1/72 Arma Hobby FM-2 Wildcat

Detta är vårt fotografiska forum där besökare kan dela bilder på deras pågående modellprojekt (pågående eller färdiga), för att kunna få feedback och konstruktiva kommentarer. För att lägga upp en bild, klicka på fliken Bilagor under inläggets testruta. Klicka på Lägg till filer för att ladda upp dina bilder, upp till tre bilder per inlägg. 800 × 600 pixlar är lagom storlek.
Urban Gardini
Inlägg: 1272
Blev medlem: 25 jan 2012, 20:17
Namn: Urban Gardini
Ort: Skellefteå
Kontakt:

Re: 1/72 Arma Hobby FM-2 Wildcat

Inlägg av Urban Gardini »

Varför inte avhärda PE'n först? Snyggt blev det dock!
Modellbyggare gör det med modeller.

What is the color when black is burned? - Neil Young
nasos79
Inlägg: 102
Blev medlem: 17 sep 2013, 10:56
Namn: Nasos
Ort: Vadstena
Kontakt:

Re: 1/72 Arma Hobby FM-2 Wildcat

Inlägg av nasos79 »

:shock: Vilken detalj!!! Som jag har sagt flera gånger redan, dina 1/72-modeller är 10 ggr mer detaljerade än mina 1/48. Ser fram emot att se dem i färg också! :)
Henrik R
Inlägg: 2969
Blev medlem: 25 jan 2012, 20:19
Ort: Rockholm

Re: 1/72 Arma Hobby FM-2 Wildcat

Inlägg av Henrik R »

Skönt att du tog dig igenom ets-helv..et. Vilket resultat det blev sen.. Snyggt jobbat Magnus.
magnusf
Site Admin
Inlägg: 3641
Blev medlem: 02 apr 2012, 20:16
Namn: Magnus Fridsell

Re: 1/72 Arma Hobby FM-2 Wildcat

Inlägg av magnusf »

Urban! Jag tänkte faktiskt inte på det (har aldrig gjort det, kompenserar med svordomar under monteringen istället...), ska göra det nästa gång! Tack för tipset!

Nasos! Tack för omdömet! Nu ska man vara medveten om att modellerna är valda med omsorg också, det har hänt mycket de senaste tio åren på detaljfronten. Jobbar på lite varje dag så det borde inte vara så länge tills det är dags att börja måla!

Henrik! Jag ser dig som ets-kungen så berömmet värmer lite extra :) !

Bild
Landstället. Fokuspunkt på en Wildcat och ytterligare en "modell i modellen". Armas konstruktion funkade bra men jag valde att montera stället på brandväggen direkt för att säkerställa att allt blev rakt och rätt. Följer man instruktionerna och monterar stället sist så får man två dolda limpunkter uppe i landställsutrymmet plus risken att det inte blir riktigt rakt. Nackdelen är naturligtvis att nu får man dras med ett monterat ställ resten av bygget men jag tar den smällen, det känns dessutom rätt solitt!

Hälsningar

Magnus
Urban Gardini
Inlägg: 1272
Blev medlem: 25 jan 2012, 20:17
Namn: Urban Gardini
Ort: Skellefteå
Kontakt:

Re: 1/72 Arma Hobby FM-2 Wildcat

Inlägg av Urban Gardini »

Hellre ett stabilt monterat ställ i vägen under bygget än en antennmast...
Modellbyggare gör det med modeller.

What is the color when black is burned? - Neil Young
magnusf
Site Admin
Inlägg: 3641
Blev medlem: 02 apr 2012, 20:16
Namn: Magnus Fridsell

Re: 1/72 Arma Hobby FM-2 Wildcat

Inlägg av magnusf »

Urban! Kom inte hit och snacka om antenner när vi hade så trevligt :) !

Det går lite långsamt här, jag skyller på sommaren. Dessutom är Archer the Dog här under några veckor och han tar också ett rejält bett (sorry...) ur min modellbyggartid.

Nåja, får jag tid ikväll så blir det äntligen primer och efter det så blir det ett intensivt målande för att göra det bästa av alla fina detaljer!

Bild
Man kunde lägga till ytterligare ett gäng bitar på ställen och brandväggen men nu är det nog nästan klart! Det här är väldigt bra gjort i byggsatsen och med lite noggrannhet så passar allt perfekt och blir som sagt förvånansvärt stabilt!

Bild
Båda brandväggarna och ett par propellrar med olika spinner.

Arma annonserade nästa byggsats igår förresten: Hurricane IIc i 1/48. Jag drar en lättnadens suck för den hamnar inte på min bygglista (man ska köra enligt tallriksmodellen, man kan inte BARA bygga Arma-modeller) eftersom det inte är min skala alls men för er som gillar det: grattis, den kommer nog att bli väldigt fin om man ska döma efter de byggsatser de gett ut hittills!

Hälsningar

Magnus
Urban Gardini
Inlägg: 1272
Blev medlem: 25 jan 2012, 20:17
Namn: Urban Gardini
Ort: Skellefteå
Kontakt:

Re: 1/72 Arma Hobby FM-2 Wildcat

Inlägg av Urban Gardini »

ROFL
Modellbyggare gör det med modeller.

What is the color when black is burned? - Neil Young
magnusf
Site Admin
Inlägg: 3641
Blev medlem: 02 apr 2012, 20:16
Namn: Magnus Fridsell

Re: 1/72 Arma Hobby FM-2 Wildcat

Inlägg av magnusf »

Jag missade prime-time (ursäkta, den här "humorn" blir bara värre) med några dagar men nu så är det gjort!

Bild
Det finns en speciell estetik i alla delarna vackert uppradade i all sin monokroma skönhet...

Bild
Och som vanligt nuförtiden så begränsar jag målandet på limytorna efter bästa förmåga!

Trevlig kväll!

Magnus
Stellan
Inlägg: 5634
Blev medlem: 12 dec 2011, 21:13
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: 1/72 Arma Hobby FM-2 Wildcat

Inlägg av Stellan »

Wowser, det där ser maffigt ut. Kör efter samma princip nu när jag försöker få flera halvfärdiga projekt i mål.
Stellan Schroeder Englund
magnusf
Site Admin
Inlägg: 3641
Blev medlem: 02 apr 2012, 20:16
Namn: Magnus Fridsell

Re: 1/72 Arma Hobby FM-2 Wildcat

Inlägg av magnusf »

Bild
Ganska många dekaler är avsedda för inredningen. Det är alltid lite nervigt med dekaler över ojämna ytor men det här funkade bra, efter en droppe Mirco Sol så låg dekalerna hur fint som helst. Typplåtarna på motorn är också fina, önskar bara att jag fick dit dem lite rakare...

Det enda stora målningsprojektet var motorn som var rätt pillig med all ets men det gick också till slut. Snart inte så mycket småbitar kvar att hålla på med!

Hälsningar

Magnus
Skriv svar