Thulin A / Renwal Aeroskin Bleriot XI

Detta är vårt fotografiska forum där besökare kan dela bilder på deras pågående modellprojekt (pågående eller färdiga), för att kunna få feedback och konstruktiva kommentarer. För att lägga upp en bild, klicka på fliken Bilagor under inläggets testruta. Klicka på Lägg till filer för att ladda upp dina bilder, upp till tre bilder per inlägg. 800 × 600 pixlar är lagom storlek.
Björn B
Inlägg: 3434
Blev medlem: 13 jan 2012, 22:55
Namn: Björn Bäcklund
Ort: Stockholm
Kontakt:

Thulin A / Renwal Aeroskin Bleriot XI

Inlägg av Björn B »

Bild
Har varit nyfiken på denna och har till slut tagit mig mod att börja på den.

Bild
Jag har byggt Frogs kanalflygare tidigare så jag försöker modernisera den här. Börjar med att bygga en ny stabbe.
Byggmaterialet kan tyckas grovt men det behövs för stabilitet och för att kunna slipa ner den till rätt form.

Bild
Det här är en modell med aeroskin som ska kläs på plasten.

Bild
Var ju tvungen att testa så undersidan av en vinge fick bli provplats.
Enigt instruktionen ska aeroskinnet placeras på plasten med strukturytan utåt sedan penslar man på flytande lim som ska smälta plasten som kryper upp i porerna och låser skinnet.
Det återstår att se om det håller i längden men en sak som slår mig när jag håller på med vingen är hur tunn den är. Den känns mycket smäckrare än dom massiva vingar man hållit på med i biplan förut.
Senast redigerad av Björn B den 09 sep 2020, 01:17, redigerad totalt 1 gånger.
Björn B
Inlägg: 3434
Blev medlem: 13 jan 2012, 22:55
Namn: Björn Bäcklund
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Renwal Aeroskin Bleriot XI

Inlägg av Björn B »

Jag undrar om inte det här går åt skogen. Jag misstänker att den vita plasten i stabben kommer skära sig mot den svarta plasten.
Stellan
Inlägg: 5634
Blev medlem: 12 dec 2011, 21:13
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Renwal Aeroskin Bleriot XI

Inlägg av Stellan »

Hmm det där påminner om när jag i unga dagar limmade bakpapper på vingar av tunna trästickor och penslade utspätt trälim över rasket.

Varför inte ge allt en tunn primer av "träfärgad" färg innan beklädningsfasonerna tilltar?
Stellan Schroeder Englund
Björn B
Inlägg: 3434
Blev medlem: 13 jan 2012, 22:55
Namn: Björn Bäcklund
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Renwal Aeroskin Bleriot XI

Inlägg av Björn B »

Jag var inne på det men är rädd att färgen kommer smetas ut av limmet. Jag får experimentera. Jag har ju fem plan till som ska kläs med aeroskin.
Stellan
Inlägg: 5634
Blev medlem: 12 dec 2011, 21:13
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Renwal Aeroskin Bleriot XI

Inlägg av Stellan »

Men varför skulle det smetas ut om du kör med..Humbrol ? Eller vad använder du för färger? Jag tror inte ens att en välhärdad vattenlöslig akrylfärg löses upp.

Ed. Aha, nu ser jag hur det är tänkt att fungera. Va där aeroskin egentligen, bara papper? Har gjort mobiler som jag klätt med silkespapper som fästes med vanligt vitlim. Utspätt lim fungerar sedan som en spännlack som slätar ut alla rynkor.
Stellan Schroeder Englund
Björn B
Inlägg: 3434
Blev medlem: 13 jan 2012, 22:55
Namn: Björn Bäcklund
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Renwal Aeroskin Bleriot XI

Inlägg av Björn B »

Bild
Jag trodde det bara var silkespapper men det verkar vara något annat eller behandlat på något sätt. Det är segare än papper och känns lite blankare på ena sidan än den andra.
WW1 kärrorna som fanns hade ju camouflagemönsrer på skinnet.

Bild
En fördel med denna jämfört med Frogmodellen är att jag kan få rätt längd på plywoodinklädnaden som ska vara kortare på den här kärran.
Björn B
Inlägg: 3434
Blev medlem: 13 jan 2012, 22:55
Namn: Björn Bäcklund
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Renwal Aeroskin Bleriot XI

Inlägg av Björn B »

Bild
Självfallet gick det åt skogen. Jag limmade ihop kroppen of gav mig på installationen av Gnome Omega motorn och där tog det stopp. Koppen var för smal.
Ett alternativ har varit att bygga den som en av Cederströms Bleriot XI så jag funderar på att använda Frogmodellen till en Thulin A men vingarna är för korta och kroppen kräver en ganska stor modifiering .
Tillbaks till Renwalsatsen. Alternativet blir att scratchbygga en ny kropp men det lockar inte. Till slut väljer jag att använda delar av byggsatsen och bygga om den. Jag använder rund plast så blir det mer likt originalet men det slutar väl med en banan eller s-formad modell till slut.
Rickard Andersson
Inlägg: 95
Blev medlem: 27 sep 2012, 19:59
Namn: Rickard Andersson

Re: Renwal Aeroskin Bleriot XI

Inlägg av Rickard Andersson »

Intressant utmaning, har funderat på något liknande men det har aldrig blivit av. Ser fram emot slutresultatet så ge inte upp.

mvh Rickard
Björn B
Inlägg: 3434
Blev medlem: 13 jan 2012, 22:55
Namn: Björn Bäcklund
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Thulin A / Renwal Aeroskin Bleriot XI

Inlägg av Björn B »

Jag ger inte upp. Projektet kan somna av en månad eller 10.....år, men ge upp?
Skriv svar