouflage är lätta att tycka om, jag har en dubbelboxning av Hasegawas Macchi 202 som kan användas för att utforska den världen ytterligare :) !

Bild

Bild

Bild

Bild
Vad utomordentligt otrevligt! Fiaten lider av något jag avskyr hjärtligt: kamo som går runt vingframkanterna. Hemskt att maska!

Bild
Det här är färgerna jag använde för att blanda till kamot. Den gröna funkar rakt ur burken, den gula började med Tamiya XF-59 (snappad från ett snyggt bygge på Hyperscale) men jag tyckte den blev lite väl orange så jag blandade med Gunze 79, då blev den lite väl beige så till slut så åkte det i några droppar gult! Vad gäller den bruna så har jag ingen lust att prata om den men här är i alla fall ingredienserna :) !

Färgerna är jag nöjd med men looken på kamot blev inte riktigt 100 som jag tänkt mig - det ska vara fler och mindre fläckar - men jag släpper det. Ingen mer ommålning som jag gjorde med vingen!

Hälsningar

Magnus
Urban Gardini
Inlägg: 1272
Blev medlem: 25 jan 2012, 20:17
Namn: Urban Gardini
Ort: Skellefteå
Kontakt:

Re: 1/72 Misterkit Fiat CR 42

Inlägg av Urban Gardini »

magnusf skrev: 15 nov 2020, 22:01Vad utomordentligt otrevligt! Fiaten lider av något jag avskyr hjärtligt: kamo som går runt vingframkanterna. Hemskt att maska!
Tig och lid! :lol:

Italienskt kamouflage är till för att skilja apelsinerna från bananträden...
Modellbyggare gör det med modeller.

What is the color when black is burned? - Neil Young
magnusf
Site Admin
Inlägg: 3641
Blev medlem: 02 apr 2012, 20:16
Namn: Magnus Fridsell

Re: 1/72 Misterkit Fiat CR 42

Inlägg av magnusf »

Rapport från bananträdet...

Bild
Dekalerna på plats, väldigt fint tryckta med bra färgdensitet men lite åt det styva hållet. Körde till slut med Dacos "strong" setting solution för att få dem att vika ner sig!

Hälsningar

Magnus
Urban Gardini
Inlägg: 1272
Blev medlem: 25 jan 2012, 20:17
Namn: Urban Gardini
Ort: Skellefteå
Kontakt:

Re: 1/72 Misterkit Fiat CR 42

Inlägg av Urban Gardini »

Snyggt och trevligt med rättvända dekaler också då många brukar missa det på de Italienska kärrorna. Daco är den absolut bästa skiten när det handlar om dekalvätskor!
Modellbyggare gör det med modeller.

What is the color when black is burned? - Neil Young
Skriv svar