Kitty Hawk pussel F-5E IRIAF 1/32

Detta är vårt fotografiska forum där besökare kan dela bilder på deras pågående modellprojekt (pågående eller färdiga), för att kunna få feedback och konstruktiva kommentarer. För att lägga upp en bild, klicka på fliken Bilagor under inläggets testruta. Klicka på Lägg till filer för att ladda upp dina bilder, upp till tre bilder per inlägg. 800 × 600 pixlar är lagom storlek.
Henrik R
Inlägg: 2969
Blev medlem: 25 jan 2012, 20:19
Ort: Rockholm

Kitty Hawk pussel F-5E IRIAF 1/32

Inlägg av Henrik R »

Nåväl kamrater! Dags för att bygga en ny 1/32. Jag har länge velat bygga denna modell, men har väntat på eftermarknads prylar som t.ex resin cockpit. Det har inte släppts någon, jo Jag vet att det finns till Hasegawas gamla häck ,men Jag tänkte att Jag inte skulle orka hålla på anpassa den. Fast -in the end- så skulle man ha använt den. Jobbet Jag la ned på cockpiten ur lådan och med eduards fotoets plus en massa egna modifikationer så tog det nog faktiskt längre tid :-)
Modellen är Kitty Hawks F-5E, Jag har byggt Kitty Hawk tidigare en F9F-8P Cougar. Det som slog mig då var att Jag tyckte den var alldeles för komplicerad. Det är lika med F-5:an. Om än ännu mer komplicerad samt att det är precis som ett pussel på 500 bitar, man får leta reda på alla cockpitdelar, små som stora på sprue A-B-C-D-E-F . Liksom hallå!!! Normala modelltillverkare är i alla fall så pass funtade att samla alla delar du behöver för cockpit,vingar,kropp,landställ och vapen på sin egen sprue. LOGISKT. Att leta reda på delarna tar bra mycket längre tid än normalt. Där får Kitty Hawk ett stort minus. Förebilden då? Jo jag tänkte faktiskt göra en Iransk F-5E. En liten polare till min MIG-17 från Lybien.

Nåväl vi får se hur detta slutar..

Många delar kändes lite grova, samt att de flesta stag och länkage inte fanns med i modellen. De fick helt enkelt scratchas.
Bild

Bild

Bild

Bild

Efter en massa fotoets och ångor från cyano, så råkade Jag pilla ihop en DC-4 1/144 tills limmet hinner torka..fort.
Bild

Bild

Nää Jag fick visst avbryta, tiden räckte inte för att göra klart DC-4:an..Kanske vid någon ytterligare paus? Så Jag får fortsätta med F-5E:n.
Cockpit är i stort sätt klar. Det verkar fungera det här.
Bild

Bild

Bild

Kudden till stolen ur lådan var som en fyrkantig legobit. Den kunde dom ha skippat helt, ser inte ut som en kudde alls, så den får också tillverkas.
Bild

Bild

Med huv på!
Bild

Bild

M39 utrymmet med matningen till bössan målad.
Bild

Bild

Ihopsatt provisoriskt.
Bild

Bild

Problemet med detta är att Jag har ingen aning hur Jag ska lösa maskningen när Jag ska måla kammoflaget :-). Huven och luckorna kan liksom inte stängas , man får maska ytorna och kanske löst tejpa fast dem i sin position. f-n vet..får lösa det på nåt sätt.
Urban Gardini
Inlägg: 1272
Blev medlem: 25 jan 2012, 20:17
Namn: Urban Gardini
Ort: Skellefteå
Kontakt:

Re: Kitty Hawk pussel F-5E IRIAF 1/32

Inlägg av Urban Gardini »

Läckert trots att det är Kitty Hawk, märket som vi alla älskar att avsky...
Modellbyggare gör det med modeller.

What is the color when black is burned? - Neil Young
Anders.Edblad
Inlägg: 1060
Blev medlem: 19 feb 2012, 19:19

Re: Kitty Hawk pussel F-5E IRIAF 1/32

Inlägg av Anders.Edblad »

Ännu en Kitty-Hawk!
Jag har några sådana och de ser fina ut i kartongerna men det verkar vara en utmaning att få ihop dom. Det där med delarna som är placerade på
olika gjutstammar verkar vara att krångla till det i onödan.
Men som vanligt ser det snyggt ut det du gjort hittils.
Väldigt fin finish på den där DC fyran.

Anders E
Senast redigerad av Anders.Edblad den 31 aug 2020, 18:26, redigerad totalt 1 gånger.
Urban Gardini
Inlägg: 1272
Blev medlem: 25 jan 2012, 20:17
Namn: Urban Gardini
Ort: Skellefteå
Kontakt:

Re: Kitty Hawk pussel F-5E IRIAF 1/32

Inlägg av Urban Gardini »

Jag har två stycken, bägge F-101. En vanlig som träning innan jag försöker få till en RF-101 då jag har en förkärlek till spaningsplan och RF-101 är Hin Håligt läcker.
Modellbyggare gör det med modeller.

What is the color when black is burned? - Neil Young
tiking
Inlägg: 840
Blev medlem: 18 mar 2012, 22:58
Ort: Falun
Kontakt:

Re: Kitty Hawk pussel F-5E IRIAF 1/32

Inlägg av tiking »

Amazing details!!!!!! Wow!!!!!!
Charles King
_________________________________
My Website:
http://one-step-further.webs.com/
Henrik R
Inlägg: 2969
Blev medlem: 25 jan 2012, 20:19
Ort: Rockholm

Re: Kitty Hawk pussel F-5E IRIAF 1/32

Inlägg av Henrik R »

Tack för kommentarerna. Kul.

