Diverse svenskt flyg 1:72

Detta är vårt fotografiska forum där besökare kan dela bilder på deras pågående modellprojekt (pågående eller färdiga), för att kunna få feedback och konstruktiva kommentarer. För att lägga upp en bild, klicka på fliken Bilagor under inläggets testruta. Klicka på Lägg till filer för att ladda upp dina bilder, upp till tre bilder per inlägg. 800 × 600 pixlar är lagom storlek.
daza
Inlägg: 168
Blev medlem: 25 apr 2019, 19:39
Namn: Daniel Zachrisson

Diverse svenskt flyg 1:72

Inlägg av daza »

Har följt forumet länge och haft stor nytta av det, men har inte postat så mycket mer än sporadiskt, så tänkte att det är dags att visa några byggen. Som många andra byggde jag som yngre men när jag började på KTH blev det ett uppehåll. Nu tillbaks i hobbyn sedan ett par år, och precis som före uppehållet med största fokuset på svenskt flyg i skala 1:72.

Först lite gammal skåpmat i form av Hkp 2 från Extra Tech. Byggde den i 15-årsåldern och tog hem en klasseger i IPMS Open 2002, men det blev nästan skrot i samband med ett inbrott hemma hos föräldrarna för några år sedan. Nu renoverad till sin forna glans och självklart målad med Humbrol 86 och med dekaler från Specialtryck som det var från början. Texten ”FLYGVAPNET” hopplockad bokstav för bokstav från arket med små vita bokstäver.

Bild

Ytterligare två renoveringar av inbrottsskadade modeller. En J21R (eller kanske A21R när det är F7) byggd med Hellers J21 som bas och konverterad med Broplans vakuumsats, och en J33 baserad på Eastern Express Sea Venom och bakdel från Hellers Vampire. Jag var tydligen inte rädd för utmaningar, men målningstekniken låg lite efter byggtekniken så det är först nu som de kommer helt till sin rätt. Ett stort lyft att gå över till Gunze och Tamiya istället för att hålla på att slabba med Humbrol i färgsprutan. Fick helt ok resultat med Humbrol på slutet, men man drog sig lite för att dra igång färgsprutan med thinner och grejer. J33:an fick även en av extrahuvarna från Maestro Models J33-sats som ligger i stashen, istället för ett gammalt försök att dra en egen huv.

Bild
Bild

Ett av de första nya byggena blev en Hasegawa-drake med dekaler från Flying Colors. Takterna sitter i oväntat bra, och roligt att börja prova nya tekniker och produkter. Har blivit en hel del byggt efter detta, så flera inlägg följer efter hand.

Bild
Bild

/Daniel
Niklas
Inlägg: 458
Blev medlem: 25 jan 2012, 20:15
Namn: Niklas Knutzén

Re: Diverse svenskt flyg 1:72

Inlägg av Niklas »

Snyggt Daniel, dina alster ser riktigt fina ut!

Får också passa på att önska dig välkommen tillbaka till hobbyn! Kul att du återupptagit den!
Mvh,
Niklas
IPMS Sydost
magnusf
Site Admin
Inlägg: 3641
Blev medlem: 02 apr 2012, 20:16
Namn: Magnus Fridsell

Re: Diverse svenskt flyg 1:72

Inlägg av magnusf »

Håller med Niklas, välkommen! Fina byggen, speciellt kul att se Alouetten. Och snyggt renoverat!

Posta gärna fler byggen, vi behöver lite återväxt här på byggfronten :) !

Hälsningar

Magnus
daza
Inlägg: 168
Blev medlem: 25 apr 2019, 19:39
Namn: Daniel Zachrisson

Re: Diverse svenskt flyg 1:72

Inlägg av daza »

Niklas och Magnus, tack för det! Nu när jag har kommit igång igen förstår jag inte varför jag inte gjorde det tidigare, men förstås mycket lättare när jag till slut fick i ordning ett hobbyrum efter många år av lägenhetsboende och husrenovering.

Magnus, ja jag gillar också Alouetten skarpt både som förebild och modell. I modellform var det den som lyfte mitt byggande till en lite högre nivå och dessutom tvingade mig att skaffa färgspruta. Dessutom tog den som sagt hem en klasseger plus SFF:s vandringspris första gången jag var med på Open, så ville inte att den skulle sluta sina dagar såhär:

Bild

Letade länge efter en ny byggsats, och Extra Tech är väl borta sedan länge, men sen hittade jag en i ett hörn hos Rebell Hobby. Max hade missat att lägga in den i databasen… Så vad det lider blir det en Alouette till, och då Marinens blåmålade med flottörer är tanken.

Här kommer ett bygge till. Köpte Airfix ”new tool” Mustang i en mycket sargad låda och för en billig peng på flygdagen i Nyköping förra året. Innehållet var det dock inget fel på.

