Månadsmöte i 1/35

Detta är vårt fotografiska forum där besökare kan dela bilder på deras pågående modellprojekt (pågående eller färdiga), för att kunna få feedback och konstruktiva kommentarer. För att lägga upp en bild, klicka på fliken Bilagor under inläggets testruta. Klicka på Lägg till filer för att ladda upp dina bilder, upp till tre bilder per inlägg. 800 × 600 pixlar är lagom storlek.
Horrocks
Inlägg: 381
Blev medlem: 27 maj 2015, 13:18
Namn: Johannes Linder

Månadsmöte i 1/35

Inlägg av Horrocks »

Den rådande avsaknaden av IPMS-möten IRL tänkte jag lösa genom det bästa sättet en modellbyggare kan, dvs bygga ett. Även om man inte kommer åt att kontrollmäta lokalen så finns det gott om referensbilder så det ska nog gå att få till ett skalenligt möte.

1.jpg
1.jpg (2.81 MiB) Visad 5873 gånger

Begränsar mig till att bygga själva utställningshörnan. Väggar i foamboard under tillverkning.

3.jpg
3.jpg (2.38 MiB) Visad 5873 gånger

Provmontering. Insidan av fönsterna är fodrade med remsor tunn kartong. Väntar med rutor och lister till efter målning.
Joakim Hultman
Inlägg: 1836
Blev medlem: 27 jan 2012, 10:27
Ort: Stockholm

Re: Månadsmöte i 1/35

Inlägg av Joakim Hultman »

Förträfflig idé! :D Blir det både lite modeller och några som står lutade över bordet?
Horrocks
Inlägg: 381
Blev medlem: 27 maj 2015, 13:18
Namn: Johannes Linder

Re: Månadsmöte i 1/35

Inlägg av Horrocks »

Absolut! Figurer (både i form av medlemmar och utställningsobjekt), pansar och flyg är planerade. Kanske en artilleripjäs också med lite tur.

Det hade kraftigt underlättat om vi haft som vana att ha på oss uniformer från andra världskriget eller dylikt och alla varit slätrakade samt utan glasögon. Borde nog lämnat in motion till årsmötet om införande av Dress Code - Brittisk pansaroverall och basker skulle varit optimalt med tanke på vad jag har i stashen. Nåväl, det får bli till nästa år.

Nu kommer det krävas lite kreativitet för att få till någorlunda korrekta IPMS-medlemmar, men det ska väl förhoppningsvis gå att lösa.

Har börjat snickra på biljard/uställningsbord. Lite putsning kvar innan målning.
4.jpg
4.jpg (1.62 MiB) Visad 5758 gånger
Joakim Hultman
Inlägg: 1836
Blev medlem: 27 jan 2012, 10:27
Ort: Stockholm

Re: Månadsmöte i 1/35

Inlägg av Joakim Hultman »

Horrocks skrev: 01 aug 2020, 22:03 Det hade kraftigt underlättat om vi haft som vana att ha på oss uniformer från andra världskriget eller dylikt och alla varit slätrakade samt utan glasögon. Borde nog lämnat in motion till årsmötet om införande av Dress Code - Brittisk pansaroverall och basker skulle varit optimalt med tanke på vad jag har i stashen. Nåväl, det får bli till nästa år.
Hade jag haft den befogenheten så hade jag bifallit att alla ska bära uniform på mötena. ;)
magnusf
Site Admin
Inlägg: 3641
Blev medlem: 02 apr 2012, 20:16
Namn: Magnus Fridsell

Re: Månadsmöte i 1/35

Inlägg av magnusf »

Så jäkla schysst! Modeller av modeller - min fru höll på med dockskåp och då var det en grej att man skulle ha dockskåp i dockskåpet. Det här blir lite samma!

Hälsningar Magnus
Horrocks
Inlägg: 381
Blev medlem: 27 maj 2015, 13:18
Namn: Johannes Linder

Re: Månadsmöte i 1/35

Inlägg av Horrocks »

Andra projekt har distraherat på sistone, men lite framsteg. Biljard-/utställningsbordet är målat. Eftersom merparten kommer döljas av duk, så har jag förenklat lite. Efter att testat lite olika metoder så valde jag till sist att mattlacka med beige färg och sedan borsta med mörkbrun oljefärg.
6.jpg
6.jpg (1.16 MiB) Visad 5128 gånger
Duk under tillverkning mha mjuk metallfolie. Referensbilder avslöjar att det förekommit åtminstone två olika dukar som underlag för de utställda modellerna – en tidig Mk I i form av ljusblå vaxduk och en senare Mk II i form av vit bomullsduk. Tycker mig också identifierat en Mk III med juldekoration, så det finns lite att välja på mellan förebilderna.
5.jpg
5.jpg (1.96 MiB) Visad 5128 gånger
Stellan
Inlägg: 5634
Blev medlem: 12 dec 2011, 21:13
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Månadsmöte i 1/35

Inlägg av Stellan »

Precis, du kommer att få visa bilder tillsammans med dioramat så att juryn kan konstatera att du faktiskt följt verklighetens skiftningar. Vilket mötesdatum avses återges? Viktigt så att vi kan avgöra om Hasse verkligen visade upp 56 Stuka eller om Bäcklund hade 12 Rolls Royce i alla färgställningar som ABA hade under årens lopp...
Stellan Schroeder Englund
Horrocks
Inlägg: 381
Blev medlem: 27 maj 2015, 13:18
Namn: Johannes Linder

Re: Månadsmöte i 1/35

Inlägg av Horrocks »

Väggarna är nu målade. Jag har tyvärr inte lyckats få fram färgkoden för den den smutsvita respektive beiga färgen på väggarna (saknas också i den annars användbara Color reference chart på hemsidan), men AK real color Cream white respektive Tamiya XF-78 Wooden deck tan ser ut att ligga nära. För bården har jag använt Tamiya XF-52 Flat Earth.
Bilagor
7.jpg
7.jpg (1.8 MiB) Visad 5005 gånger
Horrocks
Inlägg: 381
Blev medlem: 27 maj 2015, 13:18
Namn: Johannes Linder

Re: Månadsmöte i 1/35

Inlägg av Horrocks »

Stellan skrev: 15 okt 2020, 17:14 Precis, du kommer att få visa bilder tillsammans med dioramat så att juryn kan konstatera att du faktiskt följt verklighetens skiftningar. Vilket mötesdatum avses återges? Viktigt så att vi kan avgöra om Hasse verkligen visade upp 56 Stuka eller om Bäcklund hade 12 Rolls Royce i alla färgställningar som ABA hade under årens lopp...
Jag tänkte vara listig och avbilda ett framtida månadsmöte. Då har jag en viss chans att korrigera verkligheten efter modellen om det skulle bli fel.
kai
Inlägg: 946
Blev medlem: 29 jan 2012, 21:26
Namn: Kai-Mikael Jää-Aro

Re: Månadsmöte i 1/35

Inlägg av kai »

Horrocks skrev: 16 okt 2020, 10:20 Jag tänkte vara listig och avbilda ett framtida månadsmöte. Då har jag en viss chans att korrigera verkligheten efter modellen om det skulle bli fel.
Det måste ju självklart vara det månadsmöte vid vilket du visar upp detta diorama.
Skriv svar