Suchoj Su-15, Trumpeter 1/48

Detta är vårt fotografiska forum där besökare kan dela bilder på deras pågående modellprojekt (pågående eller färdiga), för att kunna få feedback och konstruktiva kommentarer. För att lägga upp en bild, klicka på fliken Bilagor under inläggets testruta. Klicka på Lägg till filer för att ladda upp dina bilder, upp till tre bilder per inlägg. 800 × 600 pixlar är lagom storlek.
Björn Fransson
Inlägg: 3574
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:02
Ort: Närke
Kontakt:

Suchoj Su-15, Trumpeter 1/48

Inlägg av Björn Fransson »

Fick lite feeling av Su-7:an och hade Trumpeters Su-15 liggandes. Det här är i sanning inget mästerverk till modell, så det får bli ett snabbygge med begränsade ambitioner. Passformen är sådär, men det kan man stå ut med när resultatet blir ett av kalla krigets coolaste jaktplan!

Bild

När man som jag byggt både Su-7, Su-9 och Su-15 blir det extra tydligt hur dessa kärror hänger ihop. Su-9 är en Su-7 med deltavingar, medan (tidiga) Su-15 i princip är en Su-9 med annan flygkropp. Ganska precis som Spitfire blev Spiteful och sedan Attacker, en trio som jag också byggt. Sedan har vi ju förstås Su-17/20/22 som är en Su-7 med ryggås och swing-wing - men först nu när jag bygger Su-7:an ser jag hur lite de faktiskt ändrade förutom vingarna. En lite kul detalj är att Su-7, Su-9, Su-15 och Su-17/20/22 har identiska stabilisatorer!
Anders.Edblad
Inlägg: 1060
Blev medlem: 19 feb 2012, 19:19

Re: Suchoj Su-15, Trumpeter 1/48

Inlägg av Anders.Edblad »

Det ska bli kul att se fortsättningen på det här bygget. Bra att de där inte helt perfekta byggsatserna också blir byggda.
Märklig form på den där, vingarna ser ut att vara till ett mycket mindre plan eller att nosen ser ut att vara till ett större.

Anders E
Janne.S
Inlägg: 2418
Blev medlem: 26 jan 2012, 02:13

Re: Suchoj Su-15, Trumpeter 1/48

Inlägg av Janne.S »

Hehehe...sedan tycker jag du ska sätta tänderna i en Shenyang J-8D Finback och spåra dess gener :P
Follow me on https://www.patreon.com/user?u=62899518 for earlier and better access to me and my work :D
Urban Gardini
Inlägg: 1272
Blev medlem: 25 jan 2012, 20:17
Namn: Urban Gardini
Ort: Skellefteå
Kontakt:

Re: Suchoj Su-15, Trumpeter 1/48

Inlägg av Urban Gardini »

Janne.S skrev: 28 maj 2020, 00:06 Hehehe...sedan tycker jag du ska sätta tänderna i en Shenyang J-8D Finback och spåra dess gener :P
ROFL
Modellbyggare gör det med modeller.

What is the color when black is burned? - Neil Young
Stellan
Inlägg: 5634
Blev medlem: 12 dec 2011, 21:13
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Suchoj Su-15, Trumpeter 1/48

Inlägg av Stellan »

Anders.Edblad skrev: 20 maj 2020, 12:51 Det ska bli kul att se fortsättningen på det här bygget. Bra att de där inte helt perfekta byggsatserna också blir byggda.
Märklig form på den där, vingarna ser ut att vara till ett mycket mindre plan eller att nosen ser ut att vara till ett större.

Anders E
Som en rejält ful Starfighter.
Stellan Schroeder Englund
Björn Fransson
Inlägg: 3574
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:02
Ort: Närke
Kontakt:

Re: Suchoj Su-15, Trumpeter 1/48

Inlägg av Björn Fransson »

Dåligt med uppdateringar på det här bygget... Modellen är en typisk tidig Trumpeter där passformen inte riktigt når upp till dagens nivå. Men ingen katastrof heller. Målade allt med Vallejo metallics innan det var dags för dekaler. Jag hade lyckats slarva bort dekalarket - vilket nog i och för sig inte var negativt med tanke på dess kvalitet - och fick köpa ett nytt från Begemot. Arket i sig såg bra ut, men instruktionerna var minst sagt knapphändiga. Den enorma mängden stenciler hade mått fint av att kompletteras med en instruktion över var de ska sitta... Nu fanns bara en för TM-versionens dekalalternativ, men inte för de tidiga. Så det blev till att leta referenser (och sådana kryllar det inte av) och försöka få ihop det hjälpligt.

Och här är vi nu:

Bild
Stellan
Inlägg: 5634
Blev medlem: 12 dec 2011, 21:13
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Suchoj Su-15, Trumpeter 1/48

Inlägg av Stellan »

Snyggt! Vilket jäkla åk till plan. Två stora motorer pch några små utskott för att styra eländet... Du har väl arbetat dig igenom de flesta sovjetiska klassikerna nu, eller hur? Vad finns kvar på listan? Den som gick i vattnet efter att ha gett sig på en Viggen var väl en senare modell och camouflerad?
Stellan Schroeder Englund
Björn Fransson
Inlägg: 3574
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:02
Ort: Närke
Kontakt:

Re: Suchoj Su-15, Trumpeter 1/48

Inlägg av Björn Fransson »

Jamen visst är den en sköning! Har också för mig att det är som du skriver, alltså att den som gick i Östersjön var en TM och kamouflagemålad.

Och jo, jag börjar väl närma mig att ta mig igenom Kalla Kriget-listan modell 1A. I alla fall om man inte måste räkna in de olika versionerna... De värsta saknade grodorna är väl (extremt märkligt nog, eftersom de är två favoriter) MiG-19 och Tu-22, men båda ligger i högen och väntar. Har även börjat plocka lite med en Tu-16. Den enda av de riktigt stora i mindre storlek som saknas i både färdigt-hyllan och stashen är nog Su-27 och dess varianter. Har aldrig riktigt gått igång på den. Men det kommer nog det också. Varianterna med canarder och anknosen är ju faktiskt inte så dumma.

Sedan borde jag väl införskaffa Tu-95:an också. Blackjacken har jag visserligen byggt i 1/144, men börjar känna ett visst sug efter 1/72:an. Ska bara bygga ut huset först.
Stellan
Inlägg: 5634
Blev medlem: 12 dec 2011, 21:13
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Suchoj Su-15, Trumpeter 1/48

Inlägg av Stellan »

Några varianter på teman kan vara mig-21, Pakistan, Indien, Kina. Då får du med några av de du redan byggt men även intressanta lokala påhitt och designvarianter.
Stellan Schroeder Englund
Björn Fransson
Inlägg: 3574
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:02
Ort: Närke
Kontakt:

Re: Suchoj Su-15, Trumpeter 1/48

Inlägg av Björn Fransson »

Ja, jag har faktiskt funderat i de banorna. Jag byggde ju den senaste J-7-varianten häromåret, en märklig skapelse. En MiG-21F-3 för 2000-talet. Som om Flygvapnet skulle kuska runt i modifierade J 35A. Är även sugen på den där tvåsitsaren som har MiG-21-kropp, men frontparti med spetsnos och sidoluftintag. En helskum hybrid som verkligen lockar! Har även den tvåsitsiga kinesiska varianten på MiG-19 liggandes som ska bli just pakistansk så småningom. Ska bara lösa stolsfrågan först.
Skriv svar