Bygget rasar vidare men den var inte kul att bygga. Fy bubblan vad tråkigt det blir när de flesta delar måste slipas mot varandra för att passa.
Jag har läst rätt mycket om denna kärra och både sett och läst om vilka fällor det finns och folks reaktioner när man följer bygganvisningen.
Jag minns faktiskt att jag struntade i bygganvsningen på mitt Cougar bygge. Och denna är inget undantag. I stort har jag limmat kropp,luftintag och vingar i sektioner innan allt limmades samman.

Här är ett praktexempel, vid torrpassning såg jag direkt att skarven vid vingarna inte skulle gå att få ihop om man limmar vingsektionen enligt ritning. Megadike delux.

Bild

Här är en lösning jag kom på själv, i och med att vingdelarna på undersidan måste limmas mot översidan i ett udda och tidigt moment så löste jag det genom att limma en "balk" mellan hjulbrunnarna. då fick de rätt linje.

Bild

Här är intagen även limmade på bakre kroppshalva. Hade jag limmat dem enligt beskrivning så hade de felat rejält på undersidan.
Bild

Här ser man vad jag menar, om främre kroppshalvan hade limmats först, vilket beskrivningen vill så hade undersidan expanderat lite och luftintagen hade glipat flera millimeter och mycket spackel hade krävts, sen fans det ingen botten till strålkastarna med i byggsatsen, så det fick lösas med plasticard.
Bild


Den här modellens WTF!!!
Liksom snälla Kitty Hawk..WHY!!!!!!
Bild

F.O.D kåpor tillverkade.
Bild

Motorerna skiter jag i helt, då jag ska ha F.O.D även i baken. Men de yttre motorhalvorna måste målas då de syns igenom ventilationsgallret på bakkroppen.
Bild

Bild

Vidare så gick det inte att på något bra sätt att få modellens höjdroder att sitta bra, före och efter målning, så jag löste det med mässingsrör som skjuts i varandra.
Bild

Bild


Snart dags för slipning! Sen löste jag luckorna till kanonerna.
Bild

Nu så...Snart dags för målning.
Bild


Nåväl..Vi kör blackbase på den här helt enkelt.
Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild


Skönt att veta att min teori stämde med undersidan. Inga synliga skarvar med minimalt med spackel.
Bild
Björn Fransson
Inlägg: 3574
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:02
Ort: Närke
Kontakt:

Re: Kitty Hawk pussel F-5E IRIAF 1/32

Inlägg av Björn Fransson »

Stiligt! Härligt liv i målningen och alltid stor respekt till den som får ihop en Kinetic... :)
magnusf
Site Admin
Inlägg: 3641
Blev medlem: 02 apr 2012, 20:16
Namn: Magnus Fridsell

Re: Kitty Hawk pussel F-5E IRIAF 1/32

Inlägg av magnusf »

Men kom igen Henrik! Nu har jag precis tagit steget till pre-shading och så kommer du med black-base! Jag känner mig efter i teknologiracet igen!

Cockpit är sjukt fint gjord, det blir något extra när man använder metallrör för detaljeringen, en stuns som inte finns i resinet hur fint det än är tycker jag. Resten är lika bra eller bättre som vanligt!

Black-base, f-n också...

:) !

Hälsningar

Magnus
Stellan
Inlägg: 5634
Blev medlem: 12 dec 2011, 21:13
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Kitty Hawk pussel F-5E IRIAF 1/32

Inlägg av Stellan »

magnusf skrev: 16 sep 2020, 09:31 Men kom igen Henrik! Nu har jag precis tagit steget till pre-shading och så kommer du med black-base! Jag känner mig efter i teknologiracet igen!

Cockpit är sjukt fint gjord, det blir något extra när man använder metallrör för detaljeringen, en stuns som inte finns i resinet hur fint det än är tycker jag. Resten är lika bra eller bättre som vanligt!

Black-base, f-n också...

:) !

Hälsningar

Magnus
Inte bara black base, han höjer med mottling oxå. Känn på den du!

Henrik, du måste ju vara en av de i Sverige som inte ser hindren utan bara nöjet i självplågeriet. Kommer bli kalas det där! PZL nästa :)
Stellan Schroeder Englund
Henrik R
Inlägg: 2969
Blev medlem: 25 jan 2012, 20:19
Ort: Rockholm

Re: Kitty Hawk pussel F-5E IRIAF 1/32

Inlägg av Henrik R »

Tack Björn. Jag tror du menar Kitty Hawk, men det gäller Kinetic lika så, märkliga modeller och ej gynnsamma för byggaren.

Magnus---> Jag kör black base på mindre byggen nu för tiden, det skrev jag även om i Wingspan 3. Det har sin poäng att använda denna teknik, men till större modeller så får man bara stark huvudvärk pga tiden det skulle ta att både balckbase:a och mottla. Det är som att lägga ett laminatgolv i globen. det tar sin lilla tid :-). Magnus du är aldrig försent i något. Det spelar liksom ingen roll vilken teknik du använder, det blir perfekt ändå.

Stellan---> Jag ser nog alla hinder och våndas också för dem, Det är därför den legat ett tag på hyllan och mognat och man fått förbereda sig för självplågeri :-) PZL vore nåt, men en 1/32 Landcaster Dambuster ligger före, jag är ledsen hohohoho....
Skriv svar