1/72 Arma Hobby FM-2 Wildcat

Detta är vårt fotografiska forum där besökare kan dela bilder på deras pågående modellprojekt (pågående eller färdiga), för att kunna få feedback och konstruktiva kommentarer. För att lägga upp en bild, klicka på fliken Bilagor under inläggets testruta. Klicka på Lägg till filer för att ladda upp dina bilder, upp till tre bilder per inlägg. 800 × 600 pixlar är lagom storlek.
Henrik R
Inlägg: 2969
Blev medlem: 25 jan 2012, 20:19
Ort: Rockholm

Re: 1/72 Arma Hobby FM-2 Wildcat

Inlägg av Henrik R »

Snyggt Magnus. Huvaligen vad bättre det blir när man målar istället för dekaler. Jag är rätt avundsjuk på din dekalskärare och din kunskap till denna. Vilka underverk jag skulle kunna göra :-)
magnusf
Site Admin
Inlägg: 3641
Blev medlem: 02 apr 2012, 20:16
Namn: Magnus Fridsell

Re: 1/72 Arma Hobby FM-2 Wildcat

Inlägg av magnusf »

Henrik! Hör av dig om du vill prova något specifikt så kanske jag kan hjälpa till! Det enklaste är USAF-beteckningar, de är bara att skala om!

Och så var det veckans update...

Bild
Huvmasker på plats, den brittiska maskinen är gul på sidorna för att jag ska kunna maska bokstäverna senare.

Bild
Trampmattor och huv målad...

Bild
...och US Navy-maskinen är maskad och klar för målning!

Bild
Jag använde rullad ParaFilm för färggränserna, den är lite styv och motsträvig men ger rätt snygga kurvor och just nu föredrar jag den framför olika sorters "masking putty" jag testat.

Bild
Färg! Tamiya XF-54 och MrP klarlack blandad 50/50 och spädd med MrP thinner.

Bild
Jag använder väldigt sällan Tamiya-färger så jag hade glömt hur jäkla matta de är, till och med med hälften klarlack blev det knappt sidenmatt :) !

Bild
Inte så illa!

Bild
Eventuellt går jag tillbaka och justerar kamot ovanför nationalitetsbeteckningen så det följer kurvaturen av den bättre.

Hälsningar

Magnus
magnusf
Site Admin
Inlägg: 3641
Blev medlem: 02 apr 2012, 20:16
Namn: Magnus Fridsell

Re: 1/72 Arma Hobby FM-2 Wildcat

Inlägg av magnusf »

Visserligen är det Tour de France nu men jag hinner lite modellbygge ändå...

Bild
Det maskas vidare, amerikanen ska ha sina återstående märkningar och engelsmannen ska kamoufleras...

Bild
Mycket tejp blir det! Måste skynda på med kamot för jag är sjukt nyfiken på hur mina gula bokstäver blir :) !

Bild
Det blev inte roligare än grågrönt idag...

Bild
Sista "stars-and-bars" på plats och så några treor här och där! (Den var helt inlindad i tejp medan jag målade men det blev en så ful blid så jag tog bort tejpen och lämnade maskerna innan jag fotade...).

Bild
Sådär! Nästa steg på den här är lite stencilling samt två treor framtill på motorkåpan som var för små för att skära som masker.

Hälsningar

Magnus
[/quote]
Stellan
Inlägg: 5634
Blev medlem: 12 dec 2011, 21:13
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: 1/72 Arma Hobby FM-2 Wildcat

Inlägg av Stellan »

Nej, Magnus, du kan inte droppa en dylik cliff hanger som denna med att inte visa oss fullständigt camou OCH avmaskering av det gula. Det gör sig bara inte!
Stellan Schroeder Englund
magnusf
Site Admin
Inlägg: 3641
Blev medlem: 02 apr 2012, 20:16
Namn: Magnus Fridsell

Re: 1/72 Arma Hobby FM-2 Wildcat

Inlägg av magnusf »

Stellan! Jag förstår att du tycker det är sjukt spännande men tänk då på mig som sitter mitt i det :) ! Har inte kommit vidare, kanske en liten sväng ikväll. Sorry, nu blev det ju bara mera cliffhanger...

M
Stellan
Inlägg: 5634
Blev medlem: 12 dec 2011, 21:13
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: 1/72 Arma Hobby FM-2 Wildcat

Inlägg av Stellan »

Som du säger så är ju fotbollens alltmer ökande omkrets och slutligen avmaskeringen det roligaste.
Stellan Schroeder Englund
Urban Gardini
Inlägg: 1272
Blev medlem: 25 jan 2012, 20:17
Namn: Urban Gardini
Ort: Skellefteå
Kontakt:

Re: 1/72 Arma Hobby FM-2 Wildcat

Inlägg av Urban Gardini »

Skit i Tour de France och koncentrera dig på det viktiga istället, dvs fortsätta med dina flygfän och visa oss resultatet!
Modellbyggare gör det med modeller.

What is the color when black is burned? - Neil Young
Stellan
Inlägg: 5634
Blev medlem: 12 dec 2011, 21:13
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: 1/72 Arma Hobby FM-2 Wildcat

Inlägg av Stellan »

Urban, precis! Magnus får räkna med att väckas av talkörer i de tidiga morgontimmarna om det fortsätter på detta sätt. För mitt inre ser jag en Magnus i cykeltrikåer och dito pjuck vid byggbordet, med färgsprutan i högsta hugg.
Stellan Schroeder Englund
magnusf
Site Admin
Inlägg: 3641
Blev medlem: 02 apr 2012, 20:16
Namn: Magnus Fridsell

Re: 1/72 Arma Hobby FM-2 Wildcat

Inlägg av magnusf »

Urban och Stellan! Jag hinner både Touren och modellbygget, mest modellbygge till och med! Och jag blev faktiskt lite sugen på att låta frun fota mig modellbyggande i full cykelmundering, var försiktig med att outa dina drömmar Stellan :) !

Maskeringen tog längre tid än jag trodde. Mest eftersom det är förbenat tråkigt!

Bild
Jag maskade vingarna med maskeringsfilm som jag skar över en korrekt skalad kopia av målningsanvisningarna medan kroppen var en betydligt knöligare process...

Bild
Färg! Det här är AK "RC295" blandad med MrP klarlack och spädd med MrP thinner. Funkar utmärkt :) !

Bild
Kamomaskerna bortpillade. Funderar på om jag ska vänta med att ta bort resten av maskerna tills imorgon...

Bild
....äähh, vi rycker dem också :) ! Det här ögonblicket är värt allt tejptråkande, varje gång!

Bild
Det här är INTE det Elboniska flygvapnet, jag har bestämt mig för att på ett väldigt o-Magnus sätt använda rundlarna från dekalarket så jag behöll den vita grundfärgen under skurna cirklar för att få en bra bakgrund för dem. Vad gäller fin-flashen så får den klara sig utan...

Med lite tur så blir det dekaler imorgon!

Hälsningar

Magnus
Urban Gardini
Inlägg: 1272
Blev medlem: 25 jan 2012, 20:17
Namn: Urban Gardini
Ort: Skellefteå
Kontakt:

Re: 1/72 Arma Hobby FM-2 Wildcat

Inlägg av Urban Gardini »

Ser bra ut!
Modellbyggare gör det med modeller.

What is the color when black is burned? - Neil Young
Skriv svar