Tamiya J30 Mosquito 1/72

Detta är vårt fotografiska forum där besökare kan dela bilder på deras pågående modellprojekt (pågående eller färdiga), för att kunna få feedback och konstruktiva kommentarer. För att lägga upp en bild, klicka på fliken Bilagor under inläggets testruta. Klicka på Lägg till filer för att ladda upp dina bilder, upp till tre bilder per inlägg. 800 × 600 pixlar är lagom storlek.
daza
Inlägg: 170
Blev medlem: 25 apr 2019, 19:39
Namn: Daniel Zachrisson

Re: Tamiya J30 Mosquito 1/72

Inlägg av daza »

Går lite långsamt just nu, men vingarna har kommit på plats.

Bild

Nästa steg är huven tror jag. Finns dekaler till ramarna på insidan, men tänkte måla dem istället.

/Daniel
Senast redigerad av daza den 04 dec 2020, 07:31, redigerad totalt 1 gånger.
daza
Inlägg: 170
Blev medlem: 25 apr 2019, 19:39
Namn: Daniel Zachrisson

Re: Tamiya J30 Mosquito 1/72

Inlägg av daza »

Länge sedan senaste uppdateringen, men det går så sakteliga framåt. Kostade på mig en målningsmask till huven, men den är gjord för att måla den invändiga ramen utifrån och krävde viss modifiering. Helt klart till hjälp ändå.

Bild

Därefter grundmålning:

Bild

pre-shading:

Bild

och kamouflage:

Bild

/Daniel
Senast redigerad av daza den 04 dec 2020, 07:32, redigerad totalt 1 gånger.
magnusf
Site Admin
Inlägg: 3647
Blev medlem: 02 apr 2012, 20:16
Namn: Magnus Fridsell

Re: Tamiya J30 Mosquito 1/72

Inlägg av magnusf »

Det tar sig Daniel, ser helrätt ut :) !

Hälsningar

Magnus
daza
Inlägg: 170
Blev medlem: 25 apr 2019, 19:39
Namn: Daniel Zachrisson

Re: Tamiya J30 Mosquito 1/72

Inlägg av daza »

Tack Magnus! Det grå-gröna har nu även kompletterats med en färgklick i form av en röd lucka. Detta blir således Röd H (30041).

Bild

/Daniel
Senast redigerad av daza den 04 dec 2020, 07:33, redigerad totalt 1 gånger.
Snoddas
Inlägg: 122
Blev medlem: 18 sep 2020, 22:27
Namn: Henrik

Re: Tamiya J30 Mosquito 1/72

Inlägg av Snoddas »

Ser bra ut tycker jag, men din pre-shade försvann en smula.
daza
Inlägg: 170
Blev medlem: 25 apr 2019, 19:39
Namn: Daniel Zachrisson

Re: Tamiya J30 Mosquito 1/72

Inlägg av daza »

Jo visserligen, men var inte ute efter att det skulle slå igenom så mycket heller. Vill mest att det inte ska vara helt homogent. Syns lite mer i verkligheten än på bild dock.

/Daniel
Gabriel
Inlägg: 649
Blev medlem: 16 maj 2015, 13:33
Namn: Gabriel Pålsson
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Tamiya J30 Mosquito 1/72

Inlägg av Gabriel »

Oj oj, det där ser bra ut! Jag byggde en liknande för några år sedan men vågade mig inte på att måla dörren, det blir en härlig färgklick.

/Gabriel
daza
Inlägg: 170
Blev medlem: 25 apr 2019, 19:39
Namn: Daniel Zachrisson

Re: Tamiya J30 Mosquito 1/72

Inlägg av daza »

Tack Gabriel! Spanade in ditt bygge på flickr, och det ser också riktigt bra ut. Vad hade du för wash till panellinjerna? Tycker att de ser ganska lagom markerade ut.

Förutom att det har kommit på ett lager klarlack inför dekalerna tog jag igår tjuren vid hornen och satte ihop propellrarna.

Bild

/Daniel
Senast redigerad av daza den 04 dec 2020, 07:33, redigerad totalt 1 gånger.
Gabriel
Inlägg: 649
Blev medlem: 16 maj 2015, 13:33
Namn: Gabriel Pålsson
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Tamiya J30 Mosquito 1/72

Inlägg av Gabriel »

Kul att du gillar vad jag fick till! Jag kunde ha gjort ett bättre jobb med de mindre dekalerna där några silvrade en del efter mattlacken. Men, men...

Jag använder mig i huvudsak av färdiga washer från framförallt AK eller Ammo och den färg jag använder mig av för grön/brun/grå camouflage är deras Dark brown for green vehicles. Utan tvekan den mest använda washen på mitt byggbord!

De där propellrarna var inte roliga, men det ser onekligen ut som du har koll på läget!

/Gabriel
daza
Inlägg: 170
Blev medlem: 25 apr 2019, 19:39
Namn: Daniel Zachrisson

Re: Tamiya J30 Mosquito 1/72

Inlägg av daza »

Var på MJ Hobby i Västberga igår och införskaffade en ny airbrushkompressor istället för min gamla öronbedövande Werther, och då fick en burk "Dark brown for green vehicles" följa med hem också. Ska bli intressant!

Dekalerna börjar komma på plats. Den enkla vägen här hade varit att köpa Moose Republics dekaler, och så ska jag göra nästa gång jag bygger en Mosquito... Nu blev det en salig blandning av vad jag hade hemma dvs. lådans dekaler, Maestros J30-ark och kronmärken/siffror från Flying Colors. Maestro-dekalerna tror jag att jag köpte samtidigt som byggsatsen på något Open för längesedan, och de var nog inte helt purfärska då heller. De har inte åldrats med någon direkt värdighet. De är tunna men stenhårda och Micro Sol har liten eller ingen påverkan på dem.

Blev därför så att jag tog småtexter från lådans ark (30041 ska ha haft de engelska texterna kvar) och kompletterade med några texter från Maestro. Kodbokstäverna och divisionsemblemet är från Maestro men jag har bytt ut kronmärken och siffror till Flying Colors. Största problemet var det lilla "H"-et på den dubbelkrökta ytan på nosen, men det blev ok till slut.

Bild

Propellrarna ser just nu ut som något från lösgodisdisken.

Bild

/Daniel
Skriv svar