Etsade bälten men annars inget extra i cockpit.

Bild

Testade Vallejos metallfärger men med lite vitt iblandat på vingar och sidoroder.

Bild

Fortsatt målning av bländskydd m.m.

Bild

Hade ett gammalt dekalark från Flying Colors liggande. Körde för säkerhets skull ett lager Micro liquid decal film på dem, men det gick bra. Kronmärkena på J26-arket hade jag tydligen använt till något annat, så fick ta från ett separat kronmärkesark.

Bild

Underdelen till huven fick bearbetas en hel del för att få huven att sitta i rätt öppet läge.

Bild

Det färdiga resultatet.

Bild

/Daniel
Henrik R
Inlägg: 2969
Blev medlem: 25 jan 2012, 20:19
Ort: Rockholm

Re: Diverse svenskt flyg 1:72

Inlägg av Henrik R »

Tjena, välkommen tillbaka. Mussen blev härligt krispig och snygga renoveringar dessutom. Topp!!
daza
Inlägg: 168
Blev medlem: 25 apr 2019, 19:39
Namn: Daniel Zachrisson

Re: Diverse svenskt flyg 1:72

Inlägg av daza »

Tack Henrik! Följer med stort intresse dina imponerande 1/32-byggen. Är själv ganska trogen 1/72-skalan, men har en Matchbox Venom i 1/32 som ska byggas som J33 någon gång.

Vi går vidare med Marivox B17. Den hade ändå legat till sig i stashen sedan inköpet på Wentzels under skolresa till Stockholm 2004-2005 någonting. Man ser inte överdrivet mycket genom byggsatsens huv så inga utsvävningar i cockpit förutom bälten. Använde byggsatsens dekaler med tillägg av överblivna småtexter från bl.a. Moose Republics J21-ark (som jag använde till J21R).

Bild
Bild
Bild
Bild
Bild

/Daniel
daza
Inlägg: 168
Blev medlem: 25 apr 2019, 19:39
Namn: Daniel Zachrisson

Re: Diverse svenskt flyg 1:72

Inlägg av daza »

Senast färdigbyggd är en J7 Bristol Bulldog i form av Airfix byggsats med tillägg av instrumentpanel från Yahu, ny vindruta och diverse klumpiga stag/bränsleledningar/pitotrör utbytta till mässingstråd. Tidigare har jag alltid frihandsriggat med varmdragen sprue, men testade att förborra och använda elastisk tråd den här gången. Byggsatsens propeller ser ut att ha lånat pitchen från en gammal fiskebåt, och det finns ersättningspropellrar från Kora och Freightdog, men fick ändå till byggsatsens hyffsat med viss bearbetning.

Bild
Bild
Bild

På byggbordet just nu finns Tamiyas Mosquito som ska byggas som J30, men den får nog en egen byggtråd.

/Daniel
Niklas
Inlägg: 458
Blev medlem: 25 jan 2012, 20:15
Namn: Niklas Knutzén

Re: Diverse svenskt flyg 1:72

Inlägg av Niklas »

Mycket fina byggen Daniel, sen är det förstås extra kul att se en F4-maskin, när man jobbat där uppe, bland de andra svenskheterna. :)
Mvh,
Niklas
IPMS Sydost
daza
Inlägg: 168
Blev medlem: 25 apr 2019, 19:39
Namn: Daniel Zachrisson

Re: Diverse svenskt flyg 1:72

Inlägg av daza »

Tack Niklas! Är svag för individuella märkningar så storsjöodjuret var svårt att motstå.

Ett bygge till från i våras, Hellers Safir som Sk50 i all sin gulhet.

Bild

Leveransen av instrumentpanelen till J7:an drog ut lite på tiden, så jag drog igång ett mellanbygge av en Heller-Vigg med ganska låg ambition. Gör det enkelt för mig och gör den metallren tänkte jag. Men man kanske skulle testa FOA-kammot ändå? Och så var kravglidningen ett faktum...

Bild

Använde Maestros mask för kamouflaget, men med viss modifiering kring huvarna eftersom masken är till en ensitsig.

/Daniel
Niklas
Inlägg: 458
Blev medlem: 25 jan 2012, 20:15
Namn: Niklas Knutzén

Re: Diverse svenskt flyg 1:72

Inlägg av Niklas »

Tycker du fått till en riktigt fin Viggen, kamouflaget ska du absolut vara nöjd med! Ser ut som det är en gammal Heller det också..?

Synd bara att du vänt säkringshandtaget på raketstolen på fel håll. Öglan ska sitta utåt... ;)

Safiren ser bra ut den också, för övrigt. En inte helt lätt byggsats att få snygg alla gånger. Bra jobbat!
Mvh,
Niklas
IPMS Sydost
Skriv svar