Char 2c

Detta är vårt fotografiska forum där besökare kan dela bilder på deras pågående modellprojekt (pågående eller färdiga), för att kunna få feedback och konstruktiva kommentarer. För att lägga upp en bild, klicka på fliken Bilagor under inläggets testruta. Klicka på Lägg till filer för att ladda upp dina bilder, upp till tre bilder per inlägg. 800 × 600 pixlar är lagom storlek.
John Lindbom
Inlägg: 226
Blev medlem: 08 apr 2012, 16:08
Namn: John Lindbom
Ort: Norrköping

Char 2c

Inlägg av John Lindbom »

Bild
Char 2C från Meng med fotoets från Voyager. Inte så mycket att lägga till själv. Finns ingen walkaround på denna tank. Tyskarna erövrade ett intakt exemplar som förvarades i östra delen av Tyskland och föll i ryssarnas händer. Tyvärr finns den inte på något pansar museum så den blev nog skrot. Den enda bilden på vagnen med det här kammot visar den äckligt ny från fabriken med färg på avgassystemet. Borde väl bli smutsig och få rost på avgasrören efter exercis på övningsfälten.
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Mikael dBW
Inlägg: 200
Blev medlem: 15 feb 2012, 09:09
Namn: Mikael de Bourg Wetterlund
Ort: Stockholm

Re: Char 2c

Inlägg av Mikael dBW »

Jisses, vilken otymplig bjässe! Den kan inte ha varit bra i strid. Men snyggt bygge, John! Alltid kul att se udda modeller.

/Mikael
Lerxzt
Inlägg: 1014
Blev medlem: 20 okt 2013, 15:57
Namn: Mikael Byström
Ort: Morgongåva

Re: Char 2c

Inlägg av Lerxzt »

Mycket fin John! Min ligger obyggd i lådan än så länge. Var etsen värd pengarna?

Mvh Micke
IDF Armored Corps motto: "האדם שבטנק ינצח" - The man in the tank shall win!
John Lindbom
Inlägg: 226
Blev medlem: 08 apr 2012, 16:08
Namn: John Lindbom
Ort: Norrköping

Re: Char 2c

Inlägg av John Lindbom »

Hej och tack!
Etset är väl inte helt nödvändigt, det är ju ets från Meng oxå. Men Voyagers är bättre och vad jag kan se från de fåtaliga referensbilder som finns så korrigerar det näten över motorutrymmet samt luftintagen (?) på sidorna som är helgjutna på modellen men som ska skäras upp och ersättas med ets i Voyagers variant. Men då måste svartmålad papp eller plastic card sättas bakom, annars kan man se rakt igenom vagnen. Den lilla plåten framtill finns med som fastgjuten på vagnen utan detaljer. Vad jag kan se så är den glänsande på någon vagn och övermålad på andra. https://www.pinterest.co.uk/pin/355151120601006054/ Kolla här om du vill investera i Voyagers ets http://www.voyagermodel.com/productdeta ... id=PE35641
Hade lite problem med att få banden att räcka med det antal länkar som anges i beskrivningen, men en länk till ger slack på banden så det är bara att töja försiktigt. Gick utan att behöva höra det försmädliga "plopp". Kan oxå vara enklare att måla alla de små hjulen innan de sätts fast. Finns oxå ett svarvat eldrör att spendera pengar på men jag nöjde mig med Mengs.
Mvh: John
Lerxzt
Inlägg: 1014
Blev medlem: 20 okt 2013, 15:57
Namn: Mikael Byström
Ort: Morgongåva

Re: Char 2c

Inlägg av Lerxzt »

Hej John. Tack för utförlig information och erfarenheter från bygget. Vi får se om det blir etsinvestering när det tid att bygga denna :) Ännu en gång, mycket fint och krispigt bygge! :D

Mvh Micke

Edit: Har ingen koll :) Tro fan att jag hittade etsen i stashen.. Är jag den enda som inte har en aning om vad som finns i gömmorna :roll:

Bild
IDF Armored Corps motto: "האדם שבטנק ינצח" - The man in the tank shall win!
Skriv svar