Italeri JAS 39B Gripen, 1/48

Detta är vårt fotografiska forum där besökare kan dela bilder på deras pågående modellprojekt ( pågående eller färdiga), för att kunna få feedback och konstruktiva kommentarer. För att lägga upp en bild: 1. Ladda upp din bild/bilder på en fototjänst som t.ex. Imgur eller Flickr. 2. Försök att hålla storleken till 800x600. 3 När du laddat upp bilderna så kopierar du in dess URL när du tryckt på IMG knappen, då får du en IMG tag före och efter URL:en.
Björn Fransson
Kontakt:

Italeri JAS 39B Gripen, 1/48

Inlägg av Björn Fransson » 18 sep 2020, 07:20

Hade egentligen tänkt ta tag i Kittyhawks ensitsare. har klämt och känt och samlat mod ett tag nu, även om den ser lockande ut i lådan har jag förstått att det inte direkt är någon enkel resa. Beställde en Airescockpit från Hannants och letade lite förstrött i stashen efter kommande projekt. Hittade plötsligt Italeris tvåsitsare som jag köpte för länge sedan. Och minsann, låg det inte en CMK-cockpit i lådan. Och Masters pitotrör. Och Eduards målningsmask. Hm. Posten från England kanske tar ett tag. Man kan ju alltid börja plocka lite. Kanske inte bygga, men kolla lite...

Och plötsligt såg det ut så här:

Bild

Okej. Lika bra att fortsätta. Passformsmässigt måste jag säga att den här är bättre än sitt rykte. Till skillnad från Kittyhawk är den rätt grovt tillyxad i detaljerma, jag har byggt Italeris i 1/72, och den här känns i princip som att den är uppförstorad rakt av. Men enkelheten gör den också lätt att få ihop, och inte drog den särskilt mycket spackel heller. Knepigast var att få till skarven mellan vingarnas undersida (en bred del med underkroppens mitt i mitten) och kroppen.

CMK:s set innehåller även en huv som både är korrigerad och som dessutom är lite tonad. Ett bra lyft för modellen, även om det inte var helt enkelt att få till den. Egentligen borde jag justera modellens stora svaghet, partiet framför frontrutan som inte är klockrent. Men där går gränsen, i mina ögon ser den ut som en Gripen ändå. Och formmässigt är den riktigt fin i övrigt. Bytte ut de små strakes bakom canarderna (för tjocka) och justerade infästningen mot kroppen som är kraftigt överdriven. I övrigt var det bara att bygga på. Här efter primer och kompletterande slipning:

Bild

Snart dags att måla. Först en ordentlig pre-shade. Jädrans kul dethär! :D Masters pitotrör är fint, men vääääldigt smalt, så det fick skyddas. Gripen gör sig bra med lite längre nos!

Bild

Kom osökt att tänka på den här klassikern! :D

Bild

Och sedan på med färg. Det fick bli en hemkörd blandning av olika grå nyanser från Mr. Paint.

Bild

Snart dags för dekaler. Lyckligtvis låg det ytterligare ett fynd i lådan; Two Bobs gamla Gripenark. :)

Anders.Edblad

Re: Italeri JAS 39B Gripen, 1/48

Inlägg av Anders.Edblad » 18 sep 2020, 10:29

Alltid trevligt när man hittar en massa eftermarknadsgodis i lådan som man för länge sedan köpt och glömt bort.
Kul också att se ett så fint bygge av Italeri Jasen.
Ser fram emot bygget av den där Captain Scarlett maskinen.

Anders E

SmålandsJerusalem

Inlägg av SmålandsJerusalem » 18 sep 2020, 18:03

Jag blev också mycket positivt överraskad över passformen när jag byggde min franska Corsair, som också var en Italeri-byggsats.

Den föll i princip ihop av sig själv.

Det var bara den mycket tunna plasten och det ständiga småjusterandet av diverse detaljer, som inte på något sätt och vis stämde överens med originalet, som var irriterande. Samt att byggsatsen redan från början verkar ha varit genomtänkt för att enbart kunna byggas med stängd kabinhuv, trots att byggaren kanske vill ha huven öppen.

Man vågar helt enkelt inte slipa alltför mycket bakom förarkabinen, för då måste spacklet fram då det har gått hål i plasten.

Är själv sugen på en JAS 39 Gripen, då jag har sett det flygplanet nästan dagligen under min värnplikt, och verkligen gillar det. Det är bara alla stenciler och allt pilljobb som hittills har avskräckt mig. Och den nu äntligen minskande högen av byggsatser som jag vill få klart först.

Jättefint bygge för övrigt!

Vänligen, Morgan // SmålandsJerusalem
ÄVEN EXPERTER HAR VARIT NYBÖRJARE

Björn Fransson
Kontakt:

Inlägg av Björn Fransson » 21 sep 2020, 07:49

Tack, båda!

Morgan: Jo, Italeri får absolut till det ibland, jag skulle inte säga att kvaliteten är låg, snarare ojämn. Och någonstans finns något i den feta plasten och de distinkta panellinjerna som jag gillar. Plus att de ändå försöker få till detaljeringen, ibland lyckas de riktigt bra. Köpte deras Hawk nyligen och insåg snart att det var helt onödigt att köpa den resincockpit jag funderade på. Och de är en av få tillverkare som bryr sig om att det faktiskt finns kablage i hjulbrunnar (även om de inte alltid sitter på rätt ställe... :). Så de har ändå höga ambitioner och jag gilla som sagt deras modeller trots allt.

Henrik R
Kontakt:

Inlägg av Henrik R » 28 sep 2020, 19:36

Tjo Björn! Det där blir som vanilgt ett Fransonskt mästerverk. Ska bli spännande att se den med dekaler.

JA_37C
Namn: Tobias

Inlägg av JA_37C » 28 sep 2020, 22:32

Ser trevligt ut. Jag har vart sugen på en Kittyhawk-Gripen men undvikit Italeri.. kanske borde tänka om?

Synd att det finns så få dekalark med svenska individer att få tag på..

Skriv svar