1/72 Misterkit Fiat CR 42

Detta är vårt fotografiska forum där besökare kan dela bilder på deras pågående modellprojekt (pågående eller färdiga), för att kunna få feedback och konstruktiva kommentarer. För att lägga upp en bild, klicka på fliken Bilagor under inläggets testruta. Klicka på Lägg till filer för att ladda upp dina bilder, upp till tre bilder per inlägg. 800 × 600 pixlar är lagom storlek.
magnusf
Site Admin
Inlägg: 3641
Blev medlem: 02 apr 2012, 20:16
Namn: Magnus Fridsell

1/72 Misterkit Fiat CR 42

Inlägg av magnusf »

1/72 Misterkit Fiat CR 42

Den här har legat i förrådet i drygt 20 år, köpte den av min favoritlangare Jens på C4 någon gång i slutet av 90-talet när den här sortens byggsatser hade en fantastisk dragningskraft på mig. Och Jens levererade - Ventura, High Planes, konstiga öststatsmodeller i murkiga kartonger... När jag satte mig och räknade ihop vad detta missbruk kostat så skulle pengarna räckt till en luftvärdig Spitfire i skala 1:1 - eller åtminstone en Mustang :) !

Byggsatsen kommer från italienska Mister Kit (de stavar själv lite olika, med och utan mellanslag, så i den andan så blandar och ger jag också...) som är en hobbyaffär i Milano. Byggsatserna kan faktiskt fortfarande köpas nya från deras hemsida. Prislappen satt kvar på min, 295 kronor, så det är ingen modell jag har råd att INTE bygga :) !

Bild
Snygg målning av Roberto Valentini (lite grann av italiens Don Greer som illustrerat väldigt många flygböcker) som visar en av de CR 42 som flög från Belgien under Slaget om England. Skulle inte se fram emot att möta Mr Spitfire på dåligt humör om jag flög en sådan här...

Bild
Bits and pieces! Plasten kommer från MPM och är väldigt mycket en produkt av sin tid, mitten av 90-talet. Det betyder att det är en del att putsa och städa, lite mjuka detaljer (vilket nästan är en fördel på en sådan här maskin) samt INGA FÄSTPUNKTER ÖVERHUVUDTAGET FÖR DEN SKOG AV STÖTTOR som utgör huvudnumret på en CR 42... Resinet som kommer med är toppklass även om jag gärna hade velat ha ett par huvudhjul också i det materialet, det finns med ett litet etsark med cockpitdelar och ett fint dekalark. Till slut har jag även skaffat ett Eduard-set som är gjort för Italeris byggsats (vilket antagligen är det smarta valet...).

Den här kan man ju som bekant bygga svensk men så blir det INTE - det blir Slaget om England och italienskt!

Så. Det finns en risk att jag peggat upp för epic failure men vi får väl se :) !

Hälsningar

Magnus
Stellan
Inlägg: 5634
Blev medlem: 12 dec 2011, 21:13
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: 1/72 Misterkit Fiat CR 42

Inlägg av Stellan »

Ja, ja, ja, ja! Vi har välsignats med ett nytt Magnus-bygge i dessa mörka tidevarv. Något nytt som lyser upp i höstmörkret.
Stellan Schroeder Englund
Joakim Hultman
Inlägg: 1836
Blev medlem: 27 jan 2012, 10:27
Ort: Stockholm

Re: 1/72 Misterkit Fiat CR 42

Inlägg av Joakim Hultman »

Med en så tjusig boxart så måste ju byggsatsen vara bra den också. Det säger sig självt!
daza
Inlägg: 168
Blev medlem: 25 apr 2019, 19:39
Namn: Daniel Zachrisson

Re: 1/72 Misterkit Fiat CR 42

Inlägg av daza »

Magnus, kul att se vad du kan göra med den gamla godingen! Jag byggde den för de där ca 20 åren sedan och stöttorna var inte oövervinnerliga ens då. Man får se dem som en ersättning för det minimala riggningsabetet.

/Daniel
kai
Inlägg: 946
Blev medlem: 29 jan 2012, 21:26
Namn: Kai-Mikael Jää-Aro

Re: 1/72 Misterkit Fiat CR 42

Inlägg av kai »

Belgien? Intressant, belgarna hade ju egna Fiatar, men när jag kollar upp saken verkar det som om deras överlevande plan hade flytt till Frankrike innan de italienska kom till Belgien. Undrar om de ändå kunde utnyttja reservdelslager eller om belgarna hade förstört allt sånt.
magnusf
Site Admin
Inlägg: 3641
Blev medlem: 02 apr 2012, 20:16
Namn: Magnus Fridsell

Re: 1/72 Misterkit Fiat CR 42

Inlägg av magnusf »

Stellan och Joakim! Jag ska göra mitt bästa för att uppfylla förväntningarna! Och Stellan, får jag ordning på stöttorna på den här så kanske jag ger mig på den där eländiga Heinkel 114 som ligger och skäms i sin låda igen...

Daniel! Jag bugar djupt för din insats! Finns modellen kvar? I så fall, kan man få se en bild? Jag har bara sett en enda byggd trots det uppenbara svenskbyggarintresset men jag tror det var Micke Forslunds, inte din!

Kai! Det borde vara ett drygt halvår mellan att Belgien faller och italienarna dyker upp men det är en spännande frågeställning. Logistiken kring att flytta sig med en massa flygplan upp till Belgien lär inte ha varit helt enkel!

En sak man snabbt inser är att får man inte ordning på stöttorna så kan man skita i resten, ingen idé att superdetaljera något som man ändå inte får dit övervingen snyggt på så det är lika bra att börja med vingarna!

Bild
Jag använde en treplansskiss som utgångspunkt för att göra en CAD-ritning över hur stöttorna fäster i vingarna, skalad för att passa mot byggsatsen. Med hjälp av utskriften gjorde jag sedan en väldigt enkel borrmall som såg till att hålen var i rätt positioner och att båda vingarna var lika borrade.

Bild
Stöttorna fixerade med mässingstråd så att jag kunde torrpassa och kolla allt innan limning. Bare Metal-folien på undervingen finns där för att jag ska kunna bygga upp stöttornas nederände med CA-lim för att få perfekt passning utan att limma fast dem, jag tänker hantera övervinge med stöttor separat tills efter målning och dekaler. Ser inget annat sätt att göra det på för man lär inte komma åt att måla mellan i den skogen av stöttor!

Bild
Det ser inte HELT omöjligt ut tycker jag...

Trevlig kväll!

Magnus
Stellan
Inlägg: 5634
Blev medlem: 12 dec 2011, 21:13
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: 1/72 Misterkit Fiat CR 42

Inlägg av Stellan »

Magnus, låter som en bra deal: om du lyckas med denna blir du dömd att Heinkla. För egen del ser detta ut som en total skitmodell med en himla massa jobb med stöttorna. Dock tror jag att du är den rätta mannen att ta itu med detta som en sann ingenjör. Du borde sätta upp den på ditt CV om du får till den. Lycka till!
Stellan Schroeder Englund
daza
Inlägg: 168
Blev medlem: 25 apr 2019, 19:39
Namn: Daniel Zachrisson

Re: 1/72 Misterkit Fiat CR 42

Inlägg av daza »

Magnus, visst finns den kvar! Penselmålad och kamouflaget duttat med en skumgummibit men på något vis tycker jag ändå att den står sig ganska bra. Övervingen är i alla fall rak :D Bör ha varit 14-15 år nånting när jag byggde den.

Bild
Bild

Forslunds bygge är fint! Har bara sett det på bild i hans J11-bok. Han har en ganska ingående byggbeskrivning av den i boken också. Kommer inte ihåg hur jag gjorde, men han skriver att man behöver karva en del på insidan av flygkroppen för att cockpit ska få plats. Nu blir jag ju taggad på att bygga en obsolet italienare jag också! Har ändå Supermodels Reggiane Re 2000 med tillhörande RCR-ets liggande...

/Daniel
magnusf
Site Admin
Inlägg: 3641
Blev medlem: 02 apr 2012, 20:16
Namn: Magnus Fridsell

Re: 1/72 Misterkit Fiat CR 42

Inlägg av magnusf »

Daniel! Seriöst? Hur fasen fick du till stöttorna som tonåring, jag kämpar med mina och det är fanken inte lätt? Var rädd om den där! Köpte du din också av Hobbyimporten?

Bild
Det här är segt att hålla på med men nu börjar det landa i något som är åtminstone acceptabelt. Superlim hjälper eftersom det fyller gapen mellan stöttorna och vingen, samtidigt är det rätt hårt och svårslipat och strukturen är inte speciellt stark vilket för att det gärna spricker upp igen när man håller på. Nåja, jag räknade från början med att det skulle vara målningen som är kul med den här, inte bygget!

Cockpit är mer en fråga om att det ska se sannolikt ut genom den lilla öppningen...

Hälsningar

Magnus
daza
Inlägg: 168
Blev medlem: 25 apr 2019, 19:39
Namn: Daniel Zachrisson

Re: 1/72 Misterkit Fiat CR 42

Inlägg av daza »

Det var ju ett tag sedan, så jag kommer inte riktigt ihåg hur jag gjorde, men jag tror att jag satte dit dem på fri hand bara. Kan inte förklara det på annat sätt än ungdomligt oförstånd och tur... Sen så är ju inte passningen mot vingarna 100% om man tittar nära, men lyckades som sagt få övervingen rak. En annan kul grej med mitt bygge var att jag fick inte mindre än tre uppsättningar av höger landställ men inget vänster, så jag fick snällt kapa och spegelvända ett av ställen.

Handlade en hel del av Jens på den tiden, mestadels obskyra resinmodeller av tidigt svenskt jaktflyg, men just den här tror jag faktiskt var Rebell Hobby.

/Daniel
Skriv svar