Australisk "Boomer" 1:48 - Diorama klart

Detta är vårt fotografiska forum där besökare kan dela bilder på deras pågående modellprojekt ( pågående eller färdiga), för att kunna få feedback och konstruktiva kommentarer. För att lägga upp en bild: 1. Ladda upp din bild/bilder på en fototjänst som t.ex. Imgur eller Flickr. 2. Försök att hålla storleken till 800x600. 3 När du laddat upp bilderna så kopierar du in dess URL när du tryckt på IMG knappen, då får du en IMG tag före och efter URL:en.
Stellan
Kontakt:

Re: Australisk "Boomer" 1:48

Inlägg av Stellan » 20 sep 2020, 17:24

Vet inte vad du smutsat ned däcken på jeepen med men du bör nog ta bort det värsta som är på själva slitytan på däcken då det oftast är ganska rent där om man inte står upp till axlarna i gegga. Låt lite vara kvar på sidorna. Du behöver inte ha några hjulspår i massor på PSP... Några strån runt bakre ändan kan fungera. Om det går tycker jag att du ska lägga PSP-utan ovanpå tavelramen, som det nu ser ut så har diot drabbats av det berömda sandlådeproblemet med höga kanter runtom. Ändra detta och fundera på om det inte är ett bättre alternativ... Om du är orolig över att australiensarna mste ha kortbyxor på sig så borde det vara än värre med tjocka ylleuniformer och hjälm i hettan och fukten norröver där jag tror du förlagt dioramat. Skippa Patton... Mekar kunde säkert ha långbyxor för att skydda mot solen och heta metalldelar.
Stellan Schroeder Englund

Urban Gardini
Namn: Urban Gardini
Kontakt:

Inlägg av Urban Gardini » 20 sep 2020, 18:13

Bensindunkarna går att ha med i hörnet liggandes slängda i en hög efter det att de har tömts.
Modellbyggare gör det med modeller.

What is the color when black is burned? - Neil Young

Stellan
Kontakt:

Inlägg av Stellan » 20 sep 2020, 18:33

Läste att detta var ditt fjärde bygge i 1/48. Du kanske borde läst denna review först och tagit ett lättare bygge https://aeroscale.kitmaker.net/modules. ... t&id=12715 eller http://www.hyperscale.com/2016/reviews/ ... ewme_1.htm Oppochhoppa, köp en fin Tamiya av lite senare snitt och den faller ihop av sig själv och du tappar inte bygglusten så snabbt. En P-51 Mustang eller P-47 Thunderbolt rekommenderas.

SmålandsJerusalem

Inlägg av SmålandsJerusalem » 20 sep 2020, 18:56

Spittar och Mussar hade ju australiensarna, så de ska nog fungera. Det är just en Spitfire som jag har funderat på att ha istället för min Boomer, och RAAF-dekaler finns ju också att tillgå. Fram tills dess får min Boomer bli en "tillfällig lösning".

Jo, "Patton" får nog lämna showen och eventuellt användas i något annat diorama. Jag har ju de ETO-klädda jänkarna kvar (och upptäckte att det även är f-bannat roligt att måla dessa figurer i 1:48!) och har redan ett litet diorama planerat i tankarna.

Att ta bort smutsen vid slitbanan är också ganska enkelt. Jag behöver bara dra en blöt, platt pensel längs med slitytan några gånger så dyker det svarta gummit upp igen.

Det blir helt enkelt att skriva en "Att göra"-lista tills dess att bygget startar igång igen om en till två veckor. Men det blir en bra och nyttig sådan.

Vänligen, Morgan // SmålandsJerusalem
ÄVEN EXPERTER HAR VARIT NYBÖRJARE

SmålandsJerusalem

Inlägg av SmålandsJerusalem » 21 sep 2020, 19:31

Den här borde kunna fungera som mekaniker (jag tänker på figuren iklädd kortbyxor och hatt).

https://www.scalemates.com/kits/jaguar- ... 2--1155351

En färgfilm med flygmekaniker tillhörande RAF i Fjärran Östern var likadant klädda har jag sett. Piloten kan man säkert använda till något annat.

Hittade också de här Spitten, som går att förse med RAAF-dekaler.

https://www.super-hobby.se/products/Sup ... -Trop.html

Är den värd att köpa?

Urban Gardini
Namn: Urban Gardini
Kontakt:

Inlägg av Urban Gardini » 21 sep 2020, 20:45

Figurerna ser helt ok ut. Tammy's Spit är en äldre modell som du kan ha turen att hitta billigt. Men det är en trevlig och lättbyggd modell.
Modellbyggare gör det med modeller.

What is the color when black is burned? - Neil Young

SmålandsJerusalem

Inlägg av SmålandsJerusalem » 05 okt 2020, 20:17

Stellan skrev:
20 sep 2020, 12:40
Basplattan kanske ska strykas med rödbrunt pigment i olika nyanser för att simulera lera och damm som ligger under. Använd piment från Vallejo eller MIg eller liknande och blanda med vatten, sprid ut över hela platan så det ränger ned i hålen. Låt torka något och stryk sedan bort överskottet så endast håligheterna har kvar pigmentet. Några stråk med en tunn film av pigment får görna vara kvar över ytan så blir det intressantare.
En dum fråga, Stellan, då jag har tänkt att återuppta detta projekt nu till helgen och då försöka göra klart rubbet - i värsta fall helgen efter det. Särskilt nu när det inte är mycket kvar...

Vad kan jag ta och torka bort det överflödiga pigmentet med utan att det försvinner ur håligheterna? Jag gissar att toalettpapper suger upp överflödet lite väl bra? Duger en pensel till att ta bort med?

Stellan
Kontakt:

Inlägg av Stellan » 05 okt 2020, 21:32

SmålandsJerusalem skrev:
05 okt 2020, 20:17
Stellan skrev:
20 sep 2020, 12:40
Basplattan kanske ska strykas med rödbrunt pigment i olika nyanser för att simulera lera och damm som ligger under. Använd piment från Vallejo eller MIg eller liknande och blanda med vatten, sprid ut över hela platan så det ränger ned i hålen. Låt torka något och stryk sedan bort överskottet så endast håligheterna har kvar pigmentet. Några stråk med en tunn film av pigment får görna vara kvar över ytan så blir det intressantare.
En dum fråga, Stellan, då jag har tänkt att återuppta detta projekt nu till helgen och då försöka göra klart rubbet - i värsta fall helgen efter det. Särskilt nu när det inte är mycket kvar...

Vad kan jag ta och torka bort det överflödiga pigmentet med utan att det försvinner ur håligheterna? Jag gissar att toalettpapper suger upp överflödet lite väl bra? Duger en pensel till att ta bort med?

Pigmentet sugs inte upp helt utan fastnar huvudsakligen i håligheterna och det kommer att se finemang ut. Fukta lite papper och stryck bort fläckvis så att du får en intressant yta och inte jämndammig.

SmålandsJerusalem

Inlägg av SmålandsJerusalem » 10 okt 2020, 15:09

Tusen tack för tipset, Stellan.

Jag gav basplattan en rejäl wash med färgpigment, som jag sedan lät rinna av utmed kanterna tills dess att endast ett tunt lager återstod. Därefter lät jag det torka. Processen upprepades en gång till och gav ett överraskande bra resultat.

Målet är att ha klart hela dioramat i slutet av nästa helg.

magnusf
Site Admin
Namn: Magnus Fridsell

Inlägg av magnusf » 10 okt 2020, 15:38

Det där ser skitbra ut, det ser verkligen ut som metall!

Hälsningar Magnus

Skriv svar