Dodge WC52 "BEEP" Svensk Flygtjänst färdig

Detta är vårt fotografiska forum där besökare kan dela bilder på deras pågående modellprojekt (pågående eller färdiga), för att kunna få feedback och konstruktiva kommentarer. För att lägga upp en bild, klicka på fliken Bilagor under inläggets testruta. Klicka på Lägg till filer för att ladda upp dina bilder, upp till tre bilder per inlägg. 800 × 600 pixlar är lagom storlek.
Björn B
Inlägg: 3434
Blev medlem: 13 jan 2012, 22:55
Namn: Björn Bäcklund
Ort: Stockholm
Kontakt:

Dodge WC52 "BEEP" Svensk Flygtjänst färdig

Inlägg av Björn B »

Bild
Efter diskussionen 2013: http://ipmsstockholm.se/phpBB3/viewtopic.php?f=2&t=4077 så startade jag faktiskt ett bygge.

Bild
Det började ju bra. Såg att försänkningarna på sidorna av flaket låg för högt och dessutom på olika höjd.

Bild
Så det blev till att såga och flytta delar.

Bild
En bra början. Fick ju såga och nu sitter dom på samma höjd.

Bild
Men det stora problemet med Escis modell är att karossen hamnar för högt. Ett jättemellanrum mellan hjul och skärm.
Modellen dog efter att flaket och hytten byggts ihop men nu sju år senare är det nystart.
Jag kollade på bilder för att se hur det ska se ut när jag såg att flaket på Escis modell sitter alldeles för högt. Likadant med framskärmarna. Dom hamnar ända uppe vid gälarna i huven när dom ska vara en bit ner.

Bild
Hade jag inte byggt ihop flaket redan så hade jag slipat undersidan för att tunna ner golvet men nu fick jag avverka plast med mini-stämjärn. Lite av ovandelen av chassiet slipades bort också.
Framskärmarna har tunnats ner och flyttats ner efter att listen dom ska limmas mot slipats bort.

Bild
Bättre jämfört med originalmodellen men fortfarande för hög. Axlarna är inte fastlimmade så arbetet fortsätter.
Senast redigerad av Björn B den 05 okt 2020, 15:39, redigerad totalt 1 gånger.
Andre B.
Inlägg: 3358
Blev medlem: 28 feb 2012, 19:31
Namn: Andre
Ort: Någonstans på västkusten...

Re: Dodge WC52 "BEEP"

Inlägg av Andre B. »

Den där har jag alltid önskat bygga. Roligt att se ditt bygge med dess egenheter och åtgärder! :)

Mvh. Andre
Bättre allt för många obyggda och påbörjade modeller i garderoben och i lådor än en enda modell för lite... 8-)

Lite av vad som finns i vitrinet...
S 26 "6" (Airfix), J 26 "Gul H" (Hasegawa), J 26 "Vit Bertil" (Heller).
Björn B
Inlägg: 3434
Blev medlem: 13 jan 2012, 22:55
Namn: Björn Bäcklund
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Dodge WC52 "BEEP"

Inlägg av Björn B »

Bild
Har fått på lite färg. Försöker få den solblekt
Hokey
Inlägg: 86
Blev medlem: 28 jan 2012, 00:25

Re: Dodge WC52 "BEEP"

Inlägg av Hokey »

Kan inte en del av problemet med att det blir för stort mellanrum mellan skärm och däck lösas om man inte sätter grillen upp och ner?
Björn B
Inlägg: 3434
Blev medlem: 13 jan 2012, 22:55
Namn: Björn Bäcklund
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Dodge WC52 "BEEP"

Inlägg av Björn B »

Grillen sitter rätt det är bara "vingarna" på den som kapats loss och vändes på.
Problemet med modellen ligger i fjäderpaketen som är fel så att bilen blir för hög.
Hokey
Inlägg: 86
Blev medlem: 28 jan 2012, 00:25

Re: Dodge WC52 "BEEP"

Inlägg av Hokey »

Ok, tack för tipset. Har en liggande som väntar på montering, kommer använda din tråd som kompletterande byggbeskrivning.

/H
Björn B
Inlägg: 3434
Blev medlem: 13 jan 2012, 22:55
Namn: Björn Bäcklund
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Dodge WC52 "BEEP"

Inlägg av Björn B »

Bild
Nu får det räcka. Vidare till nästa projekt.

Bild
Bild
Nu skulle jag behöva en liten gul fågel till denna.

Bild
Bild
Johan i Hok
Inlägg: 439
Blev medlem: 31 jan 2012, 08:25
Namn: Johan Erlandsson

Re: Dodge WC52 "BEEP" Svensk Flygtjänst färdig

Inlägg av Johan i Hok »

Tjusigt! Jag har ju en särskild svaghet för Dodgarna!

Johan i Hok
Björn B
Inlägg: 3434
Blev medlem: 13 jan 2012, 22:55
Namn: Björn Bäcklund
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Dodge WC52 "BEEP" Svensk Flygtjänst färdig

Inlägg av Björn B »

Blev det gröna tillräckligt blekt eller skulle jag satsat på ännu gråare?
Johan i Hok
Inlägg: 439
Blev medlem: 31 jan 2012, 08:25
Namn: Johan Erlandsson

Re: Dodge WC52 "BEEP" Svensk Flygtjänst färdig

Inlägg av Johan i Hok »

Jag tycker den blev gröna blev kanon. Tyvärr har jag ingenstans att ladda upp bilder på nätet längre, men jag har en bit plåt med Olivgrön 325(?) som ganska väl matchar färgen på bilen.
Skriv svar