I dessa tider med dåligt sommarväder och Covid-19-elände så kanske man kan släppa loss lite och gå utanför ramarna med modellbyggandet. Jag har haft Protars Ferrari GTO liggande i snart 20 år. Köpt begagnad och har legat som ett dåligt samvete hela tiden. Modellen lever inte upp till dagens krav, så om jag ville bygga en GTO så vore det bättre om jag köpte Fujimis istället.
När jag grävde runt bland lådorna med delar så hittade jag en Corvettekaross som jag köpt billigt. Även den var inte i bästa skick och de flesta delar fattades. Jag testade den på Ferrarichassit och hjulbasen stämde bra, så varför inte slå två flugor i en smäll och få bort lite skrot? Tanken var att det skulle gå fort och utan krav på perfektion. Lite sågande och filande så satt karossen som den skulle. Motorhuven fick öppnas upp bakåt så alla förgasarna blev synliga. Jag hade ingen huv så jag bockade till lite Evergreenark. Passformen blev inte helt hundra men fick duga. Huven ska ju ändå inte vara på för man måste ju se att det är en Ferrarimotor under skalet. Luftintag blev en nerkapad extern tank från en Mitsubishi Zero. Som färgschema valde jag det som Briggs Cunningham hade på sina tävlingsbilar. Dessutom så körde han Corvette på Le Mans 1960, så då blev det ju extra bra.
Som sagt, ett snabbt bygge utan krav på kvalitet men jag hade roligt hela tiden.
/Mikael
Ferrari Corvette
-
- Inlägg: 200
- Blev medlem: 15 feb 2012, 09:09
- Namn: Mikael de Bourg Wetterlund
- Ort: Stockholm
Re: Ferrari Corvette
Den här är definitivt en bil som jag gladeligen skulle köra, Mikael. Fint bygge och vackert resultat!!! Snyggt jobbat.
Min lilla, stökiga blogg! Välkomna!
Re: Ferrari Corvette
Riktigt bra !
När jag såg ämnet antog jag att det var den vanliga varianten, Corvette med påplastade Ferrari-former men du byggde ”utanför kartongen”.
När jag såg ämnet antog jag att det var den vanliga varianten, Corvette med påplastade Ferrari-former men du byggde ”utanför kartongen